Att rida gammal häst

danilo

Trådstartare
Ni som har äldre hästar, hur rider ni dem? Har de problem med gamla skador, och vad gör ni då i ridningen för att det fortfarande ska vara intressant och roligt? Någon som har bra tips på roliga saker som man kan göra tillsammans?

Sv: Att rida gammal häst

Jag har en halvblodsvalack på 20 år. Han är pigg och fräch. Tävlade dressyr förra helgen. Han rids mkt och är i bra kontition. Han har tävlar MSV hopp o dressyr samt fälttävlan. Han trivs med att träna och arbeta.

Jag är mkt noga med framskrittning och att jogga igång. Även avskrittningen är viktig. Bättre att hålla igång dem än att låta de stå. Rider mkt i skog och mark. Ska även hoppa lite lättare längre fram. Jag är noga med täcke och ländtäcke på vintern o i kyla.

Mitt dräktiga sto är 21 år, hon har haft problem med ett framknä tidigare. Utläkt nu, men hon promenadrids bara. Hon ska ju dessutom vara dräktig är planen. Vid ansträngning kan hon bli varm och lite svullen i benet. Är noga med att linda frambenen. Hon rids bara ut i skogen. Absolut inga volter eller longering för den frestar för mkt på benet.

Nu är det nog så att hon kanske bara ska vara mamma och istället bara promeneras för hand då jag tycker att jag är för stor för henne.

Mina "gamlingar" är ett par pigga krutdurkar, som inte vet om att de är till åren själva. Så är de loja och inte på hugget så vet jag att nått är fel.

Jag vet n ponny som är 26 år. Han tävlar fortfarande hoppning och älskar det.

Förebyggande vård är det bästa!!!

jag tror också som du, att det är viktigt att hålla igång både kropp och huvud även om åldern börjar komma. kul att höra att du tävlar "fortfarande" också!

fler svar hoppas jag på! :bow:

Jag rider en islänning på 27 år. Han är lite seg förvissso, men i sällskap med andra hästar blir han lika pigg som vilken annan häst. Han är helt frisk och kry, bara gammal och vis nog att inte springa fort...;)

Och jag håller med - det är nästan viktigare att hålla igång gamla hästar så att de inte blir stela. Jag känner till en 23-årig ponny som fortfarande är som en unghäst...

Mitt halvblodssto, 20 år, rids i princip dagligen. Mest uteritter med markarbete längs vägarna och så, rider mycket övningar när jag rider ut. Mkt skogsstigar med då hon blir mjuk av att gå och se sig för. Brukar trava där med så får man en riktigt smidig häst.
Tränar dressyr/markarbete i ridhuset någon gån per vecka iaf. Brukar då skritta fram ute innan så hon är varm.
Hoppar för nöjes skull då hästen aldrig hoppats in som ung. Ska ut och tävla henne i vår har jag tänkt, cm-hopp och Hunting.

Hon har en utläkt skada efter en rejäl vrickning då hon var högdräktig, så man får vara noga med att läsa av henne vid främst dressyren så att hon orkar bära sig på det bakbenet. Man får inte kräva alltför mkt av henne på en volt t.ex.

Senast ändrad:

danilo skrev:
Ni som har äldre hästar, hur rider ni dem? Har de problem med gamla skador, och vad gör ni då i ridningen för att det fortfarande ska vara intressant och roligt? Någon som har bra tips på roliga saker som man kan göra tillsammans?

0405061.jpg

"Unghästen" Fatima, skm, född 84, rids som vanligt med ordentlig framskrittning och avjoggning i trav vid dressyrpass i paddock. Ute i skog och mark är det skritt, trav och galopp, med sid- och jämfotahopp för osynliga troll som gäller. Fatima rids när matte är i full form 5-7 dgr/veckan.

Fatimas pojkvän, "unghästen" R, fux född 81, rids som vanligt med ordentlig framskrittning och avjoggning vare sig det är i skogen eller efter hårt lektionspass på lördagens ridskolelektion med husse. R är också expert på sid- och jämfotahopp vid behov... R rids för det mesta 6-7 dagar i veckan, varav åtminstone två skogsturer innefattar terrängridning med småhinder, tillsammans med husses, sambos häst som sällskap.

Det viktiga att tänka på när man har en "äldre häst" är att man måste försöka hålla igång hästen. Det är dumt att ställa av den flera dagar och sedan tro att det bara är att tuta o köra igen. Jag rider för närvarande inte varje dag, men jag är noga med att ta en promenad vid hand eller markarbeta de dagar jag inte orkar rida pga stela muskler och leder.

mitt sto är 24 år och tja hon får väl räknas med till de gammlas gäng :D

Genom åren har hon fått tuppspatt som bara kommer upp på vintern.Då det beror på en utsliten sena i hasen efter all hoppning på yngre dar.Den drar ihop sig när det är kallt och hon inte är uppvärmd vilket ger en lätt ryckning i höger has!
För att det ska försvinna skrittar jag en 30 minuter innan jag travar.Kör skänkelvikning, kag och framdelsvändingar ryggningar rider på en 4.kant och göra halva bakdelsvändningar i varje hörn.
Efter detta så travar jag och då går hon normalt=)
Jag rider normalt det är bara de att jag inte hoppar längre elelr sitter och kör dressyr i paddocken 1 timme dagligen!

Utan vi rider 99% ut i skogen mella 1 timme till 2 timmar det är en normal ridtur det..På sommaren packar vi ridväskan med matsäck och rider ut på 6 timmarns=) :love:

Min häst är 22 år och har inga skador, gamla eller nya. Han är lite dammkänslig. Så vi får hålla oss undan damm.

Han rids 6 dagar/v. Vi tränar dressyr för tränare minst 1 gång/v. Och varvar dressyren med uteritter. Nu ska han få en medryttare att hoppa med, eftersom matte inte kan pga skador.
Han rids i stort sett på samma sätt som för 10 år sedan. Han är väldigt fräsch, både i kropp och sinne.
Jag försöker att träna mkt dressyr så han får tänka, få lite uppgifter och klara dem. Och rida ut för kondition och ombyte. Vi jobbar mkt med att få honom att känna sig duktig och bli stolt över det han kan. Han tycker dressyren blir roligare och roligare för varje år som går. Han är en underbar gammal man!

Min gamla C-ponny är 31 år och rids varannan dag, han tävlade hoppning till han var 29 år, iofs bara blåbärs hoppningar men han ÄLSKAR när transporten kommer fram.

Min D-ponny är 24 år och honom rider jag nästan varje dag, han har varit ute på foder nu ett tag och där red dom han 2 ggr på 6 mån så nu måste han komma igång igen, så just nu är det skogen, långa skritt promenader som han älskar.
Dock lägger han av en bock då och då för att visa att han inte är gammal.

D-ponnyn

Åsa

Jag har en triangelmärkt 21 årigt halvblod. En valack. Utdömd pga av spatt i båda haserna. Han tränades normalt upp till 19år , sen har det tagits lugnare, pga av att han fick slita som uppfostrare till min unghingst och mkt kraft gick åt till det.

Numera tömkörs han, promeneras för hand, eller rids kortare men lite mer intensivt under turen. Jag är noga med att skritta honom före och värma ur. Försöker rida med lite sjukgymnastiktänk. Går gärna själv brevid om det finns möjlighet, och så försöker jag att skritta av honom så mkt som känns lagom efter själva ridturen. Stretchar efter jobb och masserar honom ca 1 gång i veckan. Han är ute i en enorm hage med liten russdam hela dagarna så där rör han sig mycket själv.

Han håller sig fräsch peppar, peppar. På vintern blir det jobbigare för honom med knän och leder av kylan så då får man försöka värma bäst det går. Han älskar att träna (luttrad tävlingshäst) så någon evig haghäst kommer han aldrig att bli. Skulle han bli dålig så måste jag ta bort honom.

Jag har en fjording som är 23 år. Vi har tidigare tävlat allround, hoppning, dressyr, körning mm.
Men sedan ca 5 år tbx så är hon bara skogsmulle häst. Kör & rider henne ca 3-4 dgr/vecka. Mest beroende på tiden.
För ca 2 månader sedan fick hon en sträcknin gi bogen och var rejält dålig, mkt halt & almänpåverkad. Men efter laserbehandling blev hon bra och är nu på G igen. :)
Dock är hon stel & kort/stum i steget och har så varit senaste åren.
Hon får Glucosamin sedan ca 2 månader tbx och jag tycker mig faktiskt se en förbättring...

har en 21årig val som jag promenadrider. han rids i alla gångarter och lättare dressyr. han är lite stel i bakenen och lite gallig i ena fram, men annars är han väligt fräsch och fint musklad :d

i sinnet är han väldigt trygg och lugn, men samtidigt väldigt het att rida (på ett lugnt och samlat sätt sett :confused:) och han är välfdigt erfaren, på gott och ont *host*

jag rider en nordistravare på 22år. rider han mest i skogen med honom det tycker både han o ja är kul..

Jag har ett varmblod på 19 år. han är fortfarande pigg och framåt men han behöver skrittas igång mer, särskilt när det är kallt ute. Han blir även tröttare av motion nu men det märks inte förrän han kommer in igen. Därför tycker jag att det är viktigt att inte rida hårt varje dag. Jag rider heller inte varje dag även om jag inte ser något problem med det, Vissa dagar borstar jag och masserar honom bara.

Jag försöker variera ridningen och rida på olika ställen när jag rider ut. Ibland är vi i ridhuset, ibland på ridbanan hemma men oftast rider vi i skogen. Ibland tar vi en promenad och kanske stannar och äter gräs när det är den årstiden.

Viktigast är att han blir hanterad varje dag. Han tycker inte om att bara gå i hagen. Ska jag inte rida så borstar jag bara eller nått sånt. Jag tömkör eller longerar nästan aldrig. Däremot kan vi göra lite NH övningar på ridbanan ibland.

Mitt hbl är 25 år, hon har problem med sina framben, men reds "för fullt" tills hon var 22, sedan blev jag gravid och hon började ta det lugnt och sen kom problemen men frambenen upp.
Har varit inne på klinik med henne och numer finns inget fysiskt "fel" men om hon rids varje dag så blir hon halt, varannan dag går ypperligt så hon rids 3-4 dagar i veckan ungefär och går ute hela dagarna i hagen.
Hon är mager numer, helt hopplöst att få upp henne i hull, men hon är pigg som en tok och har gjort bocksprång som aldrig förr nu under våren :bump: .
Det bästa hon vet är att springa FORT :D .
Har funderat på att börja ta upp lite mer markarbete nu med henne så att hon mjukar upp sig lite mer, för hon börjar på :crazy: att bli lite väl stel.
Vi rider alltid ute i skogen, och ofta får hon bestämma hastigheter så det kan gå rätt fort ibland :angel: men kul har vi, och jag anser att det är det hon ska ha, jag "busrider" hellre ett år och hon är lycklig än att skritta och trava runt lätt och ha henne i flera år för då skulle hon "dö" psykiskt i alla fall.... :(

KUl att höra om alla pigga gamlingar!!

Vi har en 27 år gammal Islandsvallack och han rids för fullt som familjehäst.
Han har väl blivit litet bekväm av sig med åren, men är i utmärkt form.

Hej! Ser att du har fått många svar, men ett till skadar nog inte!
Jag red ett sto från hon va 24-27 och det var verkligen krut i henne. Hon hade tidigare blivit tävlad i grand prix men i yngre ålder... Jag red 5-6 dagar i veckan på henne. Red ut någon dag, tränade dressyr 2, motionerade bara en med lätt arbete och hoppade en! Jag red henne precis som jag skulle ha ridit en ung häst fast med lite fler skritt pauser när jag red i paddocken. plus att jag hade rätt låga hinder varje ny dag så fick hon hoppa upp sig efter hand passet gick... Hon hade ingen ben eller ryggskada när jag red henne. Ägaren har flyttat så nu vet jag inte hur hon har det.
Hon frös något på vintern så därför fick hon ha fleeztäcke och sen vanligt vintertäcke, och alltid yjockt ländtäcke på höst/vintern.

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 059
Senast: Tora
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 675
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 942
Senast: Shaggy
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama