att rida P.R.E.

scizofren

Trådstartare
har någon här liksom jag, fått en känsla av att PRE är en häst som är helt olik andra raser?

jag börjar nu rida en vacker och högrest PREtjej på fyra år som nu varit riden i sex månader. :love:
jag har under mitt "hästliv" på tio år ridit massor av olika hästar med olika steg och personlighet, men det här tar priset!
det är sådan otrolig och annorlunda känsla att rida henne i jämförelse med ALLA andra hästar jag har ridit!
för det första.. eftersom att hon är mycket högrest blir det mycket svårt för mig att jobba henne, för jag har aldrig ridit en så högrest häst. det känns jättekonstigt med tyglarna, för jag vet inte hur korta/långa jag ska ha dem.
när hon går ned i form släpper jag fram henne lite, men när hon avbryter, hinner jag inte "fånga upp henne" och det tar ett tag innan jag hittar det ställe på tyglarna som känns bäst att ha händerna på..
för det andra.. Galoppen.. ojoj.. en riktigt maffig känsla! hon har en jättestor, mäktig galopp som bara känns helt vansinnigt vacker, jag älskar den! :love:
men även vid den här sortens galopp är jag ovan vid.
jag orkar inte riktigt jobba henne genom hela steget, det känns som om ett galoppsprång tar så lång tid! det har jag aldrig förr varit med om!
jag brukar planera galoppen när jag rider igenom kurvorna och på raksträckorna o.s.v.
men när jag galopperar på henne måste jag planera varje steg. känna efter vilket ben hon sätter ned och vilket ben hon ska lyfta för att hänga med i hennes vida galopp.
när jag börjar rida henne regelbundet ska jag lära känna henne och ta lektioner av hennes egen tränare (kvinnan som utbildar henne).
jag kommer så småningom lära mig hur den här sortens häst fungerar och jag klagar verkligen inte! jag är otroligt imponerad av henne och stolt över att ha med henne att göra!
men jag tänkte att någon här kanske har något att berätta för mig om det jag tycker känns lite svårt (galoppen och tyglarna :o ).
jag vet inte om alla PRE hästar känns som en klass för sig eller om det bara är väldigt individuellt.. det kanske någon kan berätta också..
nu vill jag bara säga tack på för hand :bow: och önskar att de som ännu inte har ridit en häst som den jag nyss berättat om, också ska få prova en sån häst i framtiden! :banana:

Sv: att rida P.R.E.

Har ridit en P.R.E häst ngr gånger måste nog säga att det beror nog mycket på individen. Tyckte inte det var så jättemärkvärdigt att testa.
Men vad roligt att du tycker det! :D Hoppas det går bra för er i framtiden.
Mvh Diabetikern

Sv: att rida P.R.E.

Jag har också ridit P.R.E några gånger, både i Sverige och Spanien.

En gång av dom blev jag helt salig! Det var i Spanien på en 5-års hingst.
Men det kan ju ha handlat om individen och att vi kom i vad jag kände, perfekt samklang. Men annars har jag inte känt att det skulle skilja så.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 749
Senast: mamman
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 632
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama