Att rida i en för stor sadel?

L

Laila87

Jag fick med en hoppsadel till min häst.. En CH flatback. Den är 18 tum i sätet och jag har inte så stor rumpa.. Jag kan lägga en hand mellan min rumpa och bakvalvet och jag sitter precis med sittbenen i "midjan" på sadeln.. Jag får as ont i rumpan.. I min gamla Morris & Noland hade jag 16,5 i sätet och jag satt som ljutet.. Men det va ju en dressyrsadel.. Detta är ju en hoppsadel.. Är det någon fara för hästens rygg att sadeln är för stor för mig eller är det bara obehagligt för mig?

Sv: Att rida i en för stor sadel?

Du ska ha plats med en handsbredd framför dig och en handsbredd bakom dig i sadeln. Däremot kanske inte sadelns form passar din rumpa?

Sv: Att rida i en för stor sadel?

C H Flatbacken är liten i storleken, 18" motsvarar 17" ungefär fick vi som info. Det är dessutom en close contact-sadel utan så mycket stöd, så du ska helt enkelt sitta löst, inte "fast" som i en dressyrsadel. Det tog lite tid att vänja sig men nu är den helt perfekt för mig.

Liknande trådar

Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 104
Senast: Mogge
·
Ridning Jag har en islandhäst som är 16 år. Har en Hrimnir Master sadel 17" idag som ligger jättebra på min häst men är tveksam om den passar...
Svar
4
· Visningar
1 254
Senast: Tossa90
·
Utrustning Jag har probelm med att hitta en sadel som passar både mig och hästen. Har varit till sadelprovare och hen hade bara två sadlar som...
Svar
2
· Visningar
1 009
Senast: Blandrastik
·
Utrustning Jag letar efter sadel till min 3,5 åring som är ca 170 i mkh. Jag är 164 och behöver 17,17,5". Det har dock varit problem att hitta nåt...
Svar
0
· Visningar
3 397

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka