Att rasta en hund när man är sjuk

Shark

Trådstartare
För att rasta hunden ordentligt när man är grymt förkyld och inte klarar att gå mer än 20 min så behövs följande:

1 st osäker hundkompis
1 st mkt blöt och lerig gräsplan
1 st badkar
1 st telefon

Du börjar med att släppa hundarna som genast börjar båka. Du flyger emellan och tar isär dom, redan nu börjar dina byxor bli blöta och du blir andfådd.

Sedan avvaktar du och ser om hundarna är klara med uppgörelsen. Du inser snabbt att så inte är fallet och du får än en gång bryta och inser nu att det inte bara är byxorna som är blöta..

Sedan leker ni lite, givetvis måste du vara med och springa så hundarna kommer igång. Andfåddheten är hög, nära till döden iprincip.

Naiv som du är så tar du varsin pinne til hundarna och kastar. Du inser när hundarna kommer slirandes tillbaka att hela du är lerig och blöt. Givetvis försöker 45 kg schäfern brotta ner dig.

Du kastar ett par gånger, allt går bra, tills dom ska ha samma pinne. Ännu ett slagsmål bryter ut, men hundarna reder upp det själva. Dock har du ett par småsår att ta hand om på hunden när du kommer hem.

Vid det här laget hostar du som en idiot och näsan är som en öppen kran.

Blöt, kall och ännu sjukare än du var innan tar du dig hem och inser att hunden behöver ett bad. Givetvis har du ett badkar och en hund som blir lam vid tanken på att gå i där.

Efter några minuters bråk och tungt lyft har du fått i hunden, nu är du helt täckt av lera, har fått ryggskott och andas går knappt.

Du börjar duscha hunden och allt går bra, tills telefonen ringer och de ser att det är ett viktigt samtal.

Givetvis svarar du och innan du hunnit svara så är hunden ur badkaret. Du försöker hålla den allvarliga konversationen medans du för all din kraft försöker dra in hunden i badrummet igen.

Du lägger på och ska få i den lama hunden i badkaret igen, nu dyngsur och full med schampo. Vid det här laget är irritationsnivån väldigt hög och hunden flyger i badkaret i ett naffs.

Du duschar klart och torkar hunden så gott det går, inser att hela badrummet är ett stort kaos och när du kommer ut därifrån inser du att du får byta sängkläder också.

Resten av dagen ligger du helt utmattad, kall och sjuk i soffan.
 
Sv: Att rasta en hund när man är sjuk

Du börjar med att släppa hundarna som genast börjar båka. Du flyger emellan och tar isär dom, redan nu börjar dina byxor bli blöta och du blir andfådd.

Sedan avvaktar du och ser om hundarna är klara med uppgörelsen. Du inser snabbt att så inte är fallet och du får än en gång bryta och inser nu att det inte bara är byxorna som är blöta..

(...)

Naiv som du är så tar du varsin pinne til hundarna och kastar.

Du kastar ett par gånger, allt går bra, tills dom ska ha samma pinne. Ännu ett slagsmål bryter ut, men hundarna reder upp det själva. Dock har du ett par småsår att ta hand om på hunden när du kommer hem.

.

Nu känner jag mig som världens tråkigaste gnällmoster, men varför slänga in pinnar till hundar som redan från början inte kommer överens? Det måste väl vara världens äldsta och mest kända knep för att få igång ytterligare ett slagsmål?
 
Sv: Att rasta en hund när man är sjuk

Stackars!

Dags att ringa en vän som kan hjälpa till med rastningen? =)

Krya på dig!
 
Sv: Att rasta en hund när man är sjuk

En undran bara, varför fortsätter du att släppa ihop hundarna om de ryker ihop gång på gång?
 
Sv: Att rasta en hund när man är sjuk

En fördel om hundarna är tillräckligt balanserade för att klara ett par dagar med bara korta rastningar.
PL
 
Sv: Att rasta en hund när man är sjuk

Ja jösses, forum i ett nötskal. Du vet ju inte ens hur situationen såg ut. Första gångerna dom rök ihop var det bara gnabb, inga slagsmål och dom sprang och lekte en kvart efter utan problem. Och dom lekte en halvtimme efter det sista slagsmålet, som varade 5 sek kanske, utan minsta gnabb. Dom har alltså gjort upp rangordningen. Jag anser att hundar måste få ryka ihop ibland när dom har jämnlik rang för att göra upp. Givetvis ska dom inte slåss tills det går illa, men som i det här fallet var det snart gjort och det var mer gnabb än "döda".
Orkar inte utveckla det mer och önskar inte vidare diskussion.
 
Sv: Att rasta en hund när man är sjuk

Ja jösses, forum i ett nötskal. Du vet ju inte ens hur situationen såg ut. .

Jag vet ju det du har berättat, och om det framstår som dåligt eller konstigt så har väl du råkat framställa det på det sättet. Du skriver att hundarna ryker ihop två gånger, vilket borde vara tillräckligt för vem som helst att inte fortsätta "leken" och särskilt inte att trigga igång ytterligare slagsmål genom att låta hundarna äga olika föremål.
 
Sv: Att rasta en hund när man är sjuk

N lägger jag ner det här inlägget. Meningen var inte att det skulle vara en diskussion om hundarnas relation. Det var andra gången dom träffades och gjorde upp rangordning. Det var inget "döda" slagsmål.. Ja, ni får tycka vad ni vill med ni var inte med och såg hundarnas beteende så jag tycker inte att ni ska uttala er om det alls.
 
Sv: Att rasta en hund när man är sjuk

Är den osäkra hunden en hund som ingår i er flock ( dvs har du två ), eller är det en hundpolare från någon annan flock ( kompisens hund)?
 
Sv: Att rasta en hund när man är sjuk

Nu var ju inte det är inlägget en seriös framställning av det hela heller.
 
Sv: Att rasta en hund när man är sjuk

N lägger jag ner det här inlägget. Meningen var inte att det skulle vara en diskussion om hundarnas relation. Det var andra gången dom träffades och gjorde upp rangordning. Det var inget "döda" slagsmål.. Ja, ni får tycka vad ni vill med ni var inte med och såg hundarnas beteende så jag tycker inte att ni ska uttala er om det alls.

Om något så är det väl det HÄR som är "Ja, se forum". Du skriver ett inlägg, beskriver en situation, och sedan får ingen kommentera, och inget vet något om det, trots att du beskrivit det rätt ingående. Är det inte bara så att det svider att några inte tycker exakt som du.

Min hund får inte umgås med hundar i samma ålder där jag misstänker att den andra hunden vill stödda, för jag vet att min vill det. De ska inte slåss om nån rang så att det blir små sår, utan min unghund får umgås med stabila äldre hundar, eller mycket yngre valpar. Då blir det inga slagsmål alls.
 
Sv: Att rasta en hund när man är sjuk

Detta är min brors hund och meningen är att dom kommer tillbringa en hel del tid tillsammans. Så uppgörelsen var nödvändig. Tjafsar dom nästa gång dom ses får dom givetvis inte umgås mer, för då går dom inte ihop. Men som jag uppfatta det idag så är det uppgjort.
 
Sv: Att rasta en hund när man är sjuk

Så uppgjord var den inte eftersom en pinne kunde rubba balansen. Inte heller skulle jag riskera skador på min hund bara för att de promt ska leka. Inte ens mina egna får tjafsa om pinnar.
 
Sv: Att rasta en hund när man är sjuk

Men jösses, klart jag tål att folk kommenterar, men nu var ju inte det här ett seriöst inlägg om hundars bettende. Men folk måste ju så klart va där och påpeka ändå. Ni får ursäkta om jag inte orkar skriva hela händelseförloppet, men jag anser inte det irrelevant. Jag vet vad som hände, jag vet hur hundarna betedde sig, jag vet hur deras signaler va. Det är huvudsaken, eller hur?
 
Sv: Att rasta en hund när man är sjuk

Speciellt inte när det handlar om två hundar som uppenbart är osäkra. Det är bäddat för tjafs.
 
Sv: Att rasta en hund när man är sjuk

Vet du.

Dom behöver inte gör upp ett jota, dom behöver inte vara bästisar, det du ska fokusera på nu är att få dom att fungera ihop utan vare sig mer eller mindre.

Det blir lättare om du och din bror styr upp allt, tillåter inget gruff eller anspänning, tjafs och dylikt :)
 
Sv: Att rasta en hund när man är sjuk

Har du hittat på det hel söm ett skämt skulle du lagt inlägget någon annan stans.
Ja huvudsaken är att du vet vad du gör, vilket knappast verkar vara fallet enligt din egen beskrivning.
PL
 
Sv: Att rasta en hund när man är sjuk

Detta är min brors hund och meningen är att dom kommer tillbringa en hel del tid tillsammans. Så uppgörelsen var nödvändig. Tjafsar dom nästa gång dom ses får dom givetvis inte umgås mer, för då går dom inte ihop. Men som jag uppfatta det idag så är det uppgjort.

Mina hundar ska inte göra upp. Inte med andra hundar heller. Det ska vara lugnt i flocken och det ska jag se till att det är.
Självklart får bossen och de högre i rang tala om att de är de som är "störst". Men det behöver de inte göra med bråk, de visar sin pondus med kroppsspråket. Oftast räcker de....
Men göra upp, sånt gäller inte här...
 
Senast ändrad:
Sv: Att rasta en hund när man är sjuk

Precis min åsikt.

Zaga ska inte "tvingas" göra upp med någon annan hund om rang med bråk, så himla onödigt och inte acceptabelt alls.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 940
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag har noterat en förändring i min hunds beteende senaste månaderna. Hon är nyss fyllda 1 år, och har under hela sin valptid sovit bra...
2
Svar
20
· Visningar
15 388
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Facebook påminner mig pinsamt ofta om att det liv jag hade bestod i princip bara av mitt liv med hund. Så det dyker upp hundbilder och...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 371
Senast: prallan
·
Hundavel & Ras Okej, jag inser att det är två rätt så olika raser. Dock, så är båda rätt passande för mina framtidsplaner och önskemål jag har på en...
2
Svar
35
· Visningar
5 731
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp