att räkna foderstart!

F

fjording90

är intrieserad av att lära mej räkna egen foderstart. så är det någon som kan formlen för att räkna foderstar så skulle jag vara glad om ni delade med er den!:)

Sv: att räkna foderstart!

köp boken Hästens näringsbehov och utfodring av Cristina Planck och Margareta Rundgren, skaffa dig en bra gymnasieminiräknare, papper och penna.

Ta sedan reda på vad din häst väger, bra att veta i många fall.

Läs i boken och följ instruktionerna. Se över den färdiga foderstaten med en del kritiska frågor: Kan hästen äta allt detta, eller får den för lite ts? ( torrsubstans) Kan jag köpa och betala för allt detta? Kan jag praktiskt sett fodra med detta?

Sen fodrar du på och kollar hela tiden på hästens hull och allmäntillstånd, och om det behövs så drar du ifrån eller lägger till!

Håll även lite koll här på forumet- och passa på att fråga när duktigt folk finns i närheten!

Lycka till:)

Sv: att räkna foderstart!

På Kraft.se hittar du foderstats uträknare som har lärt mig att räkna ut foder stat...samt finns det många böcker på ett väl soterat biblotek..!!! lycka till !!!:bump:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
501
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 237
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Tjo, tycker mig ha läst här ibland att det finns ställen där man kan få specialkomponerat mineralfoder utifrån analys å behov; så bara...
Svar
9
· Visningar
458
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Ni som räknar foderstat i excel, jag har gjort det sen någon här ( för miljoner år sedan) länkade alla formlerna. Det jag saknar nu är...
Svar
8
· Visningar
694
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama