Att ta hjälp vid försäljning av häst

kryckan

Trådstartare
Ni som tagit hjälp vid hästförsäljning- hur har ni löst det praktiskt och ekonomiskt? Har ni skickat iväg hästen till någon som sköter allt med ridning, annonsering, visning, besiktning o s v? Eller har ni haft någon i närheten som ridit t ex några dagar/vecka och visat hästen för spekulanter, men att hästen stått kvar hemma och du själv skött allt utom ridningen d v s annonsering och bokning av visningar.
Hur mycket har ni betalt? och har ni betalt per gång/månad och/eller provision på försäljningspriset?

Jag kommer bli tvungen att ta hjälp för att sälja min häst men har ingen erfarenhet av det sedan tidigare och jag har frågat runt lite bland folk jag känner men tänker att jag kanske kan få några bra tips här också :)
 
Jag har haft min häst på ett försäljningsstall under sommaren för vidareutbildning, tävling och försäljning. Jag har tagit hem den igen, då den inte blivit såld än. Betalade en summa varje månad + 10 % vid försäljning. Ryttaren skadades tyvärr (inte av min häst), så det hela rann ut i sanden.
 
Eftersom jag säljer hoppstammade hästar i tävlingsålder och inte själv är så (uppenbarligen :idea: ) duktig på att hoppa själv så lämnar jag iväg hästarna på försäljning till folk som vet vad de gör :)
Dvs de sköter ALLT... Det kostar men så hoppas jag få igen det på försäljningssumman istället ...
 
Gäller det en dressyrhäst däremot så kan tom JAG visa häst själv ;) Det är ju lättare att visa krumelrurer och gångarter utan att va feg och rädd för att lägga hästen i skiten i hinder ;) Så dressyrhäst sålde jag själv...
 
Eftersom jag säljer hoppstammade hästar i tävlingsålder och inte själv är så (uppenbarligen :idea: ) duktig på att hoppa själv så lämnar jag iväg hästarna på försäljning till folk som vet vad de gör :)
Dvs de sköter ALLT... Det kostar men så hoppas jag få igen det på försäljningssumman istället ...
Hur hittade du försäljningsstallet? genom kontakter eller på annons? tog du referenser? och hur lång tid ville de ha hästen innan själva försäljningen drogs igång med annonsering o s v?
 
I mitt fall så med nuvarande hästen (och tillika avatarbild här på buke) så är det en duktig tjej som jag känner sen tidigare, hon har dessutom hjälpt mej 2 ggr innan. (Kände henne även innan de 2 med) ... Hon har egentligen inget försäljningsstall som såååå ... men jobbar i stall så hon kan hjälpa mej ändå =)
I mitt fall så behövdes då inga refernser osv, vi vet båda var vi "har varann"...
Hon har haft hästen i snart 2 månader och iom att hästen endast tävlat 110 (med kap för betydligt mer, men då åxå betydligt högre prissumma) så kommer det ta ett tag... Räknar med ca 6 månader då det ju inte kryllar av tävlingstillfällen just nu och hästen behöver lite resultat för slutsumman som diskuteras ;) Så visst det kostar att "satsa" men hoppas att det kommer betala sej väl i slutändan. De andra 2 har betalat sej bra med hennes hjälp :)
 
Hej!

Jag köpte en häst för flera år sen och behövde sen sälja hyffsat fort igen. Lämnade henne till ett försäljningsstall som var kopplat till det stall jag köpte hästen ifrån. Inte ett piss hände på några månader- jag betalade snällt hyran. Sen tröttnade jag och satte ut annons själv- en intressent hörde av sig och ringde till försäljningsstallet och fick veta att hästen var såld. Själv hade jag inte fått några pengar eller fått veta något. Så jag ringde dit och de sa att det var jättenytt och skickade pengar. Några år senare hittade jag köparen och de hade betalat ett betydligt högre pris än det jag fått höra att hästen var såld för. Så jag blev ordentligt lurad på pengar.

Mitt tips är att kolla upp stället noga och skriva ordentligt kontrakt- vad händer om hästen inte blir såld, hur mycket ska den säljas för, vem betala hästens skötsel (hovar mm), hur mycket ska hästen ridas (där har jag också sett avarter; praktikanter som rider hästarna för beridaren hinner inte tex) osv.

Jag är inte negativ till idéen, inte alls, men kolla upp var du skickar hästen. På rätt ställe kan det bli jättebra- det har jag hört från kompisar som skickat iväg hästen :-)

/Lavinia
 
Min häst kommer strax att bli till salu. Har haft honom på utbildning några månader, men nu är han hemma hos mig igen och kommer att stanna här under försäljningen. Jag rider hästen själv under tiden. Det är i första hand utbildaren som ska sälja honom åt mig, det kostar 10% av försäljningspriset. Vid provridning så kommer utbildaren till mig och visar hästen för köparen, eller så kör jag hästen till utbildaren och hästen visas där.
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 690
Hästmänniskan Har hamnat i ett litet dilemma ang försäljning av en häst. Behöver få bolla lite tankar med utomstående angående detta, och då är Buke...
2
Svar
34
· Visningar
4 152
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Ja kort och gott har det blivit så i mitt fall. Bestämde efter ett moget övervägande att min häst och jag skulle gå skilda vägar. Ett...
2
Svar
38
· Visningar
5 753
Senast: skiesabove
·
Hästvård I början av sommaren fick jag ta bort min bästa vän. Jag har sedan dess letat efter en ny kompis, hittade en som inte gick igenom...
Svar
3
· Visningar
2 473
Senast: johanssk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp