Att ta betalt, utbildning av häst

Jate Volim

Trådstartare
Vad skulle ni säga är ett kompispris för att utbilda en ponny? Normalt sett tar vi 800;- i kallhyra för en stallplats (d.v.s. + foder och strö och man hjälper till med in- och utsläpp samt fodringar). När vi tidigare tagit emot hästar har vi begärt 4000;- per månad för halvblod. Då ingår träning, foder, strö och skötsel. Detta är dock en mindre ponny som ju inte äter lika mkt, dessutom handlar det om sommarmånaderna (= mindre arbete då den går ute och mindre foder, dock måste den stödfodras).

Jag tycker att det är svårt att ta betalt av sådana jag känner och särskilt eftersom mina omkostnader är lägre under sommaren. Ska man begära ett fast månadspris eller dela upp det och ta en kostnad för foder och stall och en annan för arbetet?

Vad är rimligt enligt er i förhållande till de priser som vi tidigare tagit? Jag vill erbjuda ett schysst pris men jag vill inte gå back på att arbeta...

Sv: Att ta betalt, utbildning av häst

Insåg nu efteråt att jag kanske inte får ställa den frågan här?? Men om man omformulerar och säger hur många procent kompisrabatt kan man ge för en tjänst, oavsett vilken? Och hur tar man bäst betalt? D.v.s. inte hur MYCKET betalt utan hur man lägger upp det.

Exempel: Hästägaren står för omkostnaderna + en timlön till mig.
Fast månadskostnad som inkluderar allt.
Fast månadskostnad för arbete och stallplats + en rörlig del för hästens omkostnader.

Vad tycker ni?

Om jag vore din kund skulle jag vilja ha ett fast pris per månad.

Vad det priset skulle vara beror ju dels på hur mkt ponnyn äter och hur många timmar du lägger ned på den varje månad.

Men om en stor häst kostar 4000kr ink allt så kanske 1500-1800kr för en ponny som bara behöver lite stödfoder eftersom det är under sommaren så att dina omkostnader är mindre.

Jag personligen hade inte tagit mer än 2000kr iaf baserat på att ett halvblod äter en ur huset och en ponny nästan ingenting samt att den kommer gå ute mer än om det vore vintertid och sliter då mindre på stall och mindre arbete för dig.

Övrigt arbete är ju detsamma för dig..

Ok, fast med tanke på att ponnyn troligen kommer att äta för ca 4-500;- per månad innebär det att jag får ca 1000;- för arbetet. Ganska lite tycker jag med tanke på att jag säkert kommer att behöva lägga ner ca 30 timmar per månad på hästen i träning och skötsel om jag räknar i underkant. Det blir en timlön på typ 30;- :crazy: och dessutom inte en krona för själva uppstallningen. (Tillgång till box, hage och bete halva dygnet.)

Jag tycker att prissättningen är svår... Jag vill inte vara dyr men å andra sidan inte arbeta gratis heller.

Jag har funderat lite på att ta en fast summa för träning, skötsel och stallplats och sedan debitera foderkostnad tillsammans med andra övriga avgifter som t.ex. hovslagare m.m. Det skulle innebära att jag får en summa betalt för den tid jag lägger ner och de får betala för den exakta fodermängd som ponnyn äter och då till samma inköpspris som vi har själva.

Kan det vara ett alternativ? Vad är arbetet värt?

Ja man tackar :D

När det gäller folk jag inte har någon relation till så brukar det heta betala de 4000-5000 kr som det kostar eller också blir det inget. Men när man känner någon så blir situationen lite annorlunda.

100 kr per uppsittning tycker jag är rimligt men lägger man då till foder, hovslagare och uppstallning så är man ju snabbt uppe i 3000-4000 lik förbannat :crazy:

Jag tror att jag hade gillat hästen så jag är ju lite sugen själv också, annars så kan man ju bara föreslå ett pris och är det för dyrt så blir det inget. Jag är dock angelägen om att vi ska komma överens eftersom jag inte vill skada relationen s.a.s.

1500;- för träning samt 750 för bete, stallplats och strö hade jag velat ha men då får de betala stödfodringen och hovslagaren också. Låter det dyrt?

Det är väl en självklarhet att ägaren betalar hovkostnad??!!

1500 för träning är väl inget att snacka om, men 750 för bete, stallplats och strö på sommaren kanske inte är det allra billigaste, om du nu vill ge ett kompispris. Hur mycket måste den stödfodras?

Fast 750;- för uppstallning med full service + bete och strö är väl knappast dyrt?

Jag tror det får bli 750;- för uppstallning inkl. all skötsel + bete och strö. Sedan 100;- per uppsittning och ägaren betalar foder, hovslagare och annat som kan tänkas behövas.

Förhoppningsvis behöver den inte stödfodras så mycket utan bete på natten och nerbetad gräshage på dagen kan räcka för en liten ponny. Lite hö dagtid eventuellt när betet börjar magra av. Det kanske handlar om någon hundralapp per månad.

Mvh JV

Jag håller faktiskt med. Här är fina hagar med bra staket och fint bete, egen box vid dåligt väder, tillsyn flertalet gånger per dag, all daglig skötsel, egen ridbana, 5 min skritt till ridhus och fina ridvägar så jag tycker inte att priset är högt. Tvärtom väldigt billigt.

Att rida för 100;-/gång är också väldigt billigt.

Mvh JV

Ok, fast med tanke på att ponnyn troligen kommer att äta för ca 4-500;- per månad innebär det att jag får ca 1000;- för arbetet. Ganska lite tycker jag med tanke på att jag säkert kommer att behöva lägga ner ca 30 timmar per månad på hästen i träning och skötsel om jag räknar i underkant. Det blir en timlön på typ 30;- :crazy: och dessutom inte en krona för själva uppstallningen. (Tillgång till box, hage och bete halva dygnet.)

Jag tycker att prissättningen är svår... Jag vill inte vara dyr men å andra sidan inte arbeta gratis heller.

jag tycker absolut inte att du ska arbeta gratis!

Jag jämförde bara med vad du sa att du tar i vanliga fall för en stor häst.
Hur du kan ha en stor häst ink allt för 4-5000kr får jag inte ihop...
I min värld borde det vara gratisarbete..

Min stora häst äter för 2500-3000kr/mån vintertid, sen kallhyra 700kr sen tillkommer strö med ca 500kr och då får jag ändå göra jobbet själv.

Då tänker jag att en ponny sommartid kan inte kosta mkt att hålla.
Min islänning äter vintertid för ca 450kr..
Men jag vet å andra sidan inte hur mkt denna ponny behöver äta..

Men det är nog smart att spalta upp vilka tjänster du har och sen prissätta varje och därefter ta ut ett vettigt pris.
Om din kund ser att ridning kostar 100kr/gång stall/bete kostar X kr/dag osv så ser ju även denne att du behöver ha något för det med och inte bara en stor klumpsumma som kunden inte riktigt vet vad den betalar för..

Ja, hur mycket vi har tagit betalt har varierat lite beroende på hur mycket jobb det är och av vilken typ. (Vi har haft både trav- och ridhästar.)

Vi kan ha en ridhäst för ca 1000;-/månad i foder och strö. (Vi erbjuder det kraftfoder vi använder, vill man ha annat får man betala extra.) Det innebär normalt ca 3000;- för arbetet. Det är inte så att man blir rik men det känns ok ändå. En ridhäst tränas normalt varannan dag om den är 3-4 år, oftare om den är äldre. Men visst sedan tar ju all skötsel en del tid också...

Jag har lämnat mitt prisförslag nu så nu är det upp till hästägaren ;)

Mvh JV

Tack snälla för era tips!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag kommer för första gången hyra ut en boxplats i mitt stall nu i höst. Jag gör det inte för att tjäna några pengar, utan för att jag...
Svar
19
· Visningar
2 329
Anläggning Jag håller på att projektera för ett inackorderingsstall och har därför flöjt en del trådar på detta forum med stort intresse. Just... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
16 229
Senast: Invinciblestables
·
M
Ekonomi & Juridik Jag är lite i valet och kvalet och väljer att skriva under skyddat alias för att inte göra någon upprörd. Min häst står sedan...
Svar
13
· Visningar
1 619
Senast: svampbobbis
·
E
Hästmänniskan Jag har byggt upp en hästgård med nytt stall och dränerade grusade hagar. Jag vill ta betalt för mitt arbete och jag vill ha igen pengar... 2
Svar
27
· Visningar
2 847
Senast: Ancor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka