Att resa för ridning med häst

PheeHee

Trådstartare
Nu hoppas jag innerligt att jag lagt tråden på rätt ställe. Men annars så.. alla gör vi misstag. :D

Nu ska jag äntligen börja träna med min häst för en tränare som är värd att åka iväg först. Jag som aldrig åkt iväg för att träna är väldigt nervös för hur min gamla tävlingshäst ska klara av allt med mig. :o
Frågan är hur gör ni när ni åker iväg för träning eller tävling.
Tränsar ni i transporten eller utanför? Sadlar ni i ridhuset/ridbanan eller vid transporten? Rider ni fram själva en stund innan träningen ska börja eller hoppar ni upp lagom till att tränaren ska börja gapa? :crazy:

Skulle vara tacksam för svar även om någon fråga är en ren självklarhet. :bow:

Sv: Att resa för ridning med häst

Jag tränsar i transporten. Åker vi bara en kort sträcka åker hon sadlad, annars sadlar jag utanför transporten. Är det mörkt och vinter så tar jag inte av henne täcke och transportskydd utanför transporten utan tar sadeln i famnen och gör i ordning henne i ridhuset.
Jag brukar försöka sitta upp en kvart innan lektionen. Vill helst börja trava lite innan lektionen börjat men jag är tidsoptimist så jag brukar inte hinna så långt :angel:

Jag lastar och åker i grimma , sen tar ja på träns innan jag lastar ur.
Oftast så bär jag in sadel och allt som jag ska ha till ridhuset innan jag lastar ur och så sadlar jag i ridhuset. Brukar försöka åka i god tid så jag har 30min på mig innan lektionen börjar, då brukar jag rida fram ca 20min.

KL

Ska nämligen iväg och tröna för första gången om en vecka. och jag är inte så van vid sådant så ville se hur andra gör. Ett annat problem jag kom på nu.
Hur gör ni med täcken före och efter ridningen i transporten? :grin:

Jag tränsar utanför transporten (eftersom jag ofta åker själv och aldrig skulle våga lasta ur en häst ensam om den har träns på sig), men det är väl inte att rekommendera om du ska iväg första gången. Mina hästar är vana, åker ofta och tränar och vet hur det går till.

Binder upp hästen i en ögla av balsnöre som jag har fäst på transportens yttervägg medans jag sadlar, tränsar och fixar. Hästen står still där medans jag går och hämtar grejer osv.

Rider alltid fram så jag hunnit skritta och jogga igång (20-30 min). Vill kunna börja trava nedsuttet med en gång om det är dressyrlektion. Är det hoppning brukar jag inte ha ridit fram lika mkt då det oftast är i grupp.

Hur jag gör med täcken är olika. På vintern krävs det ju tjockare medans hästarna nu kan åka nakna eller med ett nättäcke. Är hästen väldigt blöt och det är kallt så får de oftast skritta med ett svettäcke på och så lägger jag på ett torrt när det är dags för hemfärd. Kör med övre delen på bakluckan helt öppen vid alla väder utom ösregn.

Hade jag varit du hade jag ringt upp och frågat vad som gällde.

Jag själv sadlar hemma om det inte är långt att åka och så tränsar jag i transporten. Får hjälpa av tränaren att lasta ur (och lasta efteråt :bow:). Sen värmer vi upp tillsammans och kör på.

Ang täcke så slänger jag på det över sadeln på väg dit och tar av det efter urlastning. Sen efter träningen sadlar jag av lägger på täcke och lastar. Om det är mitt i vintern så tar jag av och på täcke i ridhuset, annars vid transporten.

Jag ska inte köra själv då jag är helt utan körkort :crazy::crazy: Min kära mor ska köra mig så ensam blir jag inte. med täcke tnkte jag nog mer om det är fleacetäcke på sommaren i transporten påvägen hem, vintertäcke eller dubbla fleace på vägen dit på vintern. :p
Och nästa gång vi pratar med träaren ska jag fråga hur de brukar göra med uppvärmning och sådant. Tack för att ni delar med er! :banana:

På sommaren om det är "normalvarm" så har jag inget täcke alls på min.
På våren och hösten så ett tunt fleecetäcke och på vintern har jag ett tjockt fleecetäcke.

Jag sadlar och tränsar alltid utanför transporten.
Jag brukar skritta fram och jogga igång lite innan själva träningen. Då är man uppvärmd och "klar" tills lektionen börjar. Visst kan man skritta fram när träningen börjar, men jag vill inte betala för att tränaren ska titta på när jag skrittar fram.

Det där med täcken: På sommaren behöver du nog inte ha täcke, inte ens efter träningen. Det är väldigt varmt i en transport, har själv provat att ställa mig där! så att sätta på ett täcke är nog inte så snällt. På höst/vinter/vår (och beroende på hästen är klippt!) kan man ha täcke i transporten, men på sommaren anser jag att det inte behövs, hästen blir bara ännu mer svettig.. Plus att hästen blir svettig av att åka transport! de måste ju hela tiden stå och "hänga med" i alla kurvor, gupp osv. även om man kör försiktigt så är det en prestation i sig för hästen att åka.

Har lyxen att alltid ha haft tillgång till box eller liten hage när vi åkt iväg och tränat. Då har jag såklart gjort iordning och sadlat där. Är det två pass samma dag blir det ju nästan ett måste med uppstallning tycker jag.
Jag värmer aldrig upp innan, om det inte blir automatiskt för att det är en bit att gå till ridbanan/ridhuset. Men då brukar tränarna jag rider för lägga upp passet utifrån att man tar lättare och lugnare övningar först och successivt trappar upp. Skulle jag rida innan också så skulle hästen bli onödigt trött för att gå bra på lektionen. Men sånt får man nog märka med tiden beroende på hur tränaren är och hur hästen beter sig. Första gången kan det vara smart att räkna med lite extra tid för att knalla runt och bekanta sig med omgivningen och varva ner efter resan/i den nya miljön om det behövs.

Jag använder inte täcke på sommaren. På våren/hösten har jag oftast bara fleecetäcke, lite beroende på vädret. På senhöst/vinter (åker dock sällan på vintern, skraj för väglaget) brukar jag använda ett lite tjockare svett-täcke i ullmix (oklippt häst, på klippt hade jag nog haft ett tunnare thermotäcke, de blir ganska varma av att åka).

Kolla med din tränare hur framriden denne vill att du ska vara när träningen börjar. Min tränare vill att vi ska vara väl framskrittade vid träningens början, men inte mycket mer än så. Jag åker nu för tiden alltid själv och brukar då tränsa i transporten, och sedan sadla utanför transporten. Skydd brukar jag ta på hemma för det är så jobbigt moment att göra själv om man inte kan binda upp hästen.

Jag sadlar och sätter på benskydd hemma, lastar, åker iväg, lastar ur, tränsar utanför transporten.
Rider och värmer upp 15 minuter innan min lektion börjar om jag har möjlighet till det.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 449
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar