Att skapa en ny hundras... ( tankelek)

KungTulle

Trådstartare
Herr & Fru Nidholm alskar hundar. Dom har haft hundar stora som sma sedan barnsben. dom har aven ett antal ar fott upp rashundar.

Her Nidholm har en drom! Liksom herr Dobermann en gang i tiden skulle han vilja ha en "egen" hundras. Tank! En alldeles egen hundras som han kan dopa efter sig sjalv.

Nu ar herr Nidholm 30 ar gammal, han hade tankt sig att ha rasen fardig senast till sin 65 ars dag.

Familjen Nidholm ar valsituerad, dom kan latt betala mat och veterinar och allt annat som behovs till en 10-20 vuxna hundar. Plats har dom ocksa. Den Nidholmska egendomen ar lagom stor att rymma bade rejala rastgardar, gott om soffplatser inomhus for hundar att sova i etc. Det ligger dessutom sa avsides att inga grannar blir storda.

Fru Nidholm alskar sin man men hon vill inte ha stora "hemska" hundar utan ar mer fortjust i mellanstora hundar med trevligt och ganska lugnt lynne.

Herr Nidholm ar fortjust i vargar.

Tillsammans bestammer dom sig att skapa en lagom stor hund, lamplig bade som sallskapshund och till roliga familjeaktiviteter som agility och liknande. Hunden ska likna en varg utseendemassigt men som sagt vara liten ( ungefar som en cockerspaniel) och vara en lamplig familjehund.

Nu sitter Herr Nidholm och funderar pa hur han ska ga till vaga. Som han ser det sa finns det tva vagar. Antingen sa idkar man blandrasavel med raser som har lampliga komponenter for att fa fram idealet han stravar efter eller ocksa sa tar man Herr Nidholms nuvarande ras ( som han foder upp) namligen schafer och med urval inom rasen sa valjer man hela tiden avelsdjur som ar sa sma som mojligt och med sa vargliknande farg som mojligt och med sadant lynne att det sa smaningom kan leda till den hund han och frun vill se!

I bagge fallen kommer dom endast avla pa veterinart friska hundar och de valpar som dom inte sjalva kommer avla vidare pa men som ar trevliga mentalt och friska kommer dom salja for rimliga priser till goda hem.

Nu staller makarna Nidholm litet fragor till bukefalisterna som det ar fritt fram att spana kring.

1. Vilket tror ni kommer ga snabbast? Avla inom schaferrasen eller idka korsningsavel?

2. Kommer de lyckas inom 35 ars tid?

3. Vilka hundraser skulle de anvanda ifall de valjer korsningsavelsalternativet. ( Observera att de INTE vill anvanda sig av varg ( Canis lupus) eller varghybridsraser som tex saarlos.

4. Vad tycker ni att de ska dopa hundrasen till? Herr Nidholm heter Bengt i fornamn och hans fru heter Amelia Frederika.

5. Hur manga tikar tror ni dom skulle behova ha i projektet pa en gang? Hanhundar kan dom ju alltid anvanda utifran.

Tank nu ocksa pa att detta ar en tankt situation och de bukefalister som inte gillar blandrasavel behover ju inte ga in i traden bara for att tala om att blandrasavel ar fel eller daligt. Daremot sa kan man ju diskutera for och nackdelar med de raser som bukefalisterna foreslar for att na det mal som herr Nidholm har stallt med sin avel

/KT- som tycker genetik e kul....:D
 
Senast ändrad:
Sv: Att skapa en ny hundras... ( tankelek)

1. Vilket tror ni kommer ga snabbast? Avla inom schaferrasen eller idka korsningsavel?
Jag tror att korsningsaveln kommer att gå fortast , man plockar två raser (eller fler så småningom) som har de egenskaper paret är ute efter.
2. Kommer de lyckas inom 35 ars tid?
Jag tror inte att rasen kommer att vara fulländad då, men kanske en god bit på vägen.

3. Vilka hundraser skulle de anvanda ifall de valjer korsningsavelsalternativet. ( Observera att de INTE vill anvanda sig av varg ( Canis lupus) eller varghybridsraser som tex saarlos.
Helt klart scäfer iom herrns tjusning för rasen samt rasens egenskaper. Där finns det också många olika exemplar att välja på. Kanske en mindre bruksschäfer men med lite mildare temperament än en riktig "räserschäfer" och även en tik av mindre storlek skulle vara stammodern (GRÅ FÄRG). Pappan skulle jag tycka var västgöraspets:D . En varglik liten snäll hund och jag tycker rasbeskrivningen låter ypperlig:
"Avelsarbetet med västgötaspets inriktas framför allt på att behålla rasen ursprunglig och naturlig, med god fertilitet, bibehållna vallanlag, en stabil mentalitet och en allsidig bruksduglighet."
"Mentalitet
Livlig och uppmärksam (ej hetsig)
Frimodig och orädd (utan tendens till skygghet eller rädsla, ej överdrivet förarbunden).
Sansad (förmåga att koppla av mellan uppgifter). "




4. Vad tycker ni att de ska dopa hundrasen till? Herr Nidholm heter Bengt i fornamn och hans fru heter Amelia Frederika.

öhh..

5. Hur manga tikar tror ni dom skulle behova ha i projektet pa en gang? Hanhundar kan dom ju alltid anvanda utifran.
tre? Såntdär är jag dålig på. Men många raser ha rju endast en stammoder så..

070331_figo_frispark.jpg


normal_Schaefer%7E0.jpg
 
Sv: Att skapa en ny hundras... ( tankelek)

Håller med föregående om Västgötaspets men skulle vilja gå ett steg längre och säga att de skulle skaffa sig en Västgötaspets så skulle de nog vara nöjda. Tycker de uppfyller det mesta där... Väldigt goa hundar dessutom!
 
Sv: Att skapa en ny hundras... ( tankelek)

Jo jag är inne på samma tråd som ms scabtree. Västgötaspets och schäfer.
Korsningsavel är nog det som gäller, annars så tror jag risken för inavelsdepression vore rätt hög, det är ju ofta det som får ner storleken på djuren.

35år är är kanske inte så våldsamt lång tid, jag har läst nånstans att det ska krävas minst 6 generationer där alla är homogena för att kunna anses som ras.
 
Sv: Att skapa en ny hundras... ( tankelek)

Fast om det behövs 6 generationer och hundarna är i snitt 3 år när de valpar... så borde det bli 3*6 år =18 år... alltså borde de hinna på 35 år (vet inget hurvida övriga resonemanget är riktigt.)
 
Sv: Att skapa en ny hundras... ( tankelek)

Men det är väl 6 generationer av den nya rasen, det tar ju säkert flera år innan man får fram rasen.
 
Sv: Att skapa en ny hundras... ( tankelek)

Jo min tanke var att dom skulle fa fram en hund med utseende och lynne ungefar som vastgoten, men med rak svans och langre ben...:).

:D

Men kom igen! Det finns sakert flera bukefalister som har tankar! Klam fram dom!

/KT
 
Sv: Att skapa en ny hundras... ( tankelek)

Jag skulle istället avla fram en afghan i whippetstorlek *hi hi*
 
Vet att detta är en gammal tråd, men varför inte väcka liv i den?

För mig är detta så mycket mer än en tankelek.
Jag har sedan 18 år arbetat med ett avelsprojekt som från början "bara" gick ut på att skapa EN ras -Lunalia
Efter ca 10 år föddes tanken på att nu när jag ändå viger mitt liv åt att bygga population så kan jag använda det jag har och rikta det delvis åt två andra håll, så nu bygger jag även Wendy och Ailanul.

Så tre nya raser.

Jag har inte målet att låta det bli SKK-registrerade raser. Om det vore så att jag godkände SKKs/FCIs sätt att bedriva avel så skulle det knappast vara någon mening för mig att viga mitt liv åt detta.

Jag avlar mot standard (3 olika eftersom det är tre olika raser) men vill under inga omständigheter stänga stamböckerna, dvs vill inte ägna mig åt incestuös avel.
Idag vet vi så mycket om hur saker och ting nedärvs att det är fullt möjligt att avla mot standard utan att avla med stängda stamböcker.
 
Herr & Fru Nidholm alskar hundar. Dom har haft hundar stora som sma sedan barnsben. dom har aven ett antal ar fott upp rashundar.

Her Nidholm har en drom! Liksom herr Dobermann en gang i tiden skulle han vilja ha en "egen" hundras. Tank! En alldeles egen hundras som han kan dopa efter sig sjalv.

Nu ar herr Nidholm 30 ar gammal, han hade tankt sig att ha rasen fardig senast till sin 65 ars dag.

Familjen Nidholm ar valsituerad, dom kan latt betala mat och veterinar och allt annat som behovs till en 10-20 vuxna hundar. Plats har dom ocksa. Den Nidholmska egendomen ar lagom stor att rymma bade rejala rastgardar, gott om soffplatser inomhus for hundar att sova i etc. Det ligger dessutom sa avsides att inga grannar blir storda.

Fru Nidholm alskar sin man men hon vill inte ha stora "hemska" hundar utan ar mer fortjust i mellanstora hundar med trevligt och ganska lugnt lynne.

Herr Nidholm ar fortjust i vargar.

Tillsammans bestammer dom sig att skapa en lagom stor hund, lamplig bade som sallskapshund och till roliga familjeaktiviteter som agility och liknande. Hunden ska likna en varg utseendemassigt men som sagt vara liten ( ungefar som en cockerspaniel) och vara en lamplig familjehund.

Nu sitter Herr Nidholm och funderar pa hur han ska ga till vaga. Som han ser det sa finns det tva vagar. Antingen sa idkar man blandrasavel med raser som har lampliga komponenter for att fa fram idealet han stravar efter eller ocksa sa tar man Herr Nidholms nuvarande ras ( som han foder upp) namligen schafer och med urval inom rasen sa valjer man hela tiden avelsdjur som ar sa sma som mojligt och med sa vargliknande farg som mojligt och med sadant lynne att det sa smaningom kan leda till den hund han och frun vill se!

I bagge fallen kommer dom endast avla pa veterinart friska hundar och de valpar som dom inte sjalva kommer avla vidare pa men som ar trevliga mentalt och friska kommer dom salja for rimliga priser till goda hem.

Nu staller makarna Nidholm litet fragor till bukefalisterna som det ar fritt fram att spana kring.

1. Vilket tror ni kommer ga snabbast? Avla inom schaferrasen eller idka korsningsavel?

2. Kommer de lyckas inom 35 ars tid?

3. Vilka hundraser skulle de anvanda ifall de valjer korsningsavelsalternativet. ( Observera att de INTE vill anvanda sig av varg ( Canis lupus) eller varghybridsraser som tex saarlos.

4. Vad tycker ni att de ska dopa hundrasen till? Herr Nidholm heter Bengt i fornamn och hans fru heter Amelia Frederika.

5. Hur manga tikar tror ni dom skulle behova ha i projektet pa en gang? Hanhundar kan dom ju alltid anvanda utifran.

Tank nu ocksa pa att detta ar en tankt situation och de bukefalister som inte gillar blandrasavel behover ju inte ga in i traden bara for att tala om att blandrasavel ar fel eller daligt. Daremot sa kan man ju diskutera for och nackdelar med de raser som bukefalisterna foreslar for att na det mal som herr Nidholm har stallt med sin avel

/KT- som tycker genetik e kul....:D

1. Jag skulle i detta fall Idka korsningsavel.

2. Ja, absolut.

3. Pomskys skulle förmodligen få bidra med den största delen Men annars tänker jag på vissa raser i Grupp 1 och grupp 5. Med tanke på att de skulle vara varglika så skulle några exemplar av Lapsk vallhund (företrädesvis viltfärgade eftersom de är väldigt varglika) få större del än Schäfern. En och eventuellt annat Schipperke skulle få stabilisera storleken.

4. Ingen aning. Sånt kommer med tiden. Ex för min del som ju faktiskt tar fram 3 olika hundraser så är det människor runtomkring mig som börjat kalla dem för något.

5. "På en gång" behövs bara en tik Men för att bygga population behövs åtminsone 3 obesläktade rötter (tikar) och för varje generation från respektive rot så skulle man utavla en generation innan man börjar tänka på att korsta två rötter/linjer. På så vis ligger man dels alltid steget före vad gäller genetisk variation samt att man ganska snabbt kommer få en överblick av vad man har i de olika rötterna och hur man behöver balansera upp dem.


I övrigt så skulle metoden att ha 20 hundar i någon slags anläggning (för så blir det ju om man kommer upp över ett visst antal hundar) vara onödig såsom jag ser det. Dessutom ganska svårt att kunna utvärdera hur ens potentiella avelshundar fungerar i familj och ute i samhället om de lever så. Så nej.....ingen anläggning/kennel.
Jag bedriver ju faktiskt ett projekt med att ta fram 3 raser på riktigt och vi har "endast" 3 hundar hemma. Sen äger vi en och annan hund utöver detta (just nu en hanhund som jag hoppas kunna använda 1-3 gånger framöver) men framförallt säljer jag minst 30% av valparna med möjlighet att kunna leasa dem framöver. På så vis kan jag ju vara extremt mycket mer noga med urvalet än om jag hade några foderhundar. I praktiken använder jag endast ungefär 1.7 hundar av 10 bland de jag sålt med ett sådant avtal....hade det vart att jag istället hade 5 fodertikar så skulle jag inte alls kunna haft lika höga krav och absolut inte nått mina mål lika effektivt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Halvvags genom fredagens traningspass kande jag att halva ovre delen av mitt ena ringfinger hade domnat bort. Jag tankte att det kanske...
Svar
10
· Visningar
2 766
Övr. Hund Hej alla! Hoppas pa att fa lite inspiration fran er kloka bukisar! Jag och min sambo har tva hundar (GSD 4 arig hona, Vastgotaspets 1.5...
Svar
4
· Visningar
1 121
Senast: niardasp
·
Hundhälsa Jag vet ju att manga har anser att det ar narmast "djavule's pafund" :p. Jag kopte en mest for att det regnar for mycket i vissa...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 597
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej! Jag har en tjanst att be om, for jag haller pa att fundera mig galen.. Om 4 veckor ska vi hamta hem en liten Vastgota spets...
Svar
18
· Visningar
2 032
Senast: ElinAgnes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp