Att rida med handhäst

QuickStar

Trådstartare
Vad bör man tänka på?
Säkerhetsmässigt och för att göra det så smidigt så möjligt.

Vilken sida är bäst att ha handhästen på? Vi rider på lite grusvägar (inte mkt trafik) för att komma ut i skogen så då är det väl lämpligast att ha handhästen på högersida så denna hamnar mot diket sett och inte ute i vägen
Känns som att träns m delta är bäst att ha, några invändningar?
Sen är det väl bäst att undvika små stigar och hålla sig på lite bredare stigar så bägge får plats.

Hästarna jag funderar på att använda går inte tillsammans i hagen så det kanske är bäst att låta dom bekanta sig med varandra ordentligt först och sen prova i paddocken med någon person till hjälp..

Tacksam för alla tips och råd!
Andra smarta tips?

Sv: Att rida med handhäst

Ja -. handhästen på höger sida, dvs innersidan på vägen.
Du måste absolut låta hästarna bekanta sig med varandra, annars kan de bli väldigt irriterade på varann - framför allt ridhästen brukar tycka att det kan kännas irriterande med handhästen så nära brevid.

Hästen som går som handhäst skall vara tränad för röst kommando, tex via longering, tömkörning etc, så du kan använda rösten mycket när det gäller korrigeringar i terrängen, som tex avsaktningar och byte av tempo.
Jag har alltid använt delta på handhästen, men vissa kanske tycker det är bättre med kapson, men trots allt måste man ha lite kontroll om det händer något och då är ett delta i bettet mer effektivt.

Hmm.. Har ridit mkt med handhäst, alltid på höger sida. Men alltid med en rejäl grimma bara, skulle inte vilja ha träns om något trots allt händer o hästen kommer lös eller vad som. Men är väl enklare med westernsadel, har alltid repet ett varv runt hornet så har järngreppet även utan träns.. :)

Har precis som du cowgirl, höger sida mot kanten och grimma och ett varv runt hornet, tänk på bara att om ni måste gå på rad att grimskaftet hamnar då på ridhästens rumpa och det är inte alltid populärt...lycka till!

Du kan ha grimma eller träns med delta och ett långt grimskaft. Som du själv sa är det viktigt att hästarna känner varandra innan annars kan det lätt sluta med en olycka. Det brukar vara enklast om hästen man rider på är högt i rang, då hjälper den till att hålla koll på den andra.

Hästen som skall gå som handhäst (stoet) har stått i ett år (pga föl) så det blir endast skritt till att börja med eftersom hon inte har varken muskler eller kondition. Har tömkört henne och töm-longerat henne mkt innan så rösten lyssnar hon på, ska dock tömköra henne ett par gånger innan för att kolla att hon inte glömt allt.

Har också western sadel så det var ju smart att slå repet runt hornet.. men provar nog med träns de första gångerna, valacken som jag ska rida på är inkörd så grimskaft på rumpan är inga problem!

Nackdelen är att stoet är extremt högt i rang så hon kommer ju ta kommandot över valacken så visst vore det bäst att rida henne men jag tänkte hon skulle få komma igång lite innan jag hoppar upp.

Vi har mkt på jobbet nu så jag hinner inte rida bägge på vardagarna så då tyckte jag detta var en ganska smart lösning, får se om det går.
Valacken har tidigare gått både som handhäst och blivit riden med handhäst bredvid så han är van. Stoet har inte gjort nåt av det..

Tack för era svar, har ni fler tips å råd så skriv jätte gärna!

Ett tips är att inte sätta fast grimskaftet, det kan sluta med en olycka. Men det kanske inte var det du menade?

Om du ofta ska ha hästen som handhäst är et bra att växla mellan höger och vänster sida eftersom hästen ofta går böjd när den går som handhäst. På trafikerad väg är det förstås bäst att alltid ha handhästen på höger hand. Jag brukar alltid ha träns på handhästen eftersom det blir så mycket enklare att kontrollera den då om den försöker sticka iväg någonstans. Trär igenom den yttre tygeln genom bettringarna så att den löper under hästens haka på så vis kan man antingen ta i ena eller båda tyglarna men ändå undgå risken för intrassling.

Nädå, inte sätta fast grimskaftet runt hornet utan bara lägga det ett varv om samtidigt som man håller i änden. Då har man järngrepp samtidigt som man kan släppa om det skulle bära sej så..

Bra du som skrev det där om att använda båda sidor vid mkt handhästning!! Glömde jag bort!

Fick till slut sätta inspänningstyglar på min handhäst då hon bara försökte busa hela tiden och gick med rumpan halvvägs nere i diket och framhovarna ibland nästan tvärs över manken på ridhästen (2 år var hon då). Med inspänning på gick hon rak och fin och hittade inte så mycket att titta på heller. Vet fortfarande inte idag om jag tycker att det var bra eller inte i det långa loppet, men det gjorde iallafall inridningen lättare att ha med henne som handhäst och säkerheten bättre att ha henne inspänd.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Träning Jag har bra och trevliga ridvägar där jag bor, mestadels otrafikerade grusvägar vilket självklart är underbart! Jag har också en paddock...
Svar
5
· Visningar
842
Senast: Elo
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 417
Senast: Ajda
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka