att tömköra!

A

AtletShipping

Nu när jag snart har min egna häst så ska jag bygga upp hans muskler genom tömkörning innan jag börjar rida han.

Men hur ska jag göra för att han ska gå i rätt form då utan att spänna in han? Har tömkört 2 ggr innan bara för att prova dock utan hästen i rätt form.
Kan man använda chambon istället som hjälpmedel eftersom den inte tvingar hästen utan bara visar?
Hur ska jag bära mig åt?

Men hur ska jag göra för att han ska gå i rätt form då utan att spänna in han? Har tömkört 2 ggr innan bara för att prova dock utan hästen i rätt form.
Hmmm, gör som du gör när du rider och får hästen i form. Drivning och förhållning är ju det som gäller för att hästen ska forma sig. Mitt sto formar sig utan problem i tömkörningen utan inspänning.

Men visst kan man säkert använda liknande hjälpmedel som man kan använda vid ridning eller longering om man känner att man måste. Halsförlängare, chambon eller inspänningstyglar tex.

Hej
Låt det ta lite tid. När ni lärt er att jobba fint i olika gångarter, tempon, volter, 8-or, raksträckor så brukar formen komma av sig självt. Ge hästen tid att hitta sin balans och förstå vad du menar. Mitt råd är att sträva efter harmoni och flyt så ska du se att formen kommer när ni är klara för det.

mvh
kotte

Hmmm, gör som du gör när du rider och får hästen i form. Drivning och förhållning är ju det som gäller för att hästen ska forma sig. Mitt sto formar sig utan problem i tömkörningen utan inspänning.

Men visst kan man säkert använda liknande hjälpmedel som man kan använda vid ridning eller longering om man känner att man måste. Halsförlängare, chambon eller inspänningstyglar tex.

Jamen när jag rider så använder jag knappt tyglarna hästen går i form ändå.. så du menar kanske att man ska jgöra sås som alla tjatar här om men som jag tycker e fel, genom att hela tiden pilla med innertygeln och hålla hårt i ytter.

Hur vana är ni vid tömkörning, både du och hästen?

Det krävs ganska mycket träning innan man lär sig att tömköra korrekt. Jag har tömkört en hel del hästar, allt från oinridna till gamla godingar som har gjort det mycket tidigare. En sak är genomgående bland alla, de brukar bli otroligt positiva till arbetet! :).
Strunta i att spänna in din häst om du kan undvika det, prova i alla fall först med att bara ha tömmarna som vanligt; dvs. hand-gjord-bett, det räcker gott och väl. Formen kommer, det får bara ta sin lilla tid :). Hästarna får grymt bra balans och kroppskännedom av arbetet, och det märks inte minst vid ridningen efter ett tag. Som någon annan skrev, träna på tempo, volter - men glöm inte bort raka spår, vilket många dessvärre gör. Det är ju så bekvämt att bara stå i mitten av en volt...:angel: ;)

Har han lätt för att gå i rätt form vid vanligt arbete ska du inte ha några större problem med att få honom att göra det i töm också. Viktigt att poängtera är att inte hålla ett för lågt tempo och att framåtbjudningen funkar bra. Ta en gångart i taget, för en ovan häst är "bara" skritt svårt. Jobba mycket med rösten.

Glöm inte bort att tömkörning är jobbigt för hästarna, min egen åsikt är att det är jobbigare än att bli riden.

PMá gärna om du vill ha mer hjälp :)

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
557
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 625
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
563
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama