Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast ibland skiljer det inte så mycket, har ett enaxlat (kör bara ponny) och kompisen ett tvåaxlat stort med sadelkammare mm, hennes får lasta 80 kg mer än mitt. Alltså bara en häst iaf.
Men så klart ska man inte överskrida maxlastvikten, släpet är ju gjort för det.
Jo, ponnies väger ju ngt mindre än 2 hästar.....
i ett enaxlat släp, går det? Nu hade jag inte tänkt att göra det, jag bara funderar...
Man får ju oftast bara lasta i en häst med tanke på vikter och så men det är ju plats för två vilket är rätt konstigt.
Herre jösses! Vi snackar enaxlat det värsta som kan möta dig är inte en polis med en böteslapp!! Det finns en anledning till att dom är viktbegränsade!
jag kör mina fullblod ihop.... lätta små skitar de två.. 350 kg styck! så de väger som en fet halvblodshingst
Vad väger då släpet? Vilken totalvikt?
Krävs det då inte CE körkort?
Naturligtvis finns det en anledning till viktgränserna. Nu valde vi att en gång överstiga denna gräns efter noga övervägande med riskerna. Däck och kulhandske var kollat att det klarade vikten och golvet var nästan nybytt och riktigt fräscht + starkt underrede på släpet. Hästarna kände varandra väl och var vana att åka transport (var för sig). Stod alltid stilla i transporten även med tutande lastbilar och dylikt bakom sig. Samt en förare med mångårig vana av att framföra tunga fordon och släpar.
Nu är det inte något jag rekommenderar att transportera två hästar samtidigt, men jag svarade på trådskaparens fråga att ja, det går att köra två hästar.
Jag får ju inte ens köra 2 hästar i mitt boggiesläp
Får "bara" lasta 1270 kg och har man stora grova nordisar så är det olagligt att lasta dom båda samtidigt.
Förstår inte vitsen med enaxlade släp överhuvudtaget.
/M
Jo, men säkerheten är så pass mycket bättre med boggie. Den går stadigare på vägen. Om det blir punktering så är det inte total katastrof. Man slipper riskera att blända alla mötande om transporten tynger ner för mycket på bilens dragkrok.
o.s.v.
/M