Att sätta igång en morsa.. ;)

Thera

Trådstartare
Jag står här och stampar och skulle behöva lite råd!

Jag har ett 8-årigt sto, som endast är inriden som 3-åring, därefter satt i avel. Hon är alltså i stort sett inte riden eller motionerad överhuvudtaget på 5 år, vilket ju gör att det krävs en försiktig igångsättning.
Jag vet egentligen inte hur mycket hon är riden som 3-åring heller, så det får väl bli en halv inridning igen.

Men hur hade ni lagt upp träningen? Hade ni byggt muskler utan ryttare innan ni ens funderade på att sitta upp, eller hade ni börjat med själva inridningen direkt och sedan byggt upp henne mestadels under ryttare?

Tacksam för alla svar, gärna även tips på aktiviteter vecka för vecka! :bow:

Sv: Att sätta igång en morsa.. ;)

Jag skulle ha jobbat mkt från backen men också suttit upp och ridit korta stunder, typ 10-15 minuter och sedan allt eftersom öka på ridningen och minska arbetet från backen.

Oj blev lite rörigt men du fattar kanske ändå vart jag vill komma?
:rofl:

jag skulle nog börja med att jobba mkt från marken, just för att hon ska kunna sätta lite muskler o sättas igång utan att behöva ha ngt på ryggen.
därefter kan man ju långsamt börja vänja vid henne vid att sitta upp mm, förmodligen behöver du göra en liten miniinridning - om det var 5 år sen sist så kan man ju vara lite ringrostig ;)
hon är alltså inte utbildad ngt? för i så fall så är det ju bra att repetera grunderna med henne (gas, broms, sväng, stanna mm) så att det fungerar. skritturer ute i skog o mark tror jag är väldigt uppbyggande!
sen är det ju bara att jobba vidare o gå sakta framåt - o ta hjälp av en bra tränare!

hur många föl har hon haft? jag tror att det gäller att vara försiktig att sätta igång ston som haft föl o "bara stått" ett tag - just för att undvika o förebygga skador.

lycka till med din fina pålla! :love: :bump:

hmmm... lite som när jag fick min travare... han var inriden men inte mer vid sex års ålder och muskler fanns överhuvudtaget inte på hans kropp! kommer faktiskt inte ihåg exakt hur vi gjorde (tre år sen) men mycket skritt var det i början iaf. han var dessutom fruktansvärt undernärd. sen började jag lära honom ridvägar (och samtidigt försökte jag lära honom skänkelns betydelse, värst var det när han skulle lära sig att volta... :angel:) funkade bra att rida korta stunder i skritt och lära honom skänklarna! sen la vi till bommar (i skritt) som han f ö var livrädd för... :D och sen lärde vi honom i trav när han blivit lite starkare. då började jag longera honom också för att han skulle lyssna på rösten, vi hade honom inte inspänd, för det hade han aldrig klarat, hans balans var fruktansvärt dålig... :cry: det tog nog iaf 1-1,5 månader innan han började få lite hum om vad han skulle göra och sätta lite muskler på den taniga kroppen. då ökade vi kraven på honom, upphöjda bommar, trava på volten osv. det går kanske lite snabbare för ditt sto ;) plus att du säkert kan köra lite galopp också, vilket vi inte kunde utan att det gick i 180... jag var alltid tvungen att galoppera på fälten för det gick inte i hagen (120 m lång) och absolut inte i paddocken! långsamt men säkert har han byggt upp sin kropp och idag är han jättefin! har lite kvar på balans, men där är det stabiliseringsmuskler som saknas. hmmm... undrar om inlägget hjälper dig egentligen... lycka till iaf!

Svarar alla, tack så mycket för era svar!

Jag börjar nog med lite tömkörning, skogspromenader, och liknande, och kanske nån gång i veckan jättekorta stunder uppsuttet. När vi kommit så långt vill säga, det blir nog till börja med att hänga på henne på riktigt unghästmanér..

Aprilia: Tror nog också det är superviktigt att ta det lugnt, annars är det nog stor risk för skador. Hon har just nu 4:e fölet vid sidan, så nu ska hon tillbaka in i sporten så att säga.

Hon är totalt omusklad, har dessutom tappat en del extra av digivningen, så det är mycket jobb som ligger framför oss. Synd att det är så jäkla platt härnere, jag skulle vilja kunna klättra med henne!

Tack igen för era tips!

Jag har satt i gång en morsa som haft 7 föl och enbart varit sporadiskt riden där emellan. Jag tänker på henne som en unghäst och tar det väldigt försiktigt med 7-10 dagars vilopaus när hon verkar trött eller ovillig

Nu har jag hållt på ett par månader och det jag har märkt är att det som rekommenderas i många unghäst böcker nämligen varannandags träning verkar funka bäst.

När man väl kommit så långt att det går att rida ut en sväng är det lämpligt att göra detta varannan dag. Mellanliggande dagar är det ypperligt med tömkörning, promenader eller bara vila. Detta verkar funka bäst på min morsa

Tack för tipset om varannandagsträning, verkar väldigt smart istället för arbete flera dagar i rad och sen vila.

Tack för tipset om varannandagsträning, verkar väldigt smart istället för arbete flera dagar i rad och sen vila.

Varannandagsträning brukar jag köra med på mina hästar jag sätter igång. I början var tredje dag sen varannan sen två dar i streck o en vila sen tre dar o en vila osv... ja du fattar:) Du märker när hästen är redo för en dag till...

Liknande trådar

Dressyr Hej! Jag rider ett 22-årigt engelskt fullblod (valack). Han är rätt pigg och beter sig mer som en 12 åring. Han hade en paus där han...
Svar
4
· Visningar
1 671
Senast: LionQueen
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 512
Senast: sorbifolia
·
Träning Tänkte höra hur ni lägger upp ridningen och vila när det gäller era treåringar. Jag satt upp på min innan årsskiftet och lät honom...
Svar
7
· Visningar
1 492
Senast: MaRomer
·
Hästhantering För ca 3 månader sedan köpte jag ett 7-årig lipizzanersto. Hon har haft 2 föl, inte så mycket riden, men tydligen tricktränad i tidig...
Svar
8
· Visningar
1 524
Senast: Wildhearts
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama