Att plegga

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare glow
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 485
G

glow

Vad innebär det att plegga en häst? Hur går det till? Måste det vara en veterinär med eller kan man göra det själv?

Att plegga sin häst betyder att man ger den det lungnande medlet Plegacil (stavning?).
Tror inte man kan ge de själv längre. Förut var de tillåtet.
Nu är de nog endast vet. som gör de, men vet inte om de använder just Plegacil då.
Mvh Malin

Plegg är "slang" för plegicil som är ett lugnande medel. Att "plegga" en häst innebär alltså att ge den det lugnande medlet plegicil.

Förr fanns pleg i sirapsform som man kunde ge själv. Det är nu borttaget. Det finns i tablettform (eg avsett för hundar dock) och heter då ventranquil.

Pleg finns också i injektionsform men då måste veterinär ge det eftersom det är en intravenös injektion (intrevaneös = direkt ut i blodet) och sådana får inte icke-utbildade ge.

Men en pleggad häst är om man använder det strikt en häst som fått det lugnande medlet plegicil i någon form. Slarvigt används det dock för en häst som fått lugnande över huvud taget =)

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 154
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
578
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har hamnat i ett dilemma där jag sålde en häst för ett halvår sedan som köparen nu vill häva. Grejen hör till att hästen har... 2
Svar
27
· Visningar
4 222
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på... 2
Svar
25
· Visningar
2 022

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Kastrering av tik - erfarenheter?

Hästrelaterat

Tillbaka