Att rida min häst...

KaffeKask

Trådstartare
Tjaa, vet inte hur jag skulle rubricera tråden men.
Har ett nordissto som är tjock, på väg att bli överviktig. Hon går på lösdrift och fri tillgång på hö. Har ingen möjlighet att ändra det.

Har endast möjlighet att åka ut varannan dag och undrar då hur jag kan lägga upp ett bra träningsschema åt henne så hon inte blir för fet???

Alternativt skaffa en medryttare... Hon är supersnäll, gör inte en fluga förnär, lite långsam men aldrig dum, sticker inte, litar till 110% på henne, men hur kan jag släppa kontrollen att låta någon annan rida henne? Sen jag skaffade henne har jag låtit en enda rida på henne, en gång, och det var min barndomsvän jag verkligen litar på och endast pga jag red en unghäst vid det tillfället.

Hon är verkligen ursnäll! Skulle lätt våga sätta upp vem som helst på henne Men samtidigt vågar jag som ändå inte släppa på nån att rida henne, det tar emot något så fruktansvärt och vet inte riktigt vad det har att göra med... :crazy:

Någon som känt liknande? Om jag inte kan släppa på... tja, vad kan man kalla det? Rädsla? Kontrollbehov? Jag vet inte... och låta någon annan rida, hur kan jag bäst lägga upp en träningsschema för henne när möjligheten att endast träna henne varannan dag finns.

Satte igång henne för lite mindre än 2 månader sen och då har jag skrittat ca 5 gånger i veckan, kommit igång och joggat lite men sen blev det för mycket i skolan samtidigt som hästarna började få fri tillgång på hö. Och POFF så blev hon en flodhäst... Så nu sista 2 nästan 3 veckorna har jag ridit henne ett fåtal gånger men har schemalagt nu så att jag har möjlighet att vara i stallet varannan dag...

Men räcker det för att få henne i lite bättre form? Vill inte att hon ska bli sjukligt fet.
Lång, förvirrande, osammanhängande inlägg så här på kvälls (morgon??) kvisten men behöver pepp, inspiration och tips om vad jag ska göra...
 
Sv: Att rida min häst...

Jag förstår vad du menar, har dock haft problem åt andra hållet, att de behöver mer mat. Jag har nog inget bra råd, eller snarare inget råd som jag tror att du vill ha. För hästen måste nämligen motioneras mer och/eller dras ner på foder.
Utav den anledning som du själv redan vet.
Så det bästa hade väl egentligen varit om du kunde hitta en stallplats där den inte får fri tillgång och fixa medryttare om du inte hinner mer själv.
Vet inte varför du inte kan ändra på tillgången på Hö, men troligtvis pga att du inte hinner fodra flera ggr/dag?
Hursomhelst så tror jag att du helt enkelt får ge det en chans med en ryttare till.
Det är ju fortfarande du som har kontroll på hästen då.
Inte som om du hade den utlånad tex.
Du får ju vara med i början och se om allt klaffar, annars får personen i fråga inte rida mer. Jag vet inte hur jag ska kunna ge dig något annat svar.
 
Sv: Att rida min häst...

Bara lösdriften i sig är ju ett stort plus!

Kanske går det att få till nån längre skrittvända i veckan.

Jag vet hur det är när skolan äter upp en och ens tid, men det är ändå en begränsad tid trotts allt.


Ptr
 
Sv: Att rida min häst...

Den bistra sanningen är att din häst inte kan gå på fritillgång. Har du provat att ge i småmaskigt hönät? Det kanske fungerar? Jag gissar att du har en rundbal i hagen och det finns nät att dra över rundbalar också. Visserligen är nätet dyrt men hästens hälsa ska du inte gambla med för risken är att hon får fång om hon blir så överviktig och det blir också dyrt. Oavsett hur du gör så måste du dra ner på maten och motionera henne mer.

Jag förstår dig fullkomligt att du inte vill att någon annan ska rida henne för jag är likadan med min häst men om du inte hinner själv så är ju alternativen få. Du har ingen mer häst som behöver motion så att ni kan rida ihop? Då ser du ju vad hon går för. Så gjorde jag för några år sedan när min dotter gick på gymnasiet och inte riktigt hann med sin häst. Vi fick tag på en tjej som ville vara medryttare och då red jag och hon ihop. Det kändes betydligt mycket bättre än om jag skulle släppt iväg någon ensam.
 
Sv: Att rida min häst...

Du har en Nordsvensk, det är en arbetshäst som är avlad för många timmar i selen dagligen. Det räcker inte med någon timme varannan dag då hästen går på fri tillgång. DU måste se till hästens bästa! Är hästen inkörd kanske någon är intresserad av att köra den alt. att du skaffar medryttare.

Jag hade en Nordsvensk för många år sen. Då fick jag tag i en timmerkörare som körde hästen i skogen 4 timmar på förmiddagen och sen gick hon 1 timme ca under ryttare varje dag. Alltså 5 timmars arbete dagligen...och hon gick inte på fri tillgång...
 
Sv: Att rida min häst...

Svar till alla! Det finns ingen annan lösdriftsplats inom närmsta nästan 10 milen, hon kan inte stå på box. Det mår hon jättedåligt av, både psykiskt och fysiskt. Dom har nät kring balen. I början käkade hon konstant men nu rör hon sig mer i hagen med dom andra, men vikten hon lagt på sig sen dom började få fri tillgång försvinner ju inte bara poff.

Kan nämna att det var bara ett par dagar efter dom fick in bal i hagen som jag inte hann hålla igång henne för vi var iväg med skolan på turer, kommer inte bli några såna långa turer igen förrän i mars.

Hon är inkörd, men där är hon inte lika trygg. Är en nordsvensk travare. Har inget behov av att hästhållningen ska vara billig, det är inte därför jag har henne på lösdrift...

Men om man skulle hålla igång henne varannan dag, som max kan jag vara ute 5 dagar i veckan och träna. När jag väl är där kan jag vara där i princip hur många timmar som helst. Anledningen att jag inte kan åka ut varje dag är för att vi ofta är ute med skolan (går ett naturinriktning så vi är ofta iväg och tältar osv), hur kan man lägga upp ett hållbart schema då?

Är jättekinkig med att låta någon annan rida henne... Vet inte vad det beror på, men har alltid varit så och det blev inte bättre av att jag hade en medryttare till förra hästen som var riktigt oansvarig... :(
Så vill helst undvika att ha en medryttare så långt det går, men självklart, funkar det inte att lägga upp ett hållbart schema där hon tränas 4-5 dagar i veckan så får jag ju ordna det på något vis...

Än så länge är ju inte hälsan en risk, men jag är orolig att hon ska bli överviktig så det blir ett problem för henne....
 
Sv: Att rida min häst...

Det finns massor med travhästar som tränas varannan dag och det verkar ju gå rätt bra för dem :) Jag håller igång mina varannan dag för det mesta och det har fungerat utmärkt i många år nu även fast de mestadels är rid- och/eller hobbyhästar. Inte ens den Nordsvenska brukshästen blev fet på lösdrift med fri tillgång till hö trots varannandagsmotion.

Om jag var i din sits så hade jag tränat som vanligt varannan dag, jag kan inte se några nackdelar med det. Är hästen väldigt överviktig så kan det ju krävas rejäla pass när den nått målvikten för att faktiskt hålla den vikten. Till en början får du nog ta det med måtta för att inte överanstränga ben och leder.
 
Sv: Att rida min häst...

Du anser att hästen mår bäst av att gå på lösdrift och det finns bara denna plats inom rimligt avstånd. Då fri tillgång inte verkar vara bra för den hästen och din tid är begränsad så återstår väl bara medryttare för att hästen ska få den motion den uppenbarligen kräver. Jag tycker absolut att du måste "bita i det sura äpplet" och börja leta medryttare. Men ta inte första bästa om du har svårt att släppa kontrollen. Ställ krav, fråga, var kritisk, var med i början, se till att etablera ett bra samarbete/ relation som bygger på ömsesidighet och respekt och att ni har samma inställning till medryttarskapet. Var inte rädd för att säga ifrån om du inte tycker det fungerar och leta vidare. Lycka till!
 
Sv: Att rida min häst...

Det finns massor med travhästar som tränas varannan dag och det verkar ju gå rätt bra för dem :) Jag håller igång mina varannan dag för det mesta och det har fungerat utmärkt i många år nu även fast de mestadels är rid- och/eller hobbyhästar. Inte ens den Nordsvenska brukshästen blev fet på lösdrift med fri tillgång till hö trots varannandagsmotion.

Om jag var i din sits så hade jag tränat som vanligt varannan dag, jag kan inte se några nackdelar med det. Är hästen väldigt överviktig så kan det ju krävas rejäla pass när den nått målvikten för att faktiskt hålla den vikten. Till en början får du nog ta det med måtta för att inte överanstränga ben och leder.

Hur har du lagt upp träningen då? :)
 
Sv: Att rida min häst...

Svar till alla! Det finns ingen annan lösdriftsplats inom närmsta nästan 10 milen, hon kan inte stå på box. Det mår hon jättedåligt av, både psykiskt och fysiskt. Dom har nät kring balen. I början käkade hon konstant men nu rör hon sig mer i hagen med dom andra, men vikten hon lagt på sig sen dom började få fri tillgång försvinner ju inte bara poff.

Kan nämna att det var bara ett par dagar efter dom fick in bal i hagen som jag inte hann hålla igång henne för vi var iväg med skolan på turer, kommer inte bli några såna långa turer igen förrän i mars.

Hon är inkörd, men där är hon inte lika trygg. Är en nordsvensk travare. Har inget behov av att hästhållningen ska vara billig, det är inte därför jag har henne på lösdrift...

Men om man skulle hålla igång henne varannan dag, som max kan jag vara ute 5 dagar i veckan och träna. När jag väl är där kan jag vara där i princip hur många timmar som helst. Anledningen att jag inte kan åka ut varje dag är för att vi ofta är ute med skolan (går ett naturinriktning så vi är ofta iväg och tältar osv), hur kan man lägga upp ett hållbart schema då?

Är jättekinkig med att låta någon annan rida henne... Vet inte vad det beror på, men har alltid varit så och det blev inte bättre av att jag hade en medryttare till förra hästen som var riktigt oansvarig... :(
Så vill helst undvika att ha en medryttare så långt det går, men självklart, funkar det inte att lägga upp ett hållbart schema där hon tränas 4-5 dagar i veckan så får jag ju ordna det på något vis...

Än så länge är ju inte hälsan en risk, men jag är orolig att hon ska bli överviktig så det blir ett problem för henne....
Det är ok att vara kinkig och kan du träna henne 5 dagar kan det räcka om du ser till att jobba hästen ordentligt. Lägg upp en plan om vissa dagar med mer tempo(kondition) och andra dagar med mer styrka (klättring, formarbete o.s.v.)
Det finns massor med travhästar som tränas varannan dag och det verkar ju gå rätt bra för dem :) Jag håller igång mina varannan dag för det mesta och det har fungerat utmärkt i många år nu även fast de mestadels är rid- och/eller hobbyhästar. Inte ens den Nordsvenska brukshästen blev fet på lösdrift med fri tillgång till hö trots varannandagsmotion.

Om jag var i din sits så hade jag tränat som vanligt varannan dag, jag kan inte se några nackdelar med det. Är hästen väldigt överviktig så kan det ju krävas rejäla pass när den nått målvikten för att faktiskt hålla den vikten. Till en början får du nog ta det med måtta för att inte överanstränga ben och leder.
Du kan inte jämföra hästar på det viset. Nu visade det sig vara en kallblodstravare (det är alltså inte en ren nordsvensk) men det gamla finns kvar i blodet och vissa hästar måste arbeta mer än andra. Jag har själv två hästar som inte går att lägga upp samma typ av träning på och heller inte fodra på samma sätt. Skäcken kan äta fritt men Welsh Coben som arbetar hårdast måste hållas på särskild diet för hon blir fet.
 
Sv: Att rida min häst...

Kl

Ts : tyvärr fungerar långt ifrån alla hästar på fri tillgång i hagen . Ffa inte lättfödda hästar .
Säger som övriga : den fria tillgången blir det största problemet om du samtidigt är tveksam till att låna ut hästen för ökad motion .
Fast i min Erf just lättfödda hästar så på fri tillgång är det ändå väldigt svårt att kompensera med motion såvida vi inte pratar extrem träning .
 
Sv: Att rida min häst...

Finns det någon som kan ha med henne som handhäst någon gång i veckan kanske? :)

Min nordsvensk är normalfödd, inte lättfödd som många nsv är men nu har han gått på fri tillgång (utan SMHN) i ett par månader och börjar bli rätt fläskig :P Han och två halvblodsåringar äter 100 kg per dygn tillsammans :eek: så nu har stallägaren gått över till "vanlig" högiva istället för fri tillgång.
Han är 5 år och rids 5 (-6) dagar i veckan varav ett par lätta pass och ett par rätt så hårda (tex klättring). Han blir tittig och pigg om han får vila för mkt/går för mkt lätta pass så egentligen borde jag skaffa medryttare till våren men det bär emot massor! Så jag förstår dig!
 
Sv: Att rida min häst...

Jag jämförde inte, jag ville visa på att det kan gå att hålla även en nordsvensk (jag vet skillnaden på kbl-travare och nordsvensk, har haft båda sorterna) på lösdrift med fri tillgång. Men det krävs förmodligen träning. Det kan visserligen vara så att det är lättare där jag bor eftersom det är så pass kallt på vintern att en hel del energi går åt till att hålla värmen och inte till att lägga på sig för sämre tider. Jag tränar inte heller mina hästar på samma sätt, de är olika och därmed är även utfodringen olika. En av dem måste äta rätt mycket (beroende på höets värden) lucern för att inte se ut som ett vandrande staket, en annan har inte fått extra mat på flera år eftersom det inte behövs.
 
Sv: Att rida min häst...

Jag hade förmodligen börjat med längre men lågintensiva pass. Säg omkring en timme med fram- och avskrittning vid hand. Uppsutten skritt och lite trav i mitten och ökat travsträckorna allt eftersom. Det beror ju på hur ohälsosamt fet hästen faktiskt är, det är ju en stor påfrestning på kroppen om den är väldigt fet. Det är ju svårt att säga eftersom jag inte känner hästen men jag kan ge några exempel på träning av mina hästar.

För häst ett är det lagom med två pass i veckan (jämt fördelade), ungefär 10-12km i friskt tempo varav ungefär en kilometer i helt fri fart (brukar bli fullt ös medvetslös). Detta är alltså en vbl-travare som inte varit aktiv travhäst på många år men som behöver få springa av sig regelbundet för att i övrigt vara på mattan så att säga. Rids endast i skogen och körs när andan faller på (samma sträcka som vid ridning).

Häst två rids ungefär varannan dag (mer eller mindre beroende på underlag, oftast inte mer). Mest finlir på ridbana där passen varierar från 15-60min. Rids ut när förutsättningarna känns bra. Tävlas ungefär en gång i månaden under barmarkstiden (mest D-klasser, 3-5 klasser per dag).

Häst tre är borta nu men var alltså Nordsvensk. I yngre dar reds/kördes den varannan dag, ungefär 30-60min per pass. Drog rockard eller släde, reds i skogen eller på ridbana. På äldre dagar med konstaterad artros så blev det mer lågintensivt men regelbundet tränande/motionerande (tömkörning, promenader, mycket skritt).

Generellt så försöker jag rida/köra ordentligt när jag gör det, inget såsande (det gör de i hagen).
 
Sv: Att rida min häst...

Nu är hon ju inte för överviktig än, men jag tycker hon är för tjock...

Som jag skrev i förra inlägget, hon har slutat gå upp nu, hon hetsåt första veckorna med den fria tillgången, men lugnat ner sig med det. Tror de blev lite chockartat att kunna äta när hon vill, hon har varit rätt stressad med maten förut.

När jag rider är jag aldrig ute mindre än en timma, hon har ok kondis, men är som sagt omusklad och tjock.

Red så sent som idag, skrittade igång på vägen först, sen skrittade vi i rätt friskt tempo i kanske en kvart över ett kalhygge, joggade (rätt lugn trav) ett par minuter och sen skrittade vi av, hon blir ju svettig, men hon har riktigt tjock päls med. Men flåsade inget.

Ska nog testa hålla igång henne varannan dag ett par veckor och se om hon drar ihop sig något på det eller om hon behöver ridas oftare, då kan jag leta efter medryttare då.

Om vi spinner iväg på tråden då, har ni tips på hur jag kan lägga upp träningen, ni som rider exempelvis varannan dag, hur tränar ni?
Hur skulle ni lagt upp träningen om ni hade min dam?
 
Sv: Att rida min häst...

Då kommer ju saken i ett litet annat läge. Ofta är det så att de hetsäter om de tidigare inte haft fri tillgång men det brukar plana ut efter en tid (gäller inte alla förstås), det är ju bra om din häst verkar ha lugnat sig. Hade tidigare en ponny som lätt blev alldeles för fet men med fri tillgång blev maten ingen grej för den så den slutade att vräka i sig och vara så matfixerad. Du kanske kan fundera på att köpa nät till rundbalen om det är så att din häst inte lugnar sig med ätandet? Snart blir det ju kallare och då går det ju åt mer mat (eller i alla fall här där jag bor).

Jag hade nog fortsatt som du gör nu men lagt in mer trav och galopp. Att den blir svettig är inget att stressa upp sig för, när jag rider lektioner med häst två eller rider riktigt intensiva pass på egen hand så rinner det svett om hästen och det skummar under tränset och sadelgjorden. Gå då hellre på andningen för att avgöra hur jobbigt det är för hästen. Är du mest intresserad av att rida i skogen? Jag tycker att det är viktigt med grunderna på en häst så jag skulle lägga in sådant arbete, på ridbana om det finns eller på annan lämplig yta. Där skulle jag öva på start, stopp, gå undan för skänkeln, eftergift, böjning ut- och inåt samt flytt av fram- och bakdel (öka svårighetsgraden genom att öka hastigheten). Det vill jag helst kolla av i början av passet för att hästen ska vara med mig så därför hade jag i din situation skrittat fram hästen vid hand först, sedan kollat grunderna för att avsluta med trav och galopp i skogen.
 
Sv: Att rida min häst...

jag skulle för det första ha tränat lite hårdare med hästen successivt. Skritta och trava lite grann i skogen är för mig inte motion för en häst. Sedan om den blev svettig på grund av pälsen eller inte vet jag ej. Men jag skulle jobba med att få upp konditionen, rida längre eller rida lagom långt i högre tempo. Jag har inte varannan dag ridning längre utan jag varierar mellan paddock och skogsridning, där skogsridningen inte är lullande direkt. Men ett "schema" ser väl ut så här

Måndag: Paddocken
Tisdag: Skogen (Lugnt pass)
Onsdag: Paddocken
Torsdag: Skogen (Hårt pass)
Fredag: Skogen (Lugnt pass)
Lördag: Vila
Söndag: Skogen (Hårt pass)

Något liknande och kör jag varannan dag, eller skulle jag gjort som du skulle jag satsa på mer hårda pass när du rider i skogen och sedan de gånger du rider i paddocken lite kortare mjukare pass eftersom hästen är omusklad och fet. Du kan ju skaffa en medryttare som bara gillar att tömköra, gå ut och gå osv? De dagar du inte rider? Det skulle kompensera rätt bra.
 
Sv: Att rida min häst...

Skritta och trava lite grann i skogen är för mig inte motion för en häst. Sedan om den blev svettig på grund av pälsen eller inte vet jag ej.

Kan tillägga att vi var ute i över 1 timma idag. Skrittade i kanske 30 min över kalhygget som är rejält buckligt :)

Kör lite "mesigt" fortfarande för jag inte vet hur mycket jag vågar pressa på henne... Hon säger ju ifrån om det är något men fjantig blir man ändå :(

Cilva:

Ja, hon flåsade ju inte direkt, så känns som svetten beror på pälsen, den är ju rejält tjock nu o det är ju fortfarande så pass varmt (knappt minusgrader).
Och dom har nät till balarna! :)

Ridbanan har varit avstängd ett tag pga dåligt underlag men annars trivs vi att jobba där med! :)
 
Sv: Att rida min häst...

Har inga tips på hur du lägger upp träningen, men testa lägg ut en annons på medryttare? Du behöver ju inte lova någon något utan se vem som hör av sig och fundera över om någon av dom känns som att du kan lita på personen :)

Min nordis går på lösdrift tillsammans med mitt svårfödda varmblod, dom får i det närmaste fri tillgång men jag har medvetet köpt in hö med sämre näringsvärden så dom får mycket tuggtid. Varmblodet får då extra lucern/kraftfoder och dom får båda två mineraler och salt. Det har fungerat bra för oss, nordisen blir ingen flodhäst och varmblodet håller sig fin i hullet.
 
Sv: Att rida min häst...

Poängen är att skrittarbete i sådan terräng är mer muskel givande, inte direkt motionerande. Inte enligt mig, jag har mest skojridning med mina hästar i skogen när jag väl är där, men har då fokus på olika tempon i galopp. Många galoppfattningar på olika sträckor, vissa sträckor så går det fort. Kanske 1 eller 2 snabba galopper och resten långsammare. Det bygger kondition, hästarna får utlopp för sin energi och tränar ändå. På min mer stressade unghäst är det mer trav och mindre galopp, men även han får springa av sig ibland. Gamlingen, när han var igång i somras älskar att galoppera och kommer alltid göra, men där är det långsam galopp som gäller annars vill han att alla galopper ska gå i 150km/h nu mer då han vill tio gånger mer än vad hans kropp klarar av ^^ Han är dessutom 21 och har fantastisk kondition.

Jag tycker inte du ska mesa med hästen, de är byggda för att springa och galopp är en mer naturlig gångart för en häst än trav exempelvis. Hon verkar ju vara redo eftersom hon orkar skritta i 1h med trav? Hon är helt klart redo för att galoppera! Du har förberett henne väl så det är bara att köra på nu :) Ha kul med hästen, de tål så mycket mer än vad man tror och du märker som sagt när hon börjar bli trött, börjar hon få häftig andning är det bara att skritta resten av vägen hem! :)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 733
Senast: Roheryn
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 096
Senast: Lady_S
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 887
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 666
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp