Att sälja en shetlandsponny...

sassiball

Trådstartare
Har precis sålt min sons underbara lilla shettis Dingla. Jag har sålt en hel del hästar, och ibland kanske blivit lite ledsen. Men nu är jag helt förstörd. Först kändes beslutet helt rätt men nu vet jag inte längre... Trodde inte man kunde sakna en sån liten raggsock så mycket :cry:

Var bara tvungen att skriva av mig lite. Om någon undrar varför jag sålde henne så var det för att jag tyckte hon bara gick här och skräpade, min son är lite för liten (3 år i maj) och Dingla är en såpass pigg och vaken ponny att hon behöver ridas/pysslas aktivera mer än vad hon fått göra här.

Hur har ni andra kännt när ni sålt barnens ponny?

Sv: Att sälja en shetlandsponny...

Förstår att du är lessen, men samtidigt måste jag ge dig en eloge för ditt beslut. Det finns så många ponnysar som bara går och "skräpar" för att ett barn ska ha en leksak när andan faller på (med det inte sagt att det varit så slappt hos er men det antar jag att du förstod). Det om nånting tycker jag är hemskt.

Ja, det är ju lite så jag tänkte när jag beslutade mig för att sälja henne...

Fast det där med att sälja shettisar är inte alltid så lätt...har en som du beskriver "går o skrotar" och hon är 17 år gammal, lite stel i knäna och mår bäst av att ridas/promeneras lite sådär lagom. Jag har svårt att hinna med att sysselsätta henne också och har väl funderat fram och tillbaka på att ev sälja men tvekar p g a att man inte kan begära ngt högt pris för henne då hon inte har avelsvärde, ej är inkörd och endast bör promenadridas.

Vilka människor brukar dras till billiga ponnyer? Jo, de oseriösa som håller på med skrupelfri handel eller de som slaktar. Man vågar ju inte sälja!
Funderar på fodervärd men där gäller det nog att ha tur o hitta rätt. Inte lätt.

Till TS; har du bara hittat ett fint hem till ponnyn så vet du i a f att den kommer att få ett bra o aktivare liv, det är värt mycket.

Det finns ju alltid oändligt många varianter på ett problem, men jag förutsatte ju såklart att alternativet "bra hem" dykt upp innan jag gjorde uttalandet. Självklart är det svårt att sälja en billig häst, oavsett sort, då de ofta drar till sig oseriöst folk. Jag har haft en sådan så jag vet precis hur det är. Lösningen blev fodervärd på livstid tills jag såg att det utan tvivel gick att sälja honom dit. Då tillkommer kruxet att hitta seriösa fodervärdar, men det finns om än man kan få lägga ner tid och arbete på att hitta dem.
Vill man bara se problem så lovar jag att det aldrig kommer att ta slut problem. Men alla har ju inte 25 hästar hemma på gården bara för att de inte vågar sälja, och alla djur som säljs får inte ett dåligt liv heller. Men jag förstår vad du menar, svårt är det. Men man kan alltid gå på nitar, även med fina, dyra och välrinda hästar...

Fråga mig om för många hästar...jag har väl i a f några för många nu känns det som:angel:

Sålde dotterns föl för något år sedan och det var ingen dans på rosor!!

Var ute en del konstiga människor innan jag fick tag i rätt hem (tror jag)..
En tjej som skulle använda honom till annat än sällskapshäst han körs med på ponny trav och blir ordentligt omhändertagen istället för att stå i hage med stor häst och riskera att få fång och liknande..

Nu till våren ska även stoet säljas eftersom dottern behöver en större ponny men det kommer nog bli en pärs att hitta rätt hem eftersom jag absolut inte vill att hon kommer till ett hem där hon inte blir den första hästen så att säga!

Vill att hon ska få god omvårdnad och ett hästvant hem;)

Ush, detta dåliga samvete! Ja man kan ju inte mer än göra sitt bästa.

Nästa gång ska jag tänka mig för ordentligt innan jag köper ponny åt barnen (fast jag vet inte om det hjälper iof)

Jag är dock säker på att Dingla hamnade hos rätt människor, föräldrarna var hästintresserade och hade egna hästar, det tycker jag känns betryggande.

Känns liiiite bättre nu när det gått några timmar sen hon åkte.

Sonen fick trösta mig istället för tvärtom den här gången :angel:

Gjorde samma sak för några år sedan, sålde en liten b-ponny och tyckte allt kändes rätt.Personen verkade vettig och kunnig.Hon testade allt de skulle göra med ponnyn dvs tömkörde osv.. Men efter att hästen åkt till de nya ägarna så började dumma hjärnan och hjärtat att känna efter.Jag luftade mina känslor för en väninna och hon gjorde vad hon kunde med stöttning.Ändå ville jag ha tillbaka ponnyn. Och så förra året så hittade jag annons på henne och jag köpte tillbaka henne efter rådfrågan . Resten berättar jag inte för jag vill ju inte få dig på negativa tankar.Men ibland så ångrar man sig oavsett om hästen/ponnyn bara går och skrotar.Hellre det än att inte veta vad som händer den eller om den säljs vidare fler gånger.Det finns ju gott om ponnysar som åker hit och dit menar jag.Men vad jag ville ha sagt är att känslorna för en del individer sitter hårdare än hos andra så är det bara.Man får lita på sin intuition så att säg.

finns ju många som köper shettis för att ha som sällskapshäst, vi har alltid haft minst en shettis som sällskap :) innan jag hade barn som skuttade runt och nu när dom växt ifrån så tar jag ofta shettisen som handhäst eller kör en liten lugn sväng :)

kl.
shettisarna vi haft (en är kvar och 2 har gått ur tiden dom senaste 3 åren av åldersskäl) har inte sålts men B-C-D ponnyna har jag sålt efterhand som ungarna behövt annan pålle.

ett russ vi hade va jag jättefäst vid. hon köptes som knappt 2 åring och i väldigt dåligt skick (va inte meningen då alls att köpa ponny) hon blev en jättefin rid och körhäst som va väldigt snäll och trevlig mot alla och okomplicerad. henne tänker jag ofta på trots att det gått många år sedan hon såldes. hon hamnade hos en mjölkbonde med flera småflickor några mil från oss.

köparen hade samma vet. som jag och vet. intygade att det va ett gott hem där inget skulle fattas, alla djur va fina och välskötta pricis som gården. hon finns kvar där ännu och mår (enligt vet.) fint :laugh:

flera pållar jag sålt har jag hållt telefon kontakt med köparna men åker helst inte och hälsar på. skulle något vara tok så vill jag inte veta eftersom jag ändå inte kan göra något åt det när affären är gjord.

O ja, har tänkt och gjort precis likadant som du, det kändes som ett bra och genomtänkt beslut för en arbetsvillig och glad liten häst som fick alldeles för lite stimulans här. Men sedan kom eftertanken och saknaden....

Jag vet att lillhästen fick det jättebra och att hon inte fick vad hon behövde här, men jag kan inte tänka på henne utan ett hugg i hjärttrakten! Vet att det går över, men ändå ...

Ägarna till stallet mina hästar står i köpte en 9 årig b-ponny till deras 3 åriga dotter och den ponnyn är inte mycket riden eller sånt. Så dottern och inte rida henne alls. Den ponnyn har slänkt av dom flästa som suttit upp på henne :d Hon har en medryttare men inte en så rutinerad som kan fortsätta utbilda henne så snart säljer dom väl henne eller så blir det bara skrutt i hagen och lite "lek ridning" två dagar i veckan ;)

Hej!

Jag sitter med den beslutsamhetsångest just nu... Har en ponny till salu som vi haft som sällskap 1,5 år. Men han trivs bäst när han blir aktiverad. Tyvärr är han för tuff för mina små barn. Efter ett par avkastningar vill sonen inte rida honom mer och dottern är för liten. (och jag är för stor, 105cm hög ponny) Istället rider de på en liten shettis vi har på foder som är helt underbar.

Min man vill att vi säljer honom medans jag nog hellre vill låna ut honom 2-3 år till ett aktivt hem. Lektionsverksamhet kanske? Då får han utbilding och så kanske vi kan ta hem honom när dottern är 6-7 år. Ponnyn är 9 år och trevig att hantera men lite för tuff...

Har haft några intresserade men vägrar sälja honom som sällskapsponny. Har även en tjej som bor nära oss som ev vill låna honom i sin lektionsverksamhet. Får väl vänta några veckor till, blir han inte såld så kanske min man inser att det är bättre att vi lånar ut honom...

Vill verkligen inte att han hamnar fel. Har aldrig sålt nån häst. Min senaste avlivades här hemma i somras 28 år gammal... efter 19 år tillsammans.

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 110
Senast: Efwa
·
Ridning Jag har två små döttrar som intresset startade för tidigt. Dotter nr ett drogs alltid till hästar redan i ettårs åldern, trots att jag...
Svar
4
· Visningar
1 490
Senast: Rouise
·
N
Träning Hela historian: Köpte honom som "problemhäst" - när han kom så var han så mager att revbenen syntes med alldeles tuffsig päls och nervös...
Svar
18
· Visningar
3 939
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Nyårstråden
  • Pusseltråden
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur