Att torka hö med höfläkt...

F

Flash

... hur gör man? Ska fläkten gå dygnet runt eller bara dagtid vid torrt, klart väder?

Vi tog in hö förra veckan och fläkten har gått sedan dess (fem dagar nu). Är amatör :o på det här området och bonden som skulle sköta själva fläkten sa från början att den skulle stängas över nätterna, men detta har han glömt så nu ska jag ta över ansvaret :eek: från och med imorgon. Enligt SLU ska hö fläktas först tre hela dygn oavsett väder och sedan vid torrt väder i en tre veckor till ts-halten är OK.

Men hur gör "folk i stugorna"? Gården höet ligger på tork på är en tiominuters promenadväg härifrån, enkel resa, så jag kan inte precis knalla fram och tillbaka vid vareviga lilla regnskur :crazy: .

Alla råd är av intresse! Stort tack på förhand :bow: !
/Flash

Sv: Att torka hö med höfläkt...

Vi har fläkten på dygnet runt ca 1½ vecka och därefter på dagtid i ca en vecka. Det beror lite på hur torrt höet är när det tas in också :smirk:

vi är också nya på detta med höskörd :p men våran underbara guru till bonde som stöttat oss helhjärtat genom alltsammans har gett oss rådet 3 dygn dygnet runt, sedan dagtid ca 1 vecka, sedan några timmar per dag 1-2 veckor till. det sista intervallet endast vid torrt väder. som tidigare inlägg påpekat beror det såklart på hur torrt hö´t var när det togs in...
förra året när det var så uselt väder... då gick hans fläktar dygnet runt i två månader... :eek:

Gnist skrev:
Vi har fläkten på dygnet runt ca 1½ vecka och därefter på dagtid i ca en vecka. Det beror lite på hur torrt höet är när det tas in också :smirk:

:D Jo tack, det förstår t.o.m. jag - svårigheten ligger väl snarare i att beskriva torrhetsgraden i nyskördat hö :confused: , eller? Jag vet det där med ts-halt och har lärt mig att man kan kontrollera den med höprov i micron ( :eek: ), men det känns lite överkurs :o ...

Kör ni höet dagtid oavsett väder?

På mitt höloft ligger 1 500 balar hö, varav 600 är mina, resten till salu :angel: . Gräset slogs på lördagen och pressades tisdag kväll, onsdag eftermiddag och torsdag eftermiddag. Det sist inkomna höet behöver knappast fläktas(?), men nu ligger det på samma loft så det går liksom inte att undvika :smirk: . Enligt "min" bonde här behöver höet fläktas "ett tag till" men jag ska stanna fläkten över natten och om vädret är dåligt :crazy: . Gissa om hundarna och jag kommer att nöta på vägen fram och tillbaka till gården ;) ...

Lycka till med ditt hö! Och tack för att du tog dig tid att svara!!

hannacecilia skrev:
vi är också nya på detta med höskörd :p men våran underbara guru till bonde som stöttat oss helhjärtat genom alltsammans har gett oss rådet 3 dygn dygnet runt, sedan dagtid ca 1 vecka, sedan några timmar per dag 1-2 veckor till. det sista intervallet endast vid torrt väder. som tidigare inlägg påpekat beror det såklart på hur torrt hö´t var när det togs in...
förra året när det var så uselt väder... då gick hans fläktar dygnet runt i två månader... :eek:

Låter som om ni har ert på det torra - måste vara skönt att bli ordentligt upplysta redan från början :) ! Jag har lite olika syn på saker jämfört med min bonde här - som att höet ska täckas med halmbalar för att inte mögla i det fuktiga och regniga vinterhalvåret vi har här nere i Skåne :mad: . Enligt herr Bonde så är det bara att ta in mer hö än man använder och slänga det som är alltför dåligt... Antar att vissa inte riktigt vet vad hö kostar i dagen läge :angel: eller att hö av dålig kvalitet inte är hö längre, utan bara extra fyllnad på gödselstacken :devil: !

Rent allmänt så har jag förstått att man inte kan fläkta hö för mycket! Min förra höleverantör, som slutat nu :cry: , körde sitt hö på vintern också, om det var t.ex. kallt och torrt ett par dagar i december eller skinande sol i mars. Och han hade så bra hö så man blev bortskämd till slut :bow: ! Nu är det plötsligt upp till mig själv, och jag vet inte riktigt hur det känns :crazy: ...

Jag får önska dig också lycka till med ditt hö! Tack för svaret!!

Jag går mycket på erfarenhet, och har faktiskt aldrig kollat ts-halten på mitt hö... :smirk: Lyckas ändå få kanonhö, som håller hur bra kvalitet som helst fram till sommaren, när det i regel tar slut :D Har ifs hållit på med höintagning i ca 23 år :angel:

Våran fläkt kostar ca 150 kr per dygn att köra o vi tar bara in 5-6 ton som hö så det blir dyrt hö om man kör ett par veckor i onödan.
PL

Gnist skrev:
Jag går mycket på erfarenhet, och har faktiskt aldrig kollat ts-halten på mitt hö... :smirk: Lyckas ändå få kanonhö, som håller hur bra kvalitet som helst fram till sommaren, när det i regel tar slut :D Har ifs hållit på med höintagning i ca 23 år :angel:

GRATTIS för det du! Får jag höra av mig om 22år så kan vi jämföra om jag nått din nivå :D ?

Förresten - hur lagrar du höet på vintern? Täcker du det, eller är du bara så lyckligt lottad att det ligger torrt och luftigt och inte möglar ändå?

Och skulle allt mitt hö bli dåligt :cry: :( :cry: så kan di väl pm:a mig ett par ton?

Senast ändrad av en moderator:

Flash skrev:
GRATTIS för det du! Får jag höra av mig om 22år så kan vi jämföra om jag nått din nivå :D ?

Förresten - hur lagrar du höet på vintern? Täcker du det, eller är du bara så lyckligt lottad att det ligger torrt och luftigt och inte möglar ändå?

Och skulle alllt mitt hö bli dåligt :cry: :( :cry: så kan di väl pm:a mig ett par ton?

:smirk: :smirk: :smirk:
Gör du så..... :angel:

Mitt hö ligger torrt och luftigt inne på hölogen... och är jättemumsigt för hästarna :p

Senast ändrad:

peter_lundin skrev:
Våran fläkt kostar ca 150 kr per dygn att köra o vi tar bara in 5-6 ton som hö så det blir dyrt hö om man kör ett par veckor i onödan.
PL

Ja, det problemet har inte jag, eftersom höfläkten betalas av lantbrukaren som äger gården :angel: . Jag ska betala 10:- balen hur mycket jag än låter fläkten gå, så hellre för mycket än för lite är min melodi! Han får väl skylla sig själv om han låter ansvaret ligga hos mig :p ! Skämt å sido, men fläkten är till för att användas, och det har ovan nämda bonde också sagt :bow: !

Ps...
det kan ju bli lilla problemet att frakta mitt hö till dig om ditt skulle mögla bort.... :angel: :D :p ;)

Man får inte vara dumsnål men i vårt fall skenar hökostnaden iväg snabbt om vi kör fläkten i onödan.
PL

Gnist skrev:
Ps...
det kan ju bli lilla problemet att frakta mitt hö till dig om ditt skulle mögla bort.... :angel: :D :p ;)

Äsch ;) , det är väl bara att stoppa fem balar i taget i kombin :angel: och köra ett par vändor mellan de norrländska skogarna och de skånska lerfälten :D . Jag menar, det är ju trots allt bara en 600 balar vi talar om :smirk: ! För vad gör man inte för att få bra hö!!!!

peter_lundin skrev:
Man får inte vara dumsnål men i vårt fall skenar hökostnaden iväg snabbt om vi kör fläkten i onödan.
PL

Jag vill inte anklaga dig för att vara dumsnål :o - känner inte dig men har stött på dig lite här och var på Buke och uppfattat dig som en kunnig person med god erfarenhet av hästeri!

I mitt fall så har jag ingen erfarenhet av höfläktar så jag kör fläkten efter bästa förmåga och hoppas kunna lära mig mer tills nästa år - utan att höet i år ska ta skada. Så med lite nybörjartur och en nypa sunt förnuft, och en höfläkt med drag i, hoppas jag det blir ett parti hö av sällan skådad slag - i positiv bemärkelse :D .

Jag känner mig inte anklagad :) . Ville bara påpeka att onödigt fläktkörande kostar en hel del pengar men är man osäker så är det förstås bättre att köra lite extra.
PL

Tack :bow: - det är precis så jag tänker!

Om du saltar mellan lagren av hö när du lagrar det så undvikar man mycket fuktproblem. Och att ha ett tunt lager av halm uppepå hjälper helt klart till att hålla höet i bra skick oxå. :smirk:

Jo, att det är bra att salta på höet, det vet jag, men gjorde inte det i år ändå :o för det var så mycket hö som skulle in på kort tid, och jag var ensam på loftet och sprang för livet med balarna för att hålla jämn takt med baltransportören som kastade ner höbalar i en ryslig fart :eek: ... Vi pressade totalt 30 balavgnar hö på tre dagar, så jag undrar om inte sältan från våra svettiga pannor gör höet salt nog :angel: :idea: !

Men jag håller med dig om att det är klokt att måna om sitt grovfoder :bow: !!

Jag och min höbonde har lite olika meningar om det här med att täcka hö med halm för att skydda det från fukt och mögel :smirk: . Här i Skåne är vinterhalvåret ett enda elände av fukt och regn och dimma, och jag tänker lägga halm på mina balar åtminstone... får väl påstå att jag inte får plats med all halmen hemma på mitt eget loft utan MÅSTE lägga ett par vagnar halm på hans skulle också :D . Jag har hört att det krävs så mycket som två lager med halmbalar för att det ska göra nyttta - stämmer det :confused: ?

Har man tork så är det oftast bättre att lägga pengarna på att torka ordentligt än på att salta och tiden till att se till att höet ligger jämt på torken.
Jag har inget problem med fukt uppifrån men kan tänka mig att det kan vara bra att köra torken ett tag ngn dag med låg luftfuktighet efter en fuktig period.
PL

Du har säkert rätt :smirk: men alla sätt är bra utom de felaktiga! Och visst, ett jätteparti med hö som det just nu är där mitt hö ligger, det saltar man nog inte i en handvändning :angel: . Men på naturbruksgymnasiet här i trakten saltar man allt sitt hö, och de har fint hö :d också efter milda, fuktiga vintrar. Jämfört med de mängder hö de kör in på skolan, är våra futtiga balar en ren bagatell!

Min förra höleverantör - som f.ö. levererar hö till en viss Jan Brink också :) , körde sitt hö också i perioder på vinterhalvåret. Jag har aldrig fått dåligt hö från honom, så han hade säkert klart för sig hur man sköter en höfläkt (till skillnad från vissa som skriver på Buke under pseudomymen Flash, då alltså :angel: )!

Liknande trådar

F
Foder & Strö Hej! Jag har en fråga som jag hoppas någon snäll bukefalist skulle vilja besvara :bow: ; Jag fick hem ett litet parti hö förra helgen -...
Svar
11
· Visningar
1 316
Senast: Flash
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama