Att samla mkt motor i galoppen?!

M

MALINox

Har en 6 årig pålle som är under upplärning till dressyrhäst. :angel: Han är väldigt stabil och fin i traven, lätt för att samla och länga/öka på beställning. Det som är vårt problem är snarare samlingen i galoppen. Är storgalopperad av naturen, och har som unghäst kompenserat sin stora runda galopp med lite mer fart, för att orka bibehålla innan styrkan i rygg och bakända fanns.

Nu när han börjar få styrkan, så känns det som han använder den på fel sätt. Han fortsätter att galoppera på i ganska så högt tempo, å lägger sig gärna i mina händer om jag inte passar mig. Problemet är att jag har inte tillräckligt med kraft i vare sig armar eller rygg/bål att få lös honom. Försöker att sitta i ordentligt och lyfta upp framdelen på honom. Det fungerar bara ytterst korta stunder, sen lägger han ner sig igen.

Ridpassen brukar sluta med att jag har kramp i armar/axlar.

Testade härom dagen att sätta snodd på honom, å vilken skillnad. Plötsligt att bär han sig själv, galoppen blir inte lika tempofrisk, jag kan mest sitta och göra små korrigeringar i tempo och ställning. Han motarbetar inte snodden hela tiden, utan när han testat och känt motståndet, så släpper han efter och snodden blir lös...

Rider för dressyrtränare en gång/veckan och jag hade inte testat med snodden när jag red för henne förra veckan.
Min fråga nu är, vad kan jag göra för att få till det utan snodden?!

Sv: Att samla mkt motor i galoppen?!

Rid mkt övergångar, tempoväxlingar, nogranna galoppfattningar,gärna från skritt. Klättra kanske 1 gång i veckan, rid mycket ute över stock och sten, longera med inspänningstyglar ibland, kombinerat med hoppning och vilodagar, så har jag arbetat med min häst hon hennes galopp har gått från att inte ha den minsta tillstymmelse till form och knappt kunnat hålla galoppen ett varv på volten i normalt tempo utan krav, till att kunna gå i ganska samlat temp i BRA, korrekt form!

Sluta galoppera omkring och sträva. ;)

Istället så gör du massa övergångar halt-galopp-halt och skritt-galopp-skritt, gärna på volt! Så ska du se att han sätter sig bättre och bättre.

Att använda snodd gör dig kanske starkare, men det är fel ända att börja i - samlingen ska ju komma bakifrån. Man ska inte lyfta upp framdelen med händerna.

Om han fortfarande dyker, hänger i dina händer och springer iväg så låter det inte som han "har styrkan" tycker jag. Övningen ovan är jättebra för att få upp styrkan och få in bakbenen. :)

Håller med centaur sluta galoppera omkring och träna övergångar istället. Får du en bra fattning kommer hästen orka bära sig ett par steg (som blir fler och fler och fler...) och då förekommer du med att bryta av innan det blir styrkemätning mellan er -det blir även en belöning att han fattade bra och bar sig bra ett par steg och "duktig häst då får du trava och pusta lite"- på sikt kommer som sagt hästen bära sig fler steg = långa bitar eftersom fattningar i sig är "styrketräning"...

Tack för alla era svar!

Kan ju komplettera lite.
Hästen rids mkt i skog och mark, klättras osv, så vi försöker att få en så naturlig balans och bärförmåga som möjligt.

Vad det gäller galoppen så jobbar jag i mkt korta intervaller. Just för att han inte ska lägga sig i händerna och bara flyta omkring. Dessvärre är han ganska ojämn. Vissa ggr, så bär han sig jättefint och visar vilken förmåga han faktiskt besitter, däremellan känns det som om han mest försöker smita undan arbetet.
Men jag ska försöka tänka på att jobba mkt övergångar så hoppas jag att det lättar :)

Liknande trådar

J
Träning Hej! Jag har en halvblodskille på 9 år som har svårt att samla sig i galoppen. Han har alltid ett väldigt högt tempo, och när jag...
Svar
17
· Visningar
7 576
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka