Att tänka på när andra barnet kommer ?

W

Willebillebus

Precis som överskrifter lyder, så har jag mer och mer börjat tänka på hur min son kommer att reagera när nytillskottet kommer.

Han kommer att vara nästan fem år när han blir storebror, dvs han är van att vara ensam och att vi har all tid i världen för honom. :love:
Endel släktingar (mannens sida) tycker att han är väldigt bortskämd med uppmärksamhet då vi alltid lyssnar på vad han har att säga, tittar när han vill visa något osv. Jag tycker bara att jag uppmuntrar honom (men alla är ju olika).

Ibland får jag nästan lite panik, när jag tänker på hur jag ska hinna med, om han blir jätteavundsjuk, arg på bebisen eller värst av allt att han kommer känna sig undanskuffad :cry:

Så nu vill jag höra om era erfarenheter, gärna ni som har ungefär lika långt mellan barnen som jag.
Vill även ha lite bra råd om hur jag ska göra/inte göra för att allt ska gå så smidigt som möjligt för alla.

Jag förstår att någon reaktion kommer att komma från storebror (även om han är jättepositiv till bebisen nu), så även lite råd om hur man lättast hanterar det.
 
Sv: Att tänka på när andra barnet kommer ?

Sitter i samma situation som du så några erfarenheter vore intressant att höra :)

Dotterns reaktioner hittills har varit att vi kan ge bort lill*syskonet när den kommer. (moster, mormor & morfar har blivit erbjudna en alldeles färsk bebis)

Samtidigt verkar det lite spännande. Frågar om man får hålla när bebis kommit osv.
 
Sv: Att tänka på när andra barnet kommer ?

Min son är lite sur att han inte kan visa upp bebisen, så han tar gärna fram min mage och visar upp den om vi är borta på besök. :o

Saker som jag tänkt att göra är att låta honom välja ut några kläder, sängkläder osv, så att han känner sig delaktig.

Så ska han få en ny bilstol samtidigt som vi ska köpa babyskyddet.

Sen har vi redan nu börjat förbererda att han kommer att åka till mormor och morfar när det är dags att föda, så att han inte bara ska känna sig "dumpad" och även förklarat varför.
 
Sv: Att tänka på när andra barnet kommer ?

Sen har vi redan nu börjat förbererda att han kommer att åka till mormor och morfar när det är dags att föda, så att han inte bara ska känna sig "dumpad" och även förklarat varför.

Min käre far har sagt till på sitt jobb att han ska ha semester den dagen (el. som han själv säger morfarsledigt) :love:
Det hade han typ planerat nästan innan vi hade hunnit fråga om han hade möjlighet att lämna/hämta henne på dagis den dagen :o

Vi försöker få med henne lite på att "ta hand om" utan att tvinga henne "att du ska".
 
Sv: Att tänka på när andra barnet kommer ?

Jag har bara dyga året mellan mina, men kanske kan få vara med med lite tips ändå :)

När jag testade positivt var min son 6 månader gammal. Då började jag att tänka på att inte ge honom odelad uppmärksamhet. Han fick tidigt lära sig att jag kunde ha annat för sig, och att jag inte alltid var tillgänglig, just för att det skulle underlätta för både honom och mig när lillen kom. Det låter väldigt grymt, men det var bara ett fåtal gånger per dag då jag nekade honom när han sökte kontakt. Innan dess hade jag gett honom precis all uppmärksamhet han velat ha, oavsett vad jag gjort.

Nu har han inte visat ett enda tecken på att vara svartsjuk. Och då har han fått en lillebror som skriker nästan all vaken tid, och som jag ständigt, ständigt måste bära på. Vilket innebär att jag har grymt mycket mindre tid för min äldsta.

Jag hade aldrig trott att han skulle ta det så bra. Men jag är så lycklig över det.

Jag trodde att han var för liten för att känna svartsjuka, men efter den yngstas födsel har jag fått veta att barn kan visa riktigt ordentlig svartsjuka trots att de är yngre än min son.

Jag ser dock till att umgås med den äldste så fort den lilla sover. Även om det bara är i små doser så vill jag det, eftersom jag känner att han får så lite tid med bara mig. Många tycker att jag ska passa på att göra något jag själv vill, när nu den yngste sover och den äldste leker själv. Men eftersom han måste sysselsätta sig så mycket själv så håller jag mig i närheten och leker eller är kontaktbar så ofta han vill. Men vill han leka själv så får han givetvis det.

Sedan kan tilläggas att med två så små barn så bor man på golvet :crazy: Det kanske du inte behöver ;)

Jag tror det är viktigt att man är noga med att markera redan innan bebisen kommer att man inte alltid är tillgänglig. Man kan uppmuntra barnen på andra sätt också, och jag tror inte att det är skadligt för dom att mamma/pappa visar att de inte alltid har tid för dom.
 
Sv: Att tänka på när andra barnet kommer ?

hejsan!

Vi ar ju nyss fått vår 2:a son, som blir en månad imorgon!:love:
Vår äldsta son är 4 1/2 så det är ju nästan samma ålderskillnad som du kommer få mellan dina.

Jag måste säga att allt har gått över förväntan här hos oss, var beredd på värsta reaktionen från storebror efter hur många bekanta haft det.

Det vi gjorde var att köpa en present till storebror som var från lillebror ( med lite benägen hjälp från mamma och pappa :angel: ) det var något som han väldigt gärna ville ha och det blev en jättebra grej att få något hett efterlängtat av lillebror!
Vi sa åt våra bekanta att ta med en liten present om de ville även till storebror när de kom på besök, jättebra för att förebygga avundsjuka.
Ett annat tips i samma genre är att man kan säga till att det kan vara bra att de besökande hälsar på storebror först och pratar med honom en stund innan de ägnar sig åt nytillskottet.

Stora sonen är enormt gullig med sin lillebror och har inte visat någon antydan till att tex slå honom eller öht vara taskig mot lillebror.
Det är mest en massa pussar och kramar hela tiden:love:

Jag brukar låta honom vara med och hjälpa till tex vid blöjbytena, att hämta ny blöja, slänga den gamla, sätta på speldosan etc... de växer jättemycket när de får vara med...

Sedan tror jag det är viktigt att man försöker göra vissa saker som innan, i vårt fall försöker jag verkligen att vi får vår godnattstund, med läsa bok och sjunga innan han somnar, om lillen skriker då får pappan ta honom om det inte är akutvrål.(=matskrik)

Första veckorna var den enda reaktionen hos stora sonen som vi märkte av att han liksom inte riktigt lyssnade och gärna busade lite väl mycket för att märkas lite extra, men det har redan klingat av tycker jag.
Istället har han på något sätt blivit "stor" på riktigt, och sover helt plötsligt hela nätter i sin egen säng ( annars kan han gärna vakna flera ggr/natt och kommer över till vår säng, han har nattskräck och kan vara riktigt ledsen och skrika och gråta utan att vara vaken sas)
Så nu vaknar han pigg och utvilad en 1/2 tim före oss och sköter toalettspring själv och kommer sedan in för att gosa med oss och lillebror i sängen.

Likaså är det inga problem att klä på sig, äta frukost och gå till dagis, förr har han varit så trött att vi alltid fått kämpa, tjata och stressa på morgonen.

Så hos oss är det faktiskt lättare med 2 barn än innan:)
 
Senast ändrad:
Sv: Att tänka på när andra barnet kommer ?

Tillägg:
en annan bra sak tror jag var att pappan var hemma med stora sonen 7 veckor i somras, 4 v semester och 3 veckor pappaledigt, de gjorde en massa ihop när jag jobbade och även senare när jag var tung i slutet.
Sonen har alltid varit väldigt mammig, men efter denna tid tillsammans blev även pappa och son riktigt tighta, så det kan nog ha underlättat att sonen fått mindre tid av mig och mer av pappan innan. kanske kan vara något att ta fasta på? :idea:

Sedan är det ju skönt att ha lite markservice hemma i slutet också ffa om man har ont i fogar etc........
 
Sv: Att tänka på när andra barnet kommer ?

Jag blev full i skratt av ditt inlägg :rofl: :rofl: Det var nästan på pricken så vi gjorde fast jag har tätare emellan. :rofl: :rofl:

Så alla råd jag kunnat ge har du redan gett! :bow:

Just presenten var en höjdare!

Bara ett litet tillägg: bebisar tål mkt mer än man tror så låt syskonet hålla/bära, naturligtvis under kontroll, men det gör inget om det blir lite fel ibland. Och ni kommer att bli förvånade över hur snabbt bebben visar att han älskar storebror/syster.
 
Sv: Att tänka på när andra barnet kommer ?

Tack för alla bra svar!

Det där med presenten verkar vara en bra idé :idea:

Jag tror att det jag är mest rädd för är att jag inte ska räcka till, och oftast är det då det större barnet som får "lida". och då bli svartsjuk eller avståndstagande.

Min son hade kolik och var väldigt jobbig med allt skrikande, så jag är beredd på att det kan bli en lika "jobbig" denna gång.

Jag försöker att vara positiv i mitt tänkande och inte ta ut något i förskott, men samtidigt vill jag vara lite beredd.

Tack för ni tog er tid att svara! Det är uppskattat :bow:
 
Sv: Att tänka på när andra barnet kommer ?

En tanke som ofta slår mig är att så många verkar tycka att om inte 2:an får lika mycket uppmärksamhet som 1:an så räcker man inte till!

MEN man får ju bara "första barnet" en gång ;) Nr 2 har ju turen att födas in i en riktig familj direkt med föräldrar och syskon. Den"stackars" 1:an kom ju till ett taffligt par som var totala nybörjare :crazy:

Så om 2:an får lite mindre uppmärksamhet/ligger kvar lite längre/skriker ett par minuter extra... Vad gör det egentligen??

Nr2 vet ju inget annat och kommer att nöja sig med vad den får, dvs hänga med på en höft många gånger.

Var nu snälla och missförstå inte detta inlägg :eek:
 
Sv: Att tänka på när andra barnet kommer ?

Jag förstår precis hur du menar! :)

Och det är så jag tänker, kanske är det lite så att man "lär av sina misstag" som man gjort med 1:an som nästan är som en försökskanin med två blåbär som föräldrar ! :D

Som du säger kommer tvåan till en FAMILJ! :)
 
Sv: Att tänka på när andra barnet kommer ?

Det kommer att bli superenkelt när 3:an och 4:an kommmer :):):)

Du är den bästa mamma dina barn har, lycka till med förlossningen!

Jag är sjukt avundsjuk på just den biten :devil: Jag har varit SÅÅ hög av att föda barn :):crazy::o:eek:
 
Sv: Att tänka på när andra barnet kommer ?

Jag läst böcker för sonen, om syskon, hur det var att vara syskon.
Nu var min son visserligen "bara" 3½ när han blev storebror, men jag tyckte det kändes viktigt ändå.

Sen den första tiden såg vi till att jag fick mycket egen tid med sonen just för att han inte skulle känna att lillasyster kom och tog över hans mamma.
När lillasyster sov eller ammade såg jag till att läsa för honom osv.

Sen är det ju tyvärr så i livets hårda skola, att man måste lära sig att vänta och dela med sig...
Men för oss gick det över förväntan faktiskt, inga större reaktioner alls från sonen!

Så det är väl mitt tips, se till att ni kommer ifrån med storebror, någon bara ni gör.
JAg tog med mig sonen när jag körde ponnyn tex, inte för att han tyckte just DET var så kul, men det var något lillasyster inte kunde hänga med på, så det blev BARA hans tid, vi pratade MASSOR när vi var ute.. saknar det där lite.. för nu är han så van vid att vara syskon att det inte alls är lika kul längre att ha egentid med mig...
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 968
Senast: Amha
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 887
Senast: sthu
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 427
Senast: Oh_really
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 761
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp