Att skola in på förskola med målet att byta

Sandra78

Trådstartare
Fick reda på igår att vår dotter inte får plats på den förskola vi önskat (som ligger ca 100 meter från oss), utan den plats som finns är på en förskola ca 4 km bort i ett "höghusområde". Sambon är mer eller mindre förkrossad och rädd för kanyler i sandlådan och tycker att det ser ut som en betongbunker och gud vet allt.
Tilläggas bör är att det inte alls är ett problemområde så ärligt talat tror jag att risken för kanyler i sandlådan är lika stor här...
Hur som helst så kan vi inte ha henne hemma så väldigt mycket längre, det kommer troligtvis att finnas plats på den förskolan vi önskade efter skolstart, men jag har lovat att vara tillbaka på jobbet i maj så vi kan inte vänta till slutet av augusti.
Hur som helst så går han motvilligt med på att åka och titta på den erbjudna förskolan, men enbart med ambitionen att söka förflyttning "hit" så snart som möjligt.
Nu funderar ju jag, som är mer intresserad av det bästa för dottern än områdets status, hur bra det är att skola in en 16-månaders på en förskola och sen byta 4-5 månader senare? Blir det väldigt förvirrat för henne månntro?
På sikt vill jag nog att hon byter också, med tanke på närhet till kompisar och så. Men det är ju ännu ett tag kvar tills hon börjar följa med kompisar hem :)

Sv: Att skola in på förskola med målet att byta

Skola in och byt sen! Det blir inte förvirrat för henne, hon kommer väl ändå ha ett sommaruppehåll och då kommer hon att mer eller mindre glömma bort kompisar och fröknar när hon är så liten. Det är först uppåt 3-årsåldern de börjar ha riktiga kompisar. Jag har skolat in mina barn i den åldern och det har funkat väldigt bra.

Säg åt sambon att slänga sina fördomar om höghusområden i närmaste soptunna :) (verkar som om du kanske redan gjort det)

Mina barn gick på fsk granne med dåvarande mentalsjukhus och tillhörande närområde med många boende som gick på dagvård där (förutom de som var intagna). Jag tyckte det var bra att få en annan bild av världen än den tillrättalagda villaidyllen. Mina blev snabbt vana vid "konstiga" människor som gick omkring vilket känns som en bra sak att ha med sig i livet.

Skola in lillan, byt om ni känner att det är rätt, låt henne vara kvar på fsk 1 om det känns bättre.

Vi var med om precis samma sak med vår dotter. Vi valde att skola in på den förskolan som hon fick plats på ( i januari) och stå kvar i kö till vårt försrahandsval som ligger precis om hörnet där vi bor.
Precis när första inskolningen var "klar" fick vi besked om att vi fått plats i augusti på vår önskade förskola. Visst kändes det lite i mammahjärtat att tänka på att byta så snart, men alla grannar vi pratade med lovordade den förskolan, och sa också att när de är så pass små är det mycket lättare än när de får kompisar på ett annat sätt.
Vi gav henne ett långt sommarlov och skolade in på nya i augusti. Eller skolade in och skolade in, det var knappt vi behövde vara med, från första dan kände hon sig som hemma.
Jag är jätteglad att vi bytte, för hon trivs så bra och det spar ganska många minuter varje dag på att ha förskolan runt knuten istället för flera km bort. Nu kommer hon inte ens ihåg att hon gått på en annan förskola!

Vi har förskola precis utanför knuten men då vårt yngsta barn skulle börja så var det fullt så han blev placerad en mil bort, dessutom åt helt "fel" håll.

Han kommer att börja på sin tänkta förskola efter sommarlovet och jag tror ärligt talat inte att det kommer att bli några som helst problem. Vi är dessutom fantastiskt nöjda med den förskola där han har gått men då vi bara har en bil och jag dessutom är beresningsskyldig i jobbet så fungerar det inte att det på det viset.

Vi var i ungefär samma situation när vår yngsta skulle börja förskola. Vi fick inte plats förrän efter sommaren där vi ville ha honom, men fick plats på en annan förskola. Han skulle alltså bara gå på den tillfälliga några månader. Det gick bra och när han sen bytte (hade ju sett förskolan han skulle börja på eftersom storasyter redan gick där) gick inskolningen väldigt smidigt för han hade ju redan koll på det där med att gå på förskola.

Lycka till!

Tack för svaren! Det verkar inte som om någon haft några större problem att byta :) På måndag ska vi och hälsa på i "bunkern" så då får vi se, precis som den förskola vi hade valt så har de åldersblandade grupper och ungefär lika många barn per pedagog. Så det är miljön som skiljer något. Och avståndet för oss då.

Och jo, jag har försökt läxa upp sambon ang "höghus-ungar" då jag själv är uppväxt i en betydligt tristare betongmiljö än den som förskolan ligger i, och jag minns min tidiga barndom som lycklig och med gott om kompisar - till skillnad från sambon som bara hade en jämnårig i det då nyanlagda villaområdet :p
Dessutom ska vi ju inte flytta dit, utan det handlar om 3-4 timmar om dagen...

Liknande trådar

Småbarn Vi bor på landet, ca 1 mil utanför kommunens tätort. I vårt närområde finns en landsbygdsskola med förskola. Denna skola/förskola har...
Svar
8
· Visningar
1 142
Senast: Bexzor
·
Småbarn Långt inlägg =( Jag har en son som fyller 3 år om 2 veckor. Han går nu på en jättebra avdelning på sin förskola. För ca 1,5 år sedan...
Svar
14
· Visningar
1 964
Senast: tonton
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka