Att tänka på vid hästköp

Sv: Att tänka på vid hästköp

En annan sak jag har hört om de där bootsen är att de ska vara krångliga att ta på och av.
Hur upplever ni det?

Det låter ju kanon att de håller så länge. Jag trodde att man fick byta ut dem mycket oftare än så.
 
Sv: Att tänka på vid hästköp

Nej de är väldigt enkla att ta på och av. Cavalla har kardborre så det är bara att dra på booten och dra åt kardborren i stort sett. Går superlätt, när man ändå kratsar hovarna.
 
Sv: Att tänka på vid hästköp

Ja, det bästa är ju att ta hjälp av någon kunnig för att prova ut modell, storlek och sådär. Då sitter dom också i alla gångarter.
 
Sv: Att tänka på vid hästköp

Och hur är det med passformen när hoven växer? Sitter de lika bra precis före verkning som efter eller behöver man ha 2 olika storlekar?
 
Sv: Att tänka på vid hästköp

Något som man ofta missar vid hästköp är att kolla upp säljaren. Jätteviktigt om det blir en tvist efteråt.:mad:
Min syster köpte en häst som visade sig ha ryggproblem. Blev tvist som hon vann i tingsrätten. Säljaren skulle ta tillbaka hästen och återbetala köpesumman, betala hennes advokat samt omkostnader.
Kronofogden konstaterade bara att säljaren inte hade några tillgångar.:crazy: Så min syster har kvar hästen och fick betala sin advokat själv.

Gäller alltså att säljaren inte är en oärlig person.
Lycka till.
 
Sv: Att tänka på vid hästköp

Vad gäller ålder så verkar det vara svårt att hitta ett försäkringsbolag som vill försäkra äldre hästar. Plus att jag vill kunna ha mina hästar i många år. Därför vill jag helst inte köpa en häst över 10 år.

Det är sant, de flesta försäkringsbolag vill inte försäkra äldre hästar. Å andra sida är det ju också fråga om vad för vet.behandlingar o dyl. en äldre häst ska behöva genom lida. Dessutom finns ju alternativet, som inte är allt för ovanligt, att själv sätta undan pengar till hästens vet.vård varje månad på ett "häst"konto. En äldre häst kan många gånger vara billigare att köpa än en yngre med samma utbildningsnivå.

Finns många som vill ha sina hästar i många år, men ibland fungerar det inte praktiskt. Man kan inte förutse vad som hända skall och då tycker jag att det är bättre att trivas med häst man har idag och att hästen passar ändamålet.
 
Sv: Att tänka på vid hästköp

Självklart kan man aldrig veta vad som händer. Men chansen är ju större att jag kommer kunna ha min häst i många år om jag köper en som är 6-10 år än om jag köper en som är 20 år.
 
Sv: Att tänka på vid hästköp

Och hur är det med passformen när hoven växer? Sitter de lika bra precis före verkning som efter eller behöver man ha 2 olika storlekar?

En barfotahäst bör verkas ofta, våra verkas en gång i månaden och mellan detta så raspar vi lite, så hoven behåller ungefär samma form hela tiden.
 
Sv: Att tänka på vid hästköp

Självklart kan man aldrig veta vad som händer. Men chansen är ju större att jag kommer kunna ha min häst i många år om jag köper en som är 6-10 år än om jag köper en som är 20 år.

Fast det är ju ganska många år mellan 10år och 20år. Tycker nog du ska fundera över om du inte ska höja din övre "gränsålder" till ca 15 år... Jag ser det som att chansen att få tag på lugna stabila hästar ökar då.
 
Sv: Att tänka på vid hästköp

Alltså, åldern är ju vad jag önskar. Men det är inte hugget i sten. Skulle jag hitta en bra häst som jag tycker om och trivs med så avfärdar jag den ju inte enbart för att den är några år äldre än jag tänkt. Men jag tänker ju inte sätta som mål att hitta en 15-åring.
 
Sv: Att tänka på vid hästköp

- Googla både häst -en/-arna och ägaren. Bedriver ägaren företag, googla det.
- Om ni skriver kontrakt innan hästen besiktigas glöm för allt i världen inte att skriva med vad som händer om hästen inte går igenom. T.ex att köpet går tillbaka.
- Om köpekontrakt skrivs innan du hämtar hästen (dvs skriver kontrakt och hämtar hästen veckan efter) glöm inte skriva med vad som händer om hästen blir skadad från då till det att den klivit på transporten.
- Var kritisk. Kolla på hästen, ha med någon du litar på och som är duktig OCH ÄRLIG.
- Kolla på hästen flera gånger, i olika situationer.
- Hur hanterar ägaren hästen? Med stor försiktighet eller är det lite mer liksom "ordentliga tag och inte så noga" för det säger en del. Jag föredrar hästar som är hanterade lite mer rufft, de är oftast inte så himla känsliga när det skiter sig.
- Be om att få se hästen lastas och körd en runda över gårdsplan.
- Ser hästen pigg och vaken ut? Överviktig? Någon kroppsdel som är mindre musklad än resten av kroppen? Ser benen och alla vinklar bra ut?
- Har hästen alla papper i ordning?
- Vilken utrustning följer med?

Det var lite som jag kunde komma på :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 276
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
647
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 231

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp