Att rida utan bett...

lovehorses

Trådstartare
Hallå!
Jag undrar hur det är att rida utan bett alltså med hartmoor eller vad det heter... ett träns som är utan bett.
Jag har inget bett just nu men rider min häst på ridbana med grimma och tyglar och hon lyder någolunda bra, eller bra skulle jag säga. Funderar på att man skulle kunna rida utan bett på ridbanan och när man rider ut så har man bett om hon är stark.
Berätta vad ni tycker om det både negativt och posetivt.
En sak till... Vad tycker ni om stångbett är det mildare eller grövre?

Tack på förhand!!! :bump:

Hackamore heter det. :) Gillar inte hackamore, men det finns flera andra bettlösa alternativ.

Själv rider jag på bitless bridle. Rider oftast ute i skogen och det fungerar bättre på min häst än vad något bett någonsin har gjort.
HÄR kan du läsa om olika bettlösa träns och dess funktioner!

En stång och ett hackamore inverkar på hästen på samma sätt. Därav har man svårt att få ställning/böjning även på ett hackamore.

Hurpass skarpt det blir beror på skänklarna längd m.m.

Om du är i början av utbildningen eller har kommit en liten bit så kan jag rekommendera att du provar att rida på ett side-pull. Där har du ett bett som tillåter dig att jobba med det som ett vanligt bett (utan hävstänger).

Dock finns det flera andra bettlösa vaianter som jag inte har koll på.

Jag rider bara på hackamore, skogen, dressyr, barbacka och hppning. Ska byta till sidepull lite senare i vår.

Jag har ännu inte kommit på några nackdelar.

Sv: Att rida utan bett...

hej! tänk på att man måste vara mkt duktig för att kunna använda hackamore på rätt sett. Hackamore har inte heller ledane skänklar, dvs du kan inte göra ledande tygeltag, åt sidan. Stångbett kan också vara mkt skarpt och det krävs en duktig och erfaren ryttare för ett sådant... och om du behöver ett stångbett för att rida ut i skogen tror jag inte din häst lyssnar särskilt bra på dig... På vilket sätt blir hon stark? /sandra

Sv: Att rida utan bett...

det finns ingen anledning att stoppa i ett bett i hästens mun om den eller du inte behöver det.
Vissa tävlingar måste man ju ha bett också och då ska man ju ha det när man tränar för tävling också tycker jag.

Jag verierar bett och bettlöst på min häst.
Hackamore och sidepull.
Hacket är skarpare än både sidepull och tränsbett. Det är ju mer hävstångseffekt.

Hack är väldigt annorlunda att rida på och jag fick hjälp av en kompis i början som ridit mycket på hack själv innan och som alltid med skarpare betsel tycker jag man ska ha någon erfaren med sig om man inte kan själv.

Sidepull är skarpare än att rida i grimma och du lär få mer kontroll också.
Min häst lyssnar inte på sidepull helt bra på ridbanan när vi tränar så det har jag bara när jag rider ut.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
966
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 072
Senast: Gimlan
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 294
Senast: Jeps
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 946

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka