Att sitta mitt över hästen!

SweetBriar

Trådstartare
Jag red dressyrlektion idag, det gick ganska bra, men det har blivit värre med att min häst flyttar mig till vänster (Hennes starka sida)
I vänster varv är hon jättefin, men i höger flyttar hon ut mig jättemycket på yttersidan!(detta är värst i galoppvolterna) och jag märker ingenting, man vänjer sig ju och tänker inte på det. När jag efter korrigering av min tränare satt rätt kändes det som jag satt extremt mycket åt höger :crazy:
Så bukare vad har ni för tips & erfarenheter av detta? :cool:

Sv: Att sitta mitt över hästen!

Jag tror att du har drabbats av fenomentet centrifugeringskraften. ;) Man skjuts automatiskt ut till ytter sidan i sadeln nör man rider på volt. Där för är det viktigt att komma ner ordentligt på sitt inre sittben, du kan även tänka att du ska "vika" dig i inner sidan, så att det blir nästan lite överdrivet.
En annan bra övning för att ordentligt få kläm på sina sittben är att när du sitter helt vanligt i sadeln. Ta bort fötterna ut stigbyglarna och "dra upp knäna från sadeln". Du få inte dra upp dom så mycket att du får kraftig svankrygg och blir alldeles för bakåtlutad. Du kommer garanterat känna båda dina sittbe ordentligt.
Lycka till! :bump:

men i höger flyttar hon ut mig jättemycket på yttersidan

Testa med att titta över vänster axel i höger volten, då bruka man automatiskt hamna på det inre sittbenet(ditt sittben) och tänk på att ha långa ben så att inte högerbenet dras upp;)

Släpp stigbygeln i yttervarvet så att du lättare kan ta stöd i innerstigbygeln, då hamnar du också lättare på innersittben....

När jag känner att jag hamnat fel på hästen så brukar jag rida några ridpass utan sadel. Det är väldigt mycket lättare att sitta rakt när man rider barbacka, för annars glider man lätt av....

Kolla att du inte sänker vänsteraxeln och viker dig i mellandelen (överarmen, armbågen ligger inte intill). Då hamnar du automatiskt ut till höger oavsett hästens svaga eller starka sida.
Det viktiga är att tänka på att mellandelen är rak.
Tidigare tips är också jättebra.

Lycka Till!!

Jag tror att du har drabbats av fenomentet centrifugeringskraften. ;) Man skjuts automatiskt ut till ytter sidan i sadeln nör man rider på volt. Där för är det viktigt att komma ner ordentligt på sitt inre sittben, du kan även tänka att du ska "vika" dig i inner sidan, så att det blir nästan lite överdrivet.
En annan bra övning för att ordentligt få kläm på sina sittben är att när du sitter helt vanligt i sadeln. Ta bort fötterna ut stigbyglarna och "dra upp knäna från sadeln". Du få inte dra upp dom så mycket att du får kraftig svankrygg och blir alldeles för bakåtlutad. Du kommer garanterat känna båda dina sittbe ordentligt.
Lycka till! :bump:

om man viker sig i innersidan hamnar man änu mer på ytter sittben.

tänk snarare att du ska sträcka på dig i inner sidan. tänk ned och fram med inner sittben.

lycka till

Sådär blev det på mitt sto när hon var ung.
Fick bassning av min tränare att jag satt snett:confused:
Fick sitta över åt andra hållet så att det kändes helt sjukt..

Vill tillägga att jag inte satt snett på min andra häst.
Sen satt den tränaren upp o även en annan o både sadel o de hamnade likadant- Då var det inte fel på mig, utan hästen.
Gjorde vet. undersökning o ET koll som inte hittade ngt.

Blev sedan bättre med mkt lösgörande träning, men inte förrän nu har min nya massör hittat det troliga muskulära felet.

Fick idag höra att jag skulle tänka mig att "en liten arg figur" hängde i min yttre axel (den jag drog upp) allt vad den orkade. Den funkade faktiskt väldigt bra när jag tänkte på det. :D

Ofta är det inte axeln man drar upp som är problemet -utan att man viker sig i midjan.
Att tänka att man skall hålla ned ytteraxeln (hindrar en att vika sig )
- är också bra när volten vill flyta ut...

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 552
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 907
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad såg ni senast? Del 3
  • Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII