Att skaffa/ha tid för häst

Chup

Trådstartare
Hej! Jag går i hästköpartankar, men jag är rädd för att om jag köper häst kommer jag inte ha tid för mina andra intressen(vilket egentligen inte är så mycket annat än hästar egentligen x) ), eller familjen och hitta på saker med dem då de betyder väldigt mycket för mig. det är främst familjen jag är rädd för att inte ha tid för.
så jag är sugen på att höra lite med er som har egen häst, både hemma där ni bor och ni som hyr in er, känner ni att ni har fått "offra" någonting i livet när ni skaffade häst eller hinner ni med även det som ni gjorde innan ni skaffade häst? är det någon som både har haft häst hemma och inhyrd någonstans?

Är det någon som gått från endast hållt på med hästar på medryttar-stadie till till faktisk hästägare: vad tycker ni har varit den största skillnaden tidsmässigt?

Jag vill även höra lite med er som har varit tvungna att sälja häst på grund av för lite tid över till den: Vad kände ni att ni behövde mer tid för när ni hade häst vilket ledde till att ni behövde sälja?

(Ni får gärna skriva lite hur ert vardagschema ser ut också.)

Tack så supermycket på förhand! (admin får gärna flytta om det ligger fel)
 
Största skillnaden tidsmässigt är att man är låst på ett annat sätt jämfört med om man är medryttare. Jag har valt att ha min häst på lösdrift och fullservice för att inte behöva stressa ihjäl om det blir övertid på jobbet, om jag blir sjuk eller ska åka bort. Eller som det blev nu då, blev gravid och har nu en liten bebis :). Det hade varit jobbigt om jag hade haft en box att mocka varje dag och massa jourer att ordna med.

Jag känner inte att jag offra något utom pengar - men det är det värt :D.
 
Jag har haft min häst både inhyrd och som nu, hemma på mammas gård där jag också bor för tillfället.

I mina ögon offrar jag ingenting. Jag har varit utan egen häst i ca 3 år medans jag bodde på annan ort och det passade inte alls mig. Hästar är en så stor del av mitt liv.

Jag lägger ner i stort sett alla mina pengar och tid på hästarna, eftersom det är det roligaste jag vet :)

Självklart hinner jag göra andra saker också, umgås med kompisar, familj, pojkvän och annat, men eftersom hästar och ridning är mitt största intresse så lägger jag största tiden på att vara i stallet, träna, fixa, tävla och annat som hör till :)
 
Största skillnaden är som någon annan sa, man blir låst på ett helt annat sätt. Du MÅSTE ta dig ut till din häst varje dag (eller åtminstone så länge du inte står på lösdrift eller helinackordering). Jag känner dock inte att jag behövt offra någonting, snarare tvärtom. Min häst tar oftast allt från 13 min (rekordtid i stallet, inte så kul att stressa dock) till ungefär 3 timmar. Normalt går det på en timme eller två, så det är inte så mycket tid som går åt. Och den glädje, avslappning och frid jag får de timmarna i stallet hjälper mig verkligen med min vardag. :)

Sen att pengarna går åt som smör är en annan sak :D
 
Beror på hur man ser saken, vad man vill offra. Jag har två hästar, skaffa just en till häst. Två åring. Och sen en ridhäst på 9 år.
Har eget stall på gården.
Familj med två barn, hus och gård. Jobbar, dock inte heltid.

Två åringen är det nu korta stunder jag jobbar med. 9 åringen försöker jag hålla igång.
Man får ju räkna med att vissa dagar/vecka kan det inte bli någon ridning alls för att tiden räcker inte till. Man får försöka att inte ha dåligt samvete över det, inte skaffa en häst som kräver ridning 6 dagar i veckan.

Kan fixa i stallet på 15 minuter- 3 timmar. oftast ligger jag runt två.
Försöker dela upp arbetet lite. Kan mocka innan jag far på jobb, samband med utsläpp. Då har man mer tid för ridning på kvällen.
Far och fixa i stallet när barnen lagt sig för kvällen, då kan man vara där hur länge som helst. :)

Far "aldrig" och reser vintertid, vi har husvagn så far då på sommaren och då är de ju på sommarbete.
Kan ibland hitta på några roliga saker, ex ikväll ska jag å sminka mig till något företag, och sen ut och äta. Koppla bort vardagen lite. Då gäller det att planera.

Helgerna fixar jag allt klart på morgonen, går till stallet vid 07 e klar vid 10. sen har man resten av dagen till familjen. Måste till stallet fram och tillbaka å ge dem mat men de tar inga länge.

I det stora hela så gälller det att planera vardagen och tiden för att få allt att funka.
 
Tid hänger ihop med motivation - och pengar. Är man supermotiverad kliver man upp och fixar hästen före jobbet om man inte har tid på kvällen. Har man hyfsad ekonomi kan man alltid köpa sig tid genom helinackordering etc.

Har man inte barn som bor hemma och någotsånär rimliga arbetstider är det inte så svårt att ha tid med en häst. Men om man vill ha gott om tid till familj etc är ju @skiesabove 's tips om lösdrift och helinackordering bra. Plus att välja en häst som tycker det är ok att inte jobba dagligen. En del hästar gillar inget vidare när livet blir för lugnt.

Medryttare är super när det funkar men jag skulle inte vilja vara beroende av att ha det, varken tidsmässigt eller ekonomiskt. Just nu hinner jag med mina två hästar trots mycket jobb och resor genom att de kan tas omhand av folk mot betalning när jag inte har tid. Det passar mig bra. Dessutom har jag en väldigt bra medryttare till den ena. Jag har haft olika upplägg genom tiderna beroende på familj och jobb men tycker alltid att det har gått att hitta bra lösningar för både mig och hästarna och jag offrar ingenting mer än lite timmar i TV-soffan kanske:).
 
Ett tips från mig är att hyra in dig i ett stall som erbjuder fullservice.

Tidigare stod jag i ett kollektivstall, detta blev väldigt stressigt med alla stallpass och så blev jag väldigt lås, eftersom man hade x antal pass i veckan/helgen.

Flyttade för drygt 1.5 år sedan till en anläggning som erbjuder fullservice och gud vilken befrielse. Inga stallpass och ingen press över att behöva åka ut varje dag.
Eftersom jag står som jag gör idag, så åker jag inte ut varje dag, Hästen har 2 vilodagar i veckan, och då är jag inte i stallet. Hon får ändå mockat och tillsyn.
Behöver inte heller ha medryttare, vilket jag verkligen inte vill.
Är jag sjuk, eller åker iväg, så behöver jag inte heller jaga hästvakt.
Det är verkligen guld värt.
 
Jag har gått från hästägare i 16 år till medryttare i 3 år till hästägare igen, nu inne på fjärde året med nya hästen. Jag jobbar heltid, är ensamstående och inte särskilt social, hästen går på lösdrift och jag och stallägaren har delat upp dagarna mellan oss, så jag måste inte åka ut varje dag. Så jag upplever absolut inte att jag har svårt att hinna med hästen till vardags, trots att jag tränar simning och annat fyra kvällar i veckan.

Men det som var väldigt skönt när man bara var medryttare var ju att man kunde ringa och säga att "det och det datumet åker jag bort och är borta i två veckor, så jag kan inte ta hästen då". Nu känner jag mig ju alltid lite besvärlig när jag ber stallägaren ta hand om min häst, om det är mer än bara någon dag här och där, även om jag förstås hjälper henne med hennes hästar de gånger hon är borta. Jag har svårt att be om hjälp och det tar emot om det är för en längre tid, en vecka känns ok att be om hjälp, men i år vill tex mina föräldrar att jag och min syster med familj kommer ner till dem i Spanien och stannar i två veckor över jul, för de tyckte att en vecka var alldeles för lite förra året. Och då känner jag genast att jag får lite panik "Herregud, jag kan ju inte be A ta hand om alla hästarna och hela stallet helt själv i två hela veckor, utan att få en enda "vilodag"! Dessutom över jul, hon vill ju förstås också passa på att åka och hälsa på släkt". Och tänk om något händer! Så veterinär eller hovslagare måste kontaktas/besökas, ska stallägaren behöva göra allt sådant då? Nej, nu känns det jättejobbigt att åka iväg någonstans, så jag försöker hålla mig till helgresor och så en vecka i Spanien per år, mer än så kan jag faktiskt inte vara hemifrån!

MEN, DET ÄR ABSOLUT VÄRT DET! Det är såååå underbart att ha en egen häst, som man kan rida och träna och sköta precis så som man själv vill!
 
Största skillnaden är som någon annan sa, man blir låst på ett helt annat sätt. Du MÅSTE ta dig ut till din häst varje dag (eller åtminstone så länge du inte står på lösdrift eller helinackordering). Jag känner dock inte att jag behövt offra någonting, snarare tvärtom. Min häst tar oftast allt från 13 min (rekordtid i stallet, inte så kul att stressa dock) till ungefär 3 timmar. Normalt går det på en timme eller två, så det är inte så mycket tid som går åt. Och den glädje, avslappning och frid jag får de timmarna i stallet hjälper mig verkligen med min vardag. :)

Sen att pengarna går åt som smör är en annan sak :D

Varför behöver du inte ta dig ut till hästen när den står på lösdrift?
 
Varför behöver du inte ta dig ut till hästen när den står på lösdrift?
Finns folk som utnyttjar lösdrift som "hästhotell". Vet från erfarenhet då vi pratade om att flytta vår till lösdriften i grannstallet och stallägaren berättade att det fanns en häst som ägaren bara om ut någon gång i veckan, en gång inte alls på två veckor, och sen skrev han in i stallreglerna/kontraktet att det INTE är något hotell för att lösa problemet.

Personligen skulle jag aldrig göra det, jag älskar att komma ut till min häst varje dag. Men nog finns det gott om folk som hoppar över en dag här eller där, vilket är helt okej så länge någon håller koll på att hästen mår bra. :)
 
Fu
Finns folk som utnyttjar lösdrift som "hästhotell". Vet från erfarenhet då vi pratade om att flytta vår till lösdriften i grannstallet och stallägaren berättade att det fanns en häst som ägaren bara om ut någon gång i veckan, en gång inte alls på två veckor, och sen skrev han in i stallreglerna/kontraktet att det INTE är något hotell för att lösa problemet.

Personligen skulle jag aldrig göra det, jag älskar att komma ut till min häst varje dag. Men nog finns det gott om folk som hoppar över en dag här eller där, vilket är helt okej så länge någon håller koll på att hästen mår bra. :)
Det är ett tråkigt problem med lösdrift, bara för att det inte behöver mockas varje dag så behöver man helt plötsligt inte komma till stallet alls vissa dagar. Det ska isåfall vara klart och färdigt med stallägaren om att det ingår en ordentlig tillsyn varje dag, då först är det okej att strunta i att åka till stallet en dag.

Blir tokig på folk som resonerar så att hästarna inte behöver daglig ordentlig tillsyn varje dag bara för att dom går ute. Och tillsyn menar inte jag att någon ser hästen på håll och ser att den står upp utan tillsyn som att faktiskt gå fram och känna igenom och kolla benen osv. Inte konstigt att lösdrift får dåliga rykten när folk beter sig på det sättet och struntar i sina hästar.

Skulle säga att den enda skillnaden på lösdrift och uppstallning är att man inte är tidsmässigt bunden. Man kan komma sent och man kan komma tidigt eller mitt på dagen, man måste inte anpassa sig till ut och insläpp och fodringar osv.
 
Det blir långa dagar när man har häst. På vardagarna har jag i stort sett inte tid för något annat än jobb och hästen. Nu har jag en bit till jobbet, men istället kan jag åka förbi stallet direkt efter jobbet och sparar drygt 40 minuter i restid på det. Jag åker hemifrån runt 6:15 på morgonen, och är sällan hemma före 20. Det blir sent med både kvällsmat och man kan inte träffa vänner eller så (utanför stallet) på vardagar. Jag har nyligen skaffat medryttare och får då ca 2 lediga eftermiddagar i veckan. Väldigt skönt! Då kan man göra det där som man inte hinner annars.

I övrigt kräver det väl lite planering om man ska göra saker på helgerna eller om man ska på semester. Betydligt enklare om man har hästen på lösdrift, men alltid är ju inte det ett alternativ.

Men oavsett hur mycket tid det tar så är det värt det. Skulle inte vilja sälja min häst eller bara vara medryttare :heart
 
Jag tycker inte tiden är några som helst problem om man utifrån det man vill hittar rätt stallösning och har viss ekonomi att kunna välja stallösning .

Står man i kollektiva stall blir man väldigt uppbunden och mycket tid går åt att sköta andras hästar utöver pass man har i stallet .
Står man i stall med mer service och inga pass så även om mockning inte ingår kan man spendera några 20 min på att fixa närsom under dagen , alternativt be ngt i stallet fixa en enstaka dag enl tjänster och gentjänster . Längre semester osv går att betala för och då sköter stallets ansvariga servicen .
 
Hej på er alla! tack för alla fina svar (fler får gärna svara)!

Jag har faktiskt en liten plan, eller önskemål och krav i alla fall på hur jag vill ha det OM jag skaffar häst. Först och främst: hästen skulle vara min hobby, kanske träna för tränare nån gång eller två i månaden och ut och tävla lägre klasser några enstaka gånger per år om prestationsångesten går att hantera ;) resten skulle vara ut och lulla i skogen, ha som terapi, så det värmer när jag hör att det ger en frid och avslappning, för det är vad jag tror det skulle ge mig. att kunna koppla av från stressvärlden med någonting man tycker är kul i själen. som att vara i trädgården och pyssla. det ger mig också lugn :) Jag tror drömmen är att ha "typ lösdrift"/utegångsmöjligheter 24-7 under större delen av året och/eller boxtillgång på vintern eller vid annat "extremväder" ;) Jag kan inte tänka mig att åka iväg för att komma till stallet, när det gäller min egen häst, max cykelavstånd. (närmaste stallet här som jag har för mig har lediga boxar är rakt över vägen, så jag är väl lite bortskämd på det stadiet kanske) Absolut helst vill jag ju ha min häst hemma, men jag har inget emot att hyra in mig, men som sagt, det måste vara nära, annars får jag lite panik *kontrollfreak*. jag har faktiskt inte något emot att göra allt själv när det kommer till stallsysslor. kanske det är annorlunda när/om jag äger häst. Jag har inte heller emot medryttare så det skulle inte vara något problem. Nu är jag medryttare en och en halv mil från där jag bor och i motsatt riktning från där jag jobbar. Det ger lite press på en med körandet och i och med att det inte är min häst och jag inte har befogenheten (vilket jag absolut respekterar som medryttare) att bestämma direkt vad som ska göras, och att jag inte kan blanda in resten av familjen i hobbyn, men hästarna är bland det bästa jag vet :) Jag reser aldrig förutom under en vecka om året och går på kulturevenemang med min familj några gånger om året. sommartid tar inte stallsysslorna många minuter har jag märkt, vintertid kan det dröja lite längre :) iom att jag är iväg hemifrån så känns det mer stressat, ju närmare hem jag är när jag gör saker på fritiden ju mindre stressad känner jag mig.

Att skaffa häst nu känns osäkert främst för att jag inte har fått någon fast anställning utan brukar arbeta som säsongsanställd, ändå med turen att ha anställning större delen av året till hela året. alla pengarna går till sparkontot för att kunna flytta hemifrån.

Men som sagt jag har blivit så himla sugen på egen pålle!!

Hur har det fungerat med era jobb, har ni fast anställning eller hur har ni det på inkomsthållet?

Och jag är fortfarande intresserad av att höra med er som har varit tvungna att sälja häst på grund av för lite tid över till den: Vad kände ni att ni behövde mer tid för när ni hade häst vilket ledde till att ni behövde sälja?

Tack så mycket igen för svaren :D
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 454
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 430
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 629
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 707

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp