Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har lärt mig att om man rider på asfalt på rätt sätt så stärker det lederna.
Jag skrittar på asfalt någon gång i veckan.
Jag travade på asfalt när jag var yngre. Om det var därför ponnyerna höll och höll ska jag låta vara osagt, men de gick ett par gånger i veckan 2 + 2 km i trav på asfalt (2 km asfalt, sen grusväg, sen 2 km hem igen), och aldrig halta eller liknande.
Något som däremot är värt att tänka på den här årstiden är det pappa verkligen trummade i mig när jag var liten. INTE trava på asfalt med brodd, INTE. Jag minns dock inte om det var för det blir halt med isbrodd på asfalt, eller om det var just för att brodd och asfalt blir fel. Att det blir för stötigt eller liknande.
att öht rida på hårda underlag (även i skritt) med isbrodd är mkt slit på lederna. brodden glider inte, utan den "hugger fast" och alltså tar man helt bort det lilla glid-och-vrid momentet som sker när hoven träffar/lämnar marken, steget blir alltså mycket stumt och leden får istället ta emot den lilla rörelsen. mjukare underlag (alltså även is) ger efter för brodden och tillåter hoven att glida en liten aning på underlaget som den ska.
detta gäller alltså inte med gräsbrodd som har en flat undersida, som tillåter ett litet glid på hårt underlag, och inte en spets som isbrodden.
hoppas du fattade!