Att tömma ett doftljus på stearin

Araminta

Trådstartare
Jag fick ett stort doftljus i julklapp. Är dessvärre inte överförtjust i doften det avger men skulle gärna vilja spara glasburken det är "gjutet" i. Frågan är nu då hur jag smidigast får upp och bort stearinet? :confused: Det är en rejäl pjäs som väger åtminstone ett halvt kilo så det är en hel del stearin att tömma ur.
 
Sv: Att tömma ett doftljus på stearin

Är glaset tåligt hade jag kanske försökt hacka lite lätt i stearinet först, för att få bort en del på det sättet.
 
Sv: Att tömma ett doftljus på stearin

Att värma upp ljuset i typ vattenbad och därefter tända det lär ju annars förkorta brinntiden en del.
 
Sv: Att tömma ett doftljus på stearin

Fast jag känner igen ångesten inför äcklig doft. Fick ett doftljus av min svärmor, och det var det äckligaste jag någonsin haft i huset inkl. en rejäl laddning från magsjuk hund. Svårslagen stank på ljuset, kanske hade en härsken katt-toa tagit en tveksam ledning, men det är inte givet.

Att bränna det ljuset hade varit ett veritabelt självmord på näsan.
 
Sv: Att tömma ett doftljus på stearin

Är glaset tåligt hade jag kanske försökt hacka lite lätt i stearinet först, för att få bort en del på det sättet.

Jag funderade också på om man kanske skulle börja där. Drar mig dock lite för det så ljuset är så förbaskat stort. Känns som om jag max kommer kunna skrapa lite på ytan.

Att värma upp ljuset i typ vattenbad och därefter tända det lär ju annars förkorta brinntiden en del.

Det är tyvärr som Lovisaeleonora är inne på. Det luktar alldeles för mycket för att jag ska orka att det brinnande mer än ett par sekunder. Bor ganska litet också så det finns inte så mycket utrymme för "doften" att ta vägen.
 
Sv: Att tömma ett doftljus på stearin

Jag brukar diska ur doftljuskoppar som är nästan slut i diskhon. Ställer ner och sätter på kranen med varmvatten.. Luktar litegrann men inte i närheten av hur det luktar när dom brinner. Kanske inge vidare för avloppet dock med ett halvt kilo stearin :D
 
Sv: Att tömma ett doftljus på stearin

Nej, det vill jag nog faktiskt avråda bestämt från. Det kan ställa till det ordentligt ute i stammen.
 
Sv: Att tömma ett doftljus på stearin

Yes! Vattenbadet fungerade utmärkt! :D Ställde ner ljuset i en en stor kastrull och fyllde upp med kokande vatten. Redan efter ett par minuter hade kanterna smält såpass att jag kunde stjälpa ut hela stearinklumpen.

Stort tack för alla tips och idéer! :)
 
Sv: Att tömma ett doftljus på stearin

Fast jag känner igen ångesten inför äcklig doft. Fick ett doftljus av min svärmor, och det var det äckligaste jag någonsin haft i huset inkl. en rejäl laddning från magsjuk hund. Svårslagen stank på ljuset, kanske hade en härsken katt-toa tagit en tveksam ledning, men det är inte givet.

Att bränna det ljuset hade varit ett veritabelt självmord på näsan.

:rofl::rofl: Dagens inlägg! Måste varit ett fruktansvärt ljus :nailbiting:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp