Att skaffa modet.

E

Ellicious

Jag faller alltid ihop i sadeln när det kommer publik. Om det är "nybörjare" eller "banan-föräldrar" som sitter på läktaren gör det inget men direkt när det är någon jag känner lite grand/vet vem det är/random (lite populär) person/b-kändis i stallet/talang på ridning etc etc så fungerar det inte längre. Jag stänger mer eller mindre av.

NU kan ni säga att "vafan, skärp dig och sträck på ryggen!" men riktigt så är det inte. Jag kan få svimattacker och dylikt - för 3v. sen när vi hoppade (bara 80cm) kommer det in två tjejer som har egna hästar på läktaren. När det sedan var min tur föll jag av hästen (Andorle, hlb, supersnäll) i skritten. Jag fick då gipsa armen och nu är jag tillbaka på banan igen..

Jag kan inte heller tävla p.g.a detta (när jag var mindre tävlade jag upp till 1m, jag började känna såhär för 2år sedan) eftersom jag blir för nervös.

Tror det är prestationsångest men vad vet jag. Blir helt paralyserad, som förstenad i sadeln. Någon som har tips?

((Ska dessutom provrida en häst för att bli medryttare om 4v.. Skulle helst vilja kunna rida inför ägaren då :p))

Sv: Att skaffa modet.

varför blir du nervös? jag vet att det inte är en lätt fråga, men om du kan komma på varför du blir nervös så kan kan du börja jobba med att ta bort de nervösa och stressande tankarna som far igenom huvudet så fort du ser nån du känner igen. och börja tvinga in tankar som "trallalalala, nu så rider jag här för mig själv och struntar i er lalala" det är lite som när man ser att ridläraren höjer hindret och man börjar tänka "oj! fy vad högt detta klarar hästen aldrig!" även om det bara är 10cm skillnad från innan och man hoppat den höjden innan, då får man helt enkelt låta bli att titta när de höjer och fördumma sig lite, och tänka lite i tralalalala banorna så att man tar allting som det kommer, bara rida vidare och hoppas på det bästa utan några tankar som kan ta tillbaka en till "nu kan jag inte detta" tänket.

försök att inte titta upp när folk kommer in i ridhuset, konsentrera dig stenhårt på din häst, din ridning, och strunta i allting annat.

Det är så jäkla tråkigt att man drabbas av sånt där! Jag har inga problem med det när det gäller mina hästar, men första gången jag skulle provrida unghästen i stallet inför hans ägare (som jag för övrigt känt i 10 år) så var det inte lätt.

Mitt problem då var att istället för att tänka "hon vet bäst hur man rider den här hästen och kan hjälpa mig!" så tänkte jag "åh nej, herregud.. tänk om jag gör fel.. jag får inte göra fel, inte göra fel.. han måste gå fint, kom igen nu lilla hästen.." det gick inte så bra kan vi väl säga.
Nu har jag lärt mig att hon hjälper mig och inte dömer mig.

Jag vet inte om det är samma problem för dig? Att det känns som om personerna där dömer dig? Det är svårt att komma ur de tankebanorna, och för mig bara släppte det efter ett tag när jag kände mig trygg i det.

Det låter lite som att du har samma problem utav prestationsångest som jag hade (och har ibland vid nya, främmande tillfällen) och jag tror att man löser det bäst genom att bearbeta sig själv och "känna sig duktig". Det är lätt att säga att man ska tänka positiva tankar hela tiden, men det är svårt att göra det.

Nu tar vi ett exempel; Tänk bort grejen med att din nya tränare rider i landslaget och är jätteduktig, försök tänka att han/hon är där och tränar dig just för att han/hon vill att DU ska bli lika bra!

Och när du ska provrida hästen så kan jag garanterat säga att du får fråga ägaren om hon tycker att något ser bra eller dåligt ut, säger hon åt dig att flytta fram skänkeln lite så se det som en positiv hjälp istället för något negativt.

Det är skitsvårt att försöka ge andra bra tips, jag är "bara" 18 år och knappast någon psykolog, men det här har fungerat för mig iallafall! :)

Gå till en KBT-terapeut, de kan hjälpa dej. Vet inte hur de gör men det hjälper iaf. Ingen idé att försöka helt själv för det blir bara värre. Ju fler gånger du misslyckas, ju sämre går det. jag fick hjälp av en KBT-terpeut, innan väntade jag med att rida tills alla gått hem.

Försök att träna på att andas ordentligt, djupa lugna andetag. Att du får svimningskännning kan bero på att du när du blir nervös glömmer att andas och utan syre svimmar man.

Träna ofta, först i situationer där du är lugn, när du kan andas djupt utan att tänka på det fortsätter du med att utsätta dig för situationer där du känner dig osäker och är noga med att kontrollera din andning även där.

Ett annat tips är att sjunga när du rider, då är det svårt att hålla andan ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka