Att ta sig till mitt i ingenstans

Mitten

Trådstartare
Jag behöver lite experthjälp här... vi har ärvt en fäbodvall mitt i ingenstans, 3 km från närmsta väg, över lite forsar och sankmark. Vi funderar på hur vi ens skall komma upp och kolla läget... det finns en del ekonomibyggnader med saker vi skulle vilja rädda. Ingen väg, ingen el eller så däruppe. Funderar på att köpa/hyra en gammal traktor - var gör man det enklast? på vintern är det mycket snö, våren dyngsur med vårfloden, sommaren sjukt mycket mygg 😂.
Är traktor det bästa? Får man köra det genom skogen hursomhelst? Finns det nåt annat smart sätt att transportera saker? Funderade på vinter och snöskoter, men det är lite otäckt mycket snö och vi är INTE vana vid sånt...
 
Det måste väl finnas nån upptrampad stig? Annars är väl skoter och släde till den det bästa nu under vintern (som man visserligen inte heller får köra hur som helst) eller hundspann kanske? Kolla med markägaren annars om det inte är ni.
 
Den väg de tog med djuren gammalt borde ju rimligen inte vara så sank och oländig. En skoter är väldigt mycket lättare att bärga än en traktor om ni misslyckas och det finns en terrängkörningslag. Två skotrar utan kälke för att göra spår och ta med kälke när ni rekat. 3 km är ju ingenting att köra med skoter.
 
Det måste väl finnas nån upptrampad stig? Annars är väl skoter och släde till den det bästa nu under vintern (som man visserligen inte heller får köra hur som helst) eller hundspann kanske? Kolla med markägaren annars om det inte är ni.
Ingen upptrampad stig direkt, även om det går att promenera (svårt att transportera saker då dock). Det finns två små broar byggda över de stora dikena, ett dike är rätt djupt (liten fors liksom). Hur får man köra skoter/traktor/fyrhjuling? Vad säger reglerna?
Det är inga privatpersoner som äger marken mellan väg och vår vall tror jag, det går renar där :). Jag har aldrig varit där själv.
 
Den väg de tog med djuren gammalt borde ju rimligen inte vara så sank och oländig. En skoter är väldigt mycket lättare att bärga än en traktor om ni misslyckas och det finns en terrängkörningslag. Två skotrar utan kälke för att göra spår och ta med kälke när ni rekat. 3 km är ju ingenting att köra med skoter.

så du tror det är smartast att köra skoter på vintern istället för traktor/fyrhjuling på sommaren? Även om det är mycket snö?

jag känner mig som en riktig stadsbo just nu, har dålig koll 😂. Enligt utsago ska det vara tufft på vintern pga mycket snö. Men vi har funderat på om det är smart ändå...
 
Oavsett vore det bästa nog att ta reda på var gångvägen gått sedan gammalt, för det är sannolikt den bästa vägen att välja idag också.
3 km är promenadavstånd för den som är rimligt frisk fysiskt. Jag hade satsat på det eller skidåkning till vårvintern, för att göra första kollen om du inte ens vet hur det ser ut där uppe. För att kunna planera vad som passar att göra sedan.

Alternativt tagit hjälp av lokalbefolkning om det är ett ställe som är såpass glesbygd att att principen "alla känner till..." och "alla hjälper..." gäller. Är det skotertrakter borde ni kunna leja någon att köra er.
Är de broar/spänger du nämner något som bara din fastighet tillverkat för eget bruk eller är det något som fler i trakten brukar använda så dessa kan ha kunskap om lämpliga årstider/vägar att transportera sig och om dessa är tåliga nog för fordonskörning eller ej.
 
Ingen upptrampad stig direkt, även om det går att promenera (svårt att transportera saker då dock). Det finns två små broar byggda över de stora dikena, ett dike är rätt djupt (liten fors liksom). Hur får man köra skoter/traktor/fyrhjuling? Vad säger reglerna?
Det är inga privatpersoner som äger marken mellan väg och vår vall tror jag, det går renar där :). Jag har aldrig varit där själv.

Är marken inte snötäckt krävs det terrängkörningstillstånd för fordon... i praktiken skiter markägare i det och kör fyrhjuling etc när de vill.

Det som komplicerar det hela är att det verkar vara i renbetesområde... vilket gör det väldigt svårt att få terrängkörningstillstånd. Kolla med Länsstyrelsen vad som gäller för det här området.

Personligen hade jag nog kollat upp vilken sameby det gäller (om det är renbetesområde). Är man på god fot med dem går det säkert att leja någon av dem för transporten.
 
Oavsett vore det bästa nog att ta reda på var gångvägen gått sedan gammalt, för det är sannolikt den bästa vägen att välja idag också.
3 km är promenadavstånd för den som är rimligt frisk fysiskt. Jag hade satsat på det eller skidåkning till vårvintern, för att göra första kollen om du inte ens vet hur det ser ut där uppe. För att kunna planera vad som passar att göra sedan.

Alternativt tagit hjälp av lokalbefolkning om det är ett ställe som är såpass glesbygd att att principen "alla känner till..." och "alla hjälper..." gäller. Är det skotertrakter borde ni kunna leja någon att köra er.
Är de broar/spänger du nämner något som bara din fastighet tillverkat för eget bruk eller är det något som fler i trakten brukar använda så dessa kan ha kunskap om lämpliga årstider/vägar att transportera sig och om dessa är tåliga nog för fordonskörning eller ej.
Den gamla djurvägen är tydligen ca 6 km. Då slipper man lite av terrängen men en av broarna måste man över. Det är släktingen som byggt dem för eget bruk.
Det bästa är såklart att prata med lokalbefolkningen, vet bara inte riktigt hur vi ska få kontakt 😳. Det är 10 timmars körtid enkel resa och man måste nog bo nån annanstans än på vallen om det är kallt. Vi har nog kommit fram till att vi ska upp en gång och reka bara, men frågan är om vi ska vänta till september vilket verkar vara enklaste tiden (med fyrhjuling eller egna ben). Det känns så långt bort bara, man vill ju egentligen bara kasta sig upp nu när man är nyfiken :).
 
En annan tanke, det är tydligen mycket björn etc här - vad borde man tänka på då? Skall man ha med sig nåt speciellt för att hålla björn på avstånd?
 
Ring till någon affär/mack/stuguthyrning och hör dig för lite om vem som kan vara lämplig att kontakta. I glesbygd brukar serviceställen vara vana vid alla sorters frågor.
Ha inte med dig någon lös hund är väl det
enda rådet i björnfrågan.
 
Den gamla djurvägen är tydligen ca 6 km. Då slipper man lite av terrängen men en av broarna måste man över. Det är släktingen som byggt dem för eget bruk.
Det bästa är såklart att prata med lokalbefolkningen, vet bara inte riktigt hur vi ska få kontakt 😳. Det är 10 timmars körtid enkel resa och man måste nog bo nån annanstans än på vallen om det är kallt. Vi har nog kommit fram till att vi ska upp en gång och reka bara, men frågan är om vi ska vänta till september vilket verkar vara enklaste tiden (med fyrhjuling eller egna ben). Det känns så långt bort bara, man vill ju egentligen bara kasta sig upp nu när man är nyfiken :).

Som sagt, är det barmark lär ni behöva terrängkörningstillstånd så kolla med Länsstyrelsen direkt nu vad som gäller för området. Behövs tillstånd har de ganska lång behandlingstid på dem också... det är inget du får på en vecka direkt.

Vilket län gäller det (om du vill tala om)?
 
Jag behöver lite experthjälp här... vi har ärvt en fäbodvall mitt i ingenstans, 3 km från närmsta väg, över lite forsar och sankmark. Vi funderar på hur vi ens skall komma upp och kolla läget... det finns en del ekonomibyggnader med saker vi skulle vilja rädda. Ingen väg, ingen el eller så däruppe. Funderar på att köpa/hyra en gammal traktor - var gör man det enklast? på vintern är det mycket snö, våren dyngsur med vårfloden, sommaren sjukt mycket mygg 😂.
Är traktor det bästa? Får man köra det genom skogen hursomhelst? Finns det nåt annat smart sätt att transportera saker? Funderade på vinter och snöskoter, men det är lite otäckt mycket snö och vi är INTE vana vid sånt...
Man får inte köra med motorfordon i terräng. Det behöver finnas väg.

En fäbodvall har en väg dit. Man transporterade ju folk och djur dit och tillbaka. Båfe vår och höst och tiden däremellan.

Jag hade - utan att veta något om stället - att försökt med fyrhjuling för transporter. Men att vandra 3 km för att ta sig dit är väl inget? Eller?
 
Man får inte köra med motorfordon i terräng. Det behöver finnas väg.

En fäbodvall har en väg dit. Man transporterade ju folk och djur dit och tillbaka. Båfe vår och höst och tiden däremellan.

Jag hade - utan att veta något om stället - att försökt med fyrhjuling för transporter. Men att vandra 3 km för att ta sig dit är väl inget? Eller?

Är det en fjällvall behöver det inte finnas kvar en befintlig väg (vet det av erfarenhet...) så då behövs terrängkörningstillstånd. Om det inte är snötäckt mark då.

Plus att eventuellt renbetesland gör det mer komplicerat också.
 
Det bästa är såklart att prata med lokalbefolkningen, vet bara inte riktigt hur vi ska få kontakt 😳.
Googla på den närmsta byarna och ort/sockens namn om det finns "Småortens byaförening" "Småortens företagarförening" "Bybygdens hemsida" etc. där du kan nå enkontaktperson av något slag och be om tips vart du ska vända dig.

Leta upp närmsta boende, typ närmsta stuguthyrning, B&B, fiskecampning e.dyl. där ni kan inkvartera er och fråga dem om hur ni hittar fram till de kontakter ni behöver. Är det en liten kommun så pröva deras turistbyrå/hemsidans info ifall de kan ge specifika tips om just din fläck i ingenting.
 
Ingen upptrampad stig direkt, även om det går att promenera (svårt att transportera saker då dock). Det finns två små broar byggda över de stora dikena, ett dike är rätt djupt (liten fors liksom). Hur får man köra skoter/traktor/fyrhjuling? Vad säger reglerna?
Det är inga privatpersoner som äger marken mellan väg och vår vall tror jag, det går renar där :). Jag har aldrig varit där själv.
Man får i princip aldrig köra med motordrivna fordon på barmark, vare sig egen mark eller annans mark, enligt terrängkörningslagen. Undantag för eget jord eller skogsbruk.
Det kan vara OK att köra med skoter på snötäckt mark, men inte alltid.
Det finns stora områden som är avlysta från skotertrafik, och det kan finnas markägare, som ledsnat på ystra skoter eller fyrhjulingsförare som struntar i regler och som saknar sunt förnuft.

All mark har en markägare. Oavsett om det är en privatperson eller ett skogsbolag, så gäller samma regler om terrängkörning och/eller rätt att ta väg över annans mark.


Det verkar ju bo/finnas människor i närområdet.

Det bästa är att ta hjälp, både råd och dåd, av boende från närområdet.
Någon med utrustning (skoter t.ex.) och kunnande om hur man framför maskinen, och som dessutom hittar i området, kan säkert hjälpa till att köra både människor och saker, eventuellt mot betalning, och har koll på regelverket i området.

Kontakta kommunens turistbyrå, eller något pensionat, B&B, eller helt någon som säljer fiskekort för området, samebyn som äger renarna, eller något byaråd, som nämnts tidigare.

Det kommer att fixa sig, och du/ni slipper uppfinna egna lösningar, och t.o.m. kanske får nya vänner.
 

Liknande trådar

Träning Treåringen ger mig lite gråa hår för stunden. Okej att alla mina hästar är/har varit arbetsnarkomaner, men det här är löjligt...
Svar
11
· Visningar
1 522
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp