Att poppa popcorn

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare majola
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 51
  • Visningar Visningar 8 393
Varning för dum fråga, men ... vad är skillnaden på popcorn poppade på spis och micropopcorn?

Antar att det måste finnas någon. Har ärligt talat aldrig poppat popcorn på spis.
Man slipper en massa kladdiga tillsatser bland annat, och kan själv välja hur mycket fett, salt, osv man tillsätter. Nu poppar jag ju faktiskt i mikro, men inte med mikropopcorn... ;) Det blir nyttigare och också godare, tycker jag :) ! Men att poppa på spis kan vara rätt meckigt, så jag är glad för att det finns sätt att poppa i mikron men ändå slippa påsarna. Det är så lätt sedan med min mikroskål - bara att diska den i diskmaskin när man har poppat färdigt. Det tar strax över 3 minuter och så är de färdiga.

Jag kan inte poppa popcorn på spis, senaste gången fick jag slänga grytan för det blev så fastbränt. Fattar inte hur folk gör :confused:
De som inte är brända eller opoppade smakar helt ok men micropop är hundra gånger bättre:)

Jag får alltid beröm för mina spispopcorn och jag gör såhär:

1. Häll i olja/margarin
2. Lägg i 5 majskorn.
3. Värm på högsta värme utan lock.
4. När ett eller fler majskorn har poppat så är oljan/margarinet lagom varmt. Häll då i resten av majsen.
5. På med lock, sänk värmen lite, skaka kastrullen på plattan nästan hela tiden (Pausa för att höra hur det poppar).
6. När det är få pop så ta av kastrullen från plattan och låt stå i en halv minut för att sista ska poppa.

Kan låta omständigt, men mina popcorn blir alltid stora och fluffiga och nästan alla majskorn poppas. Kvittar vilken olja jag använder eller vilken majs.

Små popcorn kan man få om man lägger i kärnorna innan oljan är riktigt varm. Därför ska man lägga i några majskorn först för att testa oljan.

Tillräckligt hög värme så att de poppar rejält direkt du häller i dem.
Och inte för mycket
Jag får alltid beröm för mina spispopcorn och jag gör såhär:

1. Häll i olja/margarin
2. Lägg i 5 majskorn.
3. Värm på högsta värme utan lock.
4. När ett eller fler majskorn har poppat så är oljan/margarinet lagom varmt. Häll då i resten av majsen.
5. På med lock, sänk värmen lite, skaka kastrullen på plattan nästan hela tiden (Pausa för att höra hur det poppar).
6. När det är få pop så ta av kastrullen från plattan och låt stå i en halv minut för att sista ska poppa.

Kan låta omständigt, men mina popcorn blir alltid stora och fluffiga och nästan alla majskorn poppas. Kvittar vilken olja jag använder eller vilken majs.

Små popcorn kan man få om man lägger i kärnorna innan oljan är riktigt varm. Därför ska man lägga i några majskorn först för att testa oljan.
Precis så har jag lärt mig också.
Med tillägget att inte ta för mycket. Alla korn ska rymmas på botten och dessutom ha rörelseutrymme (täck max 80%)

Japp, de blir bäst för mig. Har provat andra sorter också tills jag hittade mitt vinnande koncept. Jag äter väldigt mycket popcorn, en påse blir väldigt många skålar/kastruller innan den är slut, billigt är det också, win-win för mig. :p
7318690038894.jpg
Precis poppat lite popcorn, så här blir Icas för mig. Blev sugen på popcorn tack vare den här tråden. :p
IMG_2384.webp

Varning för dum fråga, men ... vad är skillnaden på popcorn poppade på spis och micropopcorn?

Antar att det måste finnas någon. Har ärligt talat aldrig poppat popcorn på spis.

Egenpoppade är godare. Mycket godare!
Jag kan ganska lätt köpa ekologiska popcorn i lösvikt, vilket är en stor fördel för mig. Nästan lättare än ej-eko-mikro-popcorn.

Många onödiga tillsatser, t.ex. är diacetyl en godkänd smörarom inom EU och finns i de flesta micropopcorn men jag vet inte om det gäller alla sorter. I höga halter kan den orsaka försämrad lungfunktion och med tiden leda till att man dör. Då behövs det dock mycket höga halter. I USA är den förbjuden. Dock är väl ett normalt bruk av micropopcorn ingen risk för hälsan men känns ändå onödigt att få i sig. Dessutom innehåller många micropopcorn palmolja, det är inte alltid det är skrivet som en ingrediens ens på innehållsförteckningen. Men det finns någon eller några sorter utan det med är osäker på om det gäller alla sorter. Det kan också finnas gift i limmet som håller ihop påsen och i microvärmen sprids det inåt i påsen. Så sammantaget känns det som att många saker med micropopcorn kan vara mindre hälsosamma saker man får i sig som är onödiga och lätta att undvika. Det finns det säkert i massa livsmedel onödiga och farliga ämnen och inte bara i detta men det är ju rätt enkelt att göra popcorn på spisen i det här fallet och faktiskt undvika dem i det här fallet. Det är min åsikt om det hela sen får ju var och en göra sin egen bedömning av detta såklart.

Fem stycken för att testa värmen ja :D Sedan häller man i resten av majskornen i den lagom varma oljan :)

Tror det brukar ta ca 5 minuter för mig från första till sista steget och då blir det 2-3 skålar popcorn (Har en 10-literskastrull som jag poppar full :))
Såg framförmig att du poppade FEM korn om gången, alltså lägga i fem ta upp fem om och om igen. Trodde inte du var riktigt klok :D Fölåt :angel:

Jag poppar i mikron numera, 0.5 dl popkorn i en glasskål med tallrik över, blir perfekta. Har hört man ska blötlägga popkornen lite innan om de är för torra. Blötlägg i 10 minuter om du gör dem på spisen.

MUMS, ämne som ligger mig varmt om hjärtat! Om någon likt mig blir förvirrad av att gå över till induktionshäll så googlade jag mig fram till följande (självklart också kvalitetstestat, många gånger :angel:)
1. Täck botten av kastrullen med olja. I med tre popcorn.
2. När dessa poppat, stäng av plattan, dra av kastrullen och häll på popcorn så det täcker botten. Skaka gärna lite lätt så att dom omsluts bra av den varma oljan.
3. Vänta någon minut.
4. På med kastrullen, upp med värmen på max-nära max. När det kommit igång kan en sänka till typ hälften tills det poppat klart.

Tycker det blir allra bäst i en djup gryta så locket kan tas av en liten bit in i poppandet också.

Någon som vet hur det funkar att poppa på induktionshäll? Det blir ju skitvarmt fort (borde kanske inte spela så stor roll) och sen ingen eftervärme. Är det bara att brassa på och sen sänka värmen och låta dem gå på lite lägre nivå istället för eftervärme? Känns mest logiskt.
Vi poppar på induktionshäll. Vi har sån med 1-9 och Power. När vi gör popcorn startar vi på 8 och när det börjar poppa drar ner till 4-5 och skakar på grytan. Det brukar fungera bra.

Jag har svårt att få till det om jag poppar i smör, det blir liksom små bruna prickar på alla popcorn och det ser väldigt oaptitligt ut. :meh: Undrar vad jag gör för fel? Jag skulle gissa på att smöret blir för varmt, men det måste ju värmas upp för att det ska poppa?!... :confused:
Jag brukar oftast använda raffinerad rapsolja eller deodoriserat kokosfett när jag poppar. Tycker att popcornen blir annorlunda i kokosfettet - lite större och "vitare", men föredrar nog ändå rapsolja.

Någon som vet hur det funkar att poppa på induktionshäll? Det blir ju skitvarmt fort (borde kanske inte spela så stor roll) och sen ingen eftervärme. Är det bara att brassa på och sen sänka värmen och låta dem gå på lite lägre nivå istället för eftervärme? Känns mest logiskt.
Undrar samma! Haft induktionsspis länge men lyckas inte riktigt med popcornen :(

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I tidernas begynnelse, dvs när undertecknad var en liten vilsen tonåring, fanns ett nätforum som hette Haket.com. Det var ett ställe där...
Svar
4
· Visningar
819
Senast: miumiu
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
676
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
788
Senast: WildWilma
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Just nu känner jag en längtan efter något. En längtan efter att återuppta de saker som gjorde livet så härligt – spontana resor...
Svar
0
· Visningar
324
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka