Att tillverka en tillfällig skyddssko?

lobell

Trådstartare
Sambons häst blev verkad för hårt i förrigår och blödde lite.
Märkte inget igår men idag haltar han.

Fick rådet av vet att tillverka en tillfällig sko av silvertejp och behöver nu lite råd hur man lättast går till väga.
Ska ha jodopaxbomull närmast, sen ett lager bomull som sula.
Tejpa med vetiflex över bomullen.

Sen göra en fyrkant med tejpen, lite större än hoven. Lägga på hoven på klistersidan och tejpa runtom med silvertejp?

Har jag förstått rätt?

Sv: Att tillverka en tillfällig skyddssko?

Jag brukar använda bommul och vetflex närmast hoven. Över
Det brukar sitta en dag i hagen.
Lycka till.

Jag brukar ta en sula (som hovslagaren har) fast oanvänd och sätta underst. Den fäster jag med vetflex och över det sätter jag en massa silvertejp. Brukar fungera riktigt bra. Behöver man bomull med jodopax på kan man lägga det under sulan.

Smart med sula!
Jag brukar ta en lite tjockare/hållabarare plast och lägga emellan bomullen och tejpen, då håller paketet lite bättre och tejpen fäster bra eftersom plasten skyddar tejpen från att bli blöt av jodopaxen.

Hoppas lilla hoven mår bättre snart, aldrig roligt när ens älskligar inte mår bra.

Kram, Maya

Sambon fick tag på hovis, så han kommer snart ut och hjälper mej. :)
Tack för alla svar!

Jag brukar ta en sula (som hovslagaren har) fast oanvänd och sätta underst. Den fäster jag med vetflex och över det sätter jag en massa silvertejp. Brukar fungera riktigt bra. Behöver man bomull med jodopax på kan man lägga det under sulan.

Gör likadant som du - det är suveränt!

Han var just här och gjorde ett fint paket. Hästen gick direkt bättre.
Blir det inte bättre i helgen ska han sätta på en sula.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en ponny som jag var inne på klinik med för ett par veckor sedan. Först en helg akut och sen ett återbesök. Hon hade symtom som...
Svar
5
· Visningar
1 629
Senast: Amha
·
Hästvård Bakgrund: Nu kommer en lååång historia, var beredda. Köpte min 8-åriga kallblodstravare i slutet på febr detta år. Han är skolad...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
12 899
Senast: Lindon
·
Hästvård Har fått ordination om våtvarmt omslag då vet var ute idag och kollade på min väldigt halta gammelhäst. Jag har inte lagt det förut och...
Svar
6
· Visningar
2 441
Senast: SeagirlM
·
Hästvård Har som säkert många läst hållt på med en segdragen hovböldshistoria på min hingst. Om vi tar det från början så hade vi först en dag en...
Svar
9
· Visningar
1 856
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur