Att ta sig till mitt i ingenstans

Jag behöver lite experthjälp här... vi har ärvt en fäbodvall mitt i ingenstans, 3 km från närmsta väg, över lite forsar och sankmark. Vi funderar på hur vi ens skall komma upp och kolla läget... det finns en del ekonomibyggnader med saker vi skulle vilja rädda. Ingen väg, ingen el eller så däruppe. Funderar på att köpa/hyra en gammal traktor - var gör man det enklast? på vintern är det mycket snö, våren dyngsur med vårfloden, sommaren sjukt mycket mygg 😂.
Är traktor det bästa? Får man köra det genom skogen hursomhelst? Finns det nåt annat smart sätt att transportera saker? Funderade på vinter och snöskoter, men det är lite otäckt mycket snö och vi är INTE vana vid sånt...

Skidor och pulka?
 
Jag behöver lite experthjälp här... vi har ärvt en fäbodvall mitt i ingenstans, 3 km från närmsta väg, över lite forsar och sankmark. Vi funderar på hur vi ens skall komma upp och kolla läget... det finns en del ekonomibyggnader med saker vi skulle vilja rädda. Ingen väg, ingen el eller så däruppe. Funderar på att köpa/hyra en gammal traktor - var gör man det enklast? på vintern är det mycket snö, våren dyngsur med vårfloden, sommaren sjukt mycket mygg 😂.
Är traktor det bästa? Får man köra det genom skogen hursomhelst? Finns det nåt annat smart sätt att transportera saker? Funderade på vinter och snöskoter, men det är lite otäckt mycket snö och vi är INTE vana vid sånt...

Skoter är helt klart enklast. Kolla skoterledskarta för området, har du tur så går det en led precis i närheten och då är det enkel körning.
 
det finns en del ekonomibyggnader med saker vi skulle vilja rädda
Hur stora är grejerna? Och är det panik med grejerna? Kan man ta de på en pulka eller behövs liksom en stor kärra?

Först och främst tänker jag att om grejerna legat där länge kan de väl få ligga kvar tills sommaren då ni kan vandra dit och reka. Alternativt ta helikopter ut (om det är tillräckligt högt upp i landet lär ju Kallax flyg kunna flyga er för en relativt billig peng).
 
Som sagt, är det barmark lär ni behöva terrängkörningstillstånd så kolla med Länsstyrelsen direkt nu vad som gäller för området. Behövs tillstånd har de ganska lång behandlingstid på dem också... det är inget du får på en vecka direkt.

Vilket län gäller det (om du vill tala om)?
Det är i Härjedalen!
 
Hur stora är grejerna? Och är det panik med grejerna? Kan man ta de på en pulka eller behövs liksom en stor kärra?

Först och främst tänker jag att om grejerna legat där länge kan de väl få ligga kvar tills sommaren då ni kan vandra dit och reka. Alternativt ta helikopter ut (om det är tillräckligt högt upp i landet lär ju Kallax flyg kunna flyga er för en relativt billig peng).
Ingen panik så, tanken var att vänta till sensommaren för det är enklast att ta sig dit då. Men det slog oss nu att det kanske är enklare vintertid. Men som sagt en rekning är nig nödvändigt oavsett.
 
Tack för alla svar och infallsvinklar alla! Vi har hittat kartor med samebyarna utmärkta och närmsta by. Så vi skall ringa runt och hitta nåt bra sätt, initialt går vi nog och rekar (sommartid då...) och utarbetar en plan. Det kan vara allt från smågrejer till möbler ... vi vet inte. Lite av ett oväntat äventyr ...
 
PM:a om du vill ha hjälp med vem du ska vända dig till inom Länsstyrelsen, jag har som sagt jobbat väldigt mycket i Jämtlands län och har haft mycket med Länsstyrelsen att göra :)

Om jag får gissa är samebyn antingen Ruvhten Sijte, Mittådalen eller Tåssåsen (men det är som sagt bara en gissning).
Tusen tack pm:ar gärna!
 
Tack för alla svar och infallsvinklar alla! Vi har hittat kartor med samebyarna utmärkta och närmsta by. Så vi skall ringa runt och hitta nåt bra sätt, initialt går vi nog och rekar (sommartid då...) och utarbetar en plan. Det kan vara allt från smågrejer till möbler ... vi vet inte. Lite av ett oväntat äventyr ...

Ja, det låter ju jättespännande. Det är nästan så jag blir lite avundsjuk men då gillar ju jag lite äventyr :D
 
Jag behöver lite experthjälp här... vi har ärvt en fäbodvall mitt i ingenstans, 3 km från närmsta väg, över lite forsar och sankmark. Vi funderar på hur vi ens skall komma upp och kolla läget... det finns en del ekonomibyggnader med saker vi skulle vilja rädda. Ingen väg, ingen el eller så däruppe. Funderar på att köpa/hyra en gammal traktor - var gör man det enklast? på vintern är det mycket snö, våren dyngsur med vårfloden, sommaren sjukt mycket mygg 😂.
Är traktor det bästa? Får man köra det genom skogen hursomhelst? Finns det nåt annat smart sätt att transportera saker? Funderade på vinter och snöskoter, men det är lite otäckt mycket snö och vi är INTE vana vid sånt...
Sälj genast det finns tomtar och troll i fjällen. Troll är farligare än sovande björnar.
 
Det var som därför du inte ska ha någon lös hund som tycker att det luktar spännande vid idet, skäller som en tok tills den väckt nalle, blir skitskraj när den ser vad som kommer ut och springer till sina människor för hjälp. Själv får du väl sjunga bara lagom falskt. ;)

Herregud vad jag har plågat omgivningen när jag jobbat i Jämtland. Jag kan INTE sjunga! :D men jag har aldrig sett björn där heller :rofl:
 

Liknande trådar

Träning Treåringen ger mig lite gråa hår för stunden. Okej att alla mina hästar är/har varit arbetsnarkomaner, men det här är löjligt...
Svar
11
· Visningar
1 522
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp