Att sälja begagnad sadel

Sv: Att sälja begagnad sadel

Och så blir jag förvånad över att det är så omöjligt att skicka över några enkla mått...:crazy: Jag KAN inte köpa en sadel över internet om jag vare sig har bild eller mått. Man får vara lite ihärdig om man ska lyckas sälja också!

Jag håller verkligen med. Jag försökte få bra bilder och enkla mått av en säljare i andra änden av landet, men då började människan prata om att det fanns andra köpare som ville ha den och ville ha besked om jag var intresserad eller inte:eek: Jag svarade att då var jag inte intresserad utan ville i så fall ha dessa mått samt kontrakt om öppet köp men det gick inte.
Nu är sadeln ute igen:grin: Fanns uppenbarligen ingen annan köpare men jag har tappat intresset för säljaren.

Det knasiga är ju att om man tar sig besväret att mäta och ta bilder från alla vinklar en gång så har man ju jobbet gjort, och kan svara på precis alla frågor om sadeln som man kan tänkas få. Nej, jag börjar förstå att vissa har svårt för att få sina sadlar sålda... När jag sålde min vagn nyligen så hade jag mätt skaklarna (längd och bredd), samt hade tre bilder på vagnen från alla vinklar. Ändå behövdes fler mått. Det var en spekulant (som sedan köpte vagnen) som undrade hur bred den var. För henne var detta ett viktigt mått, eftersom hon behövde anpassa släpet efter det, men inget som jag tänkt på att mäta från början. Om jag hade struntat i att mäta och svara, så hade jag kanske förlorat en bra köpare och många hundralappar vid försäljningen (auktion).

Jag svarade att då var jag inte intresserad utan ville i så fall ha dessa mått samt kontrakt om öppet köp men det gick inte.
.

Det där är jättesvårt som privatperson. Vet inte om jag själv skulle vara så sugen på att lämna ut en sadel på öppet köp. Inte så roligt att få tillbaka en repig sadel om köparen bestämmer sig för att inte köpa.:crazy:

Har faktiskt aldrig gjort det med någon av mina som jag har sålt privat. Båda amerigosadlarna var dock ute på prov innan de såldes men då var det ju via en sadelförsäljare.

kl
Har precis sålt min hoppsadel idag, tog typ nån månad. Fick helt okej betalt för den. Och jag säljer den inte på öppet köp.

Skönt att höra att du fick den sålt. Hur mycket har du annonserat? Uppdaterade du dina annonser titt som tätt eller lät du dem bara ligga där de låg?

Jag tycker det är segt att sälja saker på internet överhuvudtaget. Och att köpa oxå för den delen,pga att dte oftast inte är öppet köp och så litar jag inte helt på att det ska gå korrekt till:(

Jag försöker först och främst se om ngn i min direkta närhet behöver ngt av det jag har till salu, annars brukar jag ge kompisar lappar som de sätter upp på sina olika ryttarföreningar och det har funkat smidigt och bra.
När jag köper sadel, begagnad lr ny, så tar jag med mig hästen till affären:D

Men jag tror man får uppdatera annonser ganska ofta så de hamnar högt upp. Folk ser då samma annons flera grr och efter ett tag kanske de tänker att "tja, varför inte ".
Sån känsla kan nämligen jag få när jag ser flera annonser ett par dagar,(trots att jag inte handlar så blir jag ju frestad:D)

Jag varken säljer på öppet köp eller förväntar mig att få det när jag köper begagnat, men det är ju därför som det är så viktigt med mått och bilder åt de som önskar! Ingen vill ju köpa grisen i säcken...

Det där är jättesvårt som privatperson. Vet inte om jag själv skulle vara så sugen på att lämna ut en sadel på öppet köp. Inte så roligt att få tillbaka en repig sadel om köparen bestämmer sig för att inte köpa.:crazy:

Har faktiskt aldrig gjort det med någon av mina som jag har sålt privat. Båda amerigosadlarna var dock ute på prov innan de såldes men då var det ju via en sadelförsäljare.

Nä jag tänkte så, (och har sålt mina via s-m också där de ansvarar för att låna ut) men enligt min nya guru i sadelkunskap:D så kan man mycket väl ha ett kontrakt om öppet köp och dessutom kan man ju kanske fota sin sadel noga innan man skickar?

Dessutom hade säljaren först gått med på det......

Men visst förstår jag tveksamheten, själv skulle jag vara lika rädd om den som om jag lånat från affär, men man vet ju att alla inte är lika noga med andras saker....:cool:

Allltså det är ju en avvägning, jag skulle då istället aldrig ens köpa via annons om inte personen bor i närheten. Efter allt provande så vet jag nu att storlekarna är inte ens pålitligt samma trots att det är samma modell och samma märke........:cool: Man måste verkligen prova varje sadel. Så utan öppet köp går privatannonserna i andra delar av landet bort för mej totalt. Hur gärna vill man få sadeln såld?

Jag varken säljer på öppet köp eller förväntar mig att få det när jag köper begagnat, men det är ju därför som det är så viktigt med mått och bilder åt de som önskar! Ingen vill ju köpa grisen i säcken...

Nej men inte ens om alla mått stämmer så kan man vara säker på vad hästen kommer att säja tyvärr:crazy: De säger mej bara att det är värt att prova ens. Sadlar är så komplicerat att det förvånar mej att det inte finns fler firmor som säljer beg i stor skala med möjlighet till öppet köp. Ju mer medvetna folk är, desto mindre benägenhet att chansa pga ett par tusenlappar mindre privat, man riskerar att sitta med YTTERLIGARE en sadel man själv måste sälja:(

Dessutom säger inte bilder allt. Jag hade en sadel till salu som var i väldigt fint skick faktiskt. Såg en liknande mycket billigare än vad min var utsatt till. Det verkade konstigt, på bilder var de exakt lika. Men när jag såg den andra irl (annan stl kunde ha passat min häst) var det en himmelsvid skillnad i skick på läder, sömmar, skötsel, ålder mm mm. Helt annan sadel i själva verket som jag aldrig skulle köpa. Illa skött enligt min mening. Det syntes inte på bilderna.

Senast ändrad av en moderator:

Jag säljer och köper alltid genom sadelutprovare/sadelförsäljning. Litar inte på privatpersoner överhuvudtaget. Folk har ju inte ens pejl på vad det är för modell/storlekar och chansa har jag inte lust att göra vid affär med privatperson. Har försökt få folk att mäta bomvidd och sitsen men det här helt omöjligt och då får det vara.

När jag har sålt via H*rse F*rm så har det tagit mellan 2-6 månader att få sålt. En billigare och en dyrare. Ska nu sälja ytterligare en och hoppas att det ska gå fortare.

Tcker att märkessadlar är lättare att sälja en syntet.
Har sålt 2 sadlar det sista när jag sålde min ena häst och blev av med dom samma dag som jag satte ut annonsen, kanske sålde dem billigt men behövde dom inte då dom inte passade min andra häst, man kan ju inte ha en uppsjö av saker.

Kollar själv efter en westernsadel nu, är öppen för förslag och har inte bråttom, tänker ta tid på mig att fina rätt sadel för mig och pållen.

Jag har lämnat ut sadlar på öppet köp några gånger, men det har varit köpare som har bott i närheten så jag inte har behövt skicka sadeln. Köparna fick betala fullt för sadeln innan de fick ta den med sig. De sadlar jag har fått tillbaka har varit i samma skick som när jag lämnade iväg den. Jag kanske har haft tur eller så har de flesta vett att vara aktsamma om grejor som inte är deras egna (ännu).

Jag har en sadel till salu just nu en islandshästsadel som är riktigt svår att sälja. Mycket beror på att folk som säljer samma istortsätt skänker bort dessa sadlar och drar ner priset vilket jag kan bli lite arg på.För denna sadel är betydligt mer värd än vad vissa violl ha för dom.
Vissa vill bara ha 4000 och min är värderad till 6500 iof är den jäkligt fräsch och välbihållen gått som i nyskick trots 4 år på nacken.
Men folk ser inte sånt dom ser bara priset.

Men jaghar inte brottom att sälja den just nu vet jag inte om den är till salu.Min nya sadel är för fin och dyr för att jag vill att andra ska rida i den, fast får jag en köpare kasnke den åker och jag köper en anann som medryttaren kan ha.

Att sälja p ånätet är riskabelt ja, man ska aldrig betala innan man får varan.
Jag skickar alltid mot postförskott. då måste köparen betala innan hon eller han får ut paketet. Och köparen kan kolla så den har fått rätt saker så den inte blir lurad inna man väljer att betalar.

Men helst är ju hämts köp det bästa

det kan löna sig att lämna in sadeln genom att låta en butik sälja åt en visst man förlorar lite i arvode men de är så lite

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en dressyr sadel (en ganska ovanlig här i Sverige) är en sommer remos musica 18tum som köptes ny sommaren 19 som jag...
Svar
1
· Visningar
320
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Hej jag är tjej på 168cm som rider islandshäst, min islandshäst är runt 144cm och jag skulle vilja testa tävla på honom. Har en... 2
Svar
20
· Visningar
1 598
Senast: Roheryn
·
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
907
Senast: MissFideli
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
862
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka