Att plasta om hösilage??

Snobben

Trådstartare
Vi köper hösilage av en bonde som i brist på hösilage öppnar storbalar och plastar om till små balar, funderar på hur bra det kan vara??
För öppnar man en hösilage bal så kommer ju syret in som gör balen dålig, men kan en snabb omplastning göra att det inte spelar någon roll?..
Det har varit olika blött i balarna, men tror att det som plastas om är relativt torrt.

Sv: Att plasta om hösilage??

Jag har köpt småbalar som bonden plastat om, och har inte märkt någon kvalitetsförsämring alls. Men han plastar om precis innan leverans.

Samma här. "Min" bonde vill att man hör av sig 7-10 dagar innan man behöver mer hösilage, och sedan pressar han på beställning så att säga. Han säljer bl.a. till en välkänd skånsk hoppryttarfamilj, så då får man ju tro att hösilaget håller måttet!

Att "en känd ryttarfamilj" köper av det behöver inte säja något alls. Jag har ingen aning om vem du menar, men jag har sett flera exempel på att det verkligen inte finns något samband mellan skicklighet som ryttare och övrig kunskap på hästar...

Själv hade jag aldrig köpt ensilage där balarna öppnats och sedan plastats om. Då släpper man ju in syre i fodret och förruttnelseprocessen kan sätta igång.

Det där beror ju på.
Om silaget är av mycket god hygienisk kvalitet så kan det hålla länge.
Jag hittade just att en av mina balar hade gått sönder mycket vid leveransen.
Men det var bara litet just vid skadan som var förstört.
Resten var i utmärkt skick.
Den balen har varit öppen sedan i december.

Kylan har ju också hjälpt till men framförallt så är mitt hösilage mycket rent.

Att "en känd ryttarfamilj" köper av det behöver inte säja något alls. Jag har ingen aning om vem du menar, men jag har sett flera exempel på att det verkligen inte finns något samband mellan skicklighet som ryttare och övrig kunskap på hästar...

Själv hade jag aldrig köpt ensilage där balarna öppnats och sedan plastats om. Då släpper man ju in syre i fodret och förruttnelseprocessen kan sätta igång.

Det där är nog rätt vanligt, att en känd ryttare förmodas veta bättre..

Det är just det jag funderar på, om det startar en dålig process när det plastas om, eller "stannar upp" när det plastas in igen

Ja, man kan plasta om, men man bör då inte pressa om stora mängder ensilage på en gång utan försöka begränsa tiden som de ompressade småbalarna lagras innan de utfodras. Den hygieniska kvaliteen brukar inte försämras, men det kan ske en ökad jästtillväxt. Ompressning bör ske när det är kallt.

Hm, verkar som att det är lite olika åsikter om det, men att det brukar vara okej... Vi hade självklart helst velat ha balar som inte plastats om, men inte så mkt val. Skönt om det är okej att göra så iaf!

Åsikter ja, men SLU har gjort en liten studie om att plasta om storbalar till småbalar, och kvaliteen försämrades inte, däremot ökade jästtillväxten. Därför skulle man inte pressa om alltför stora partier på en gång. Annars i det hela ingen fara.

Aha, bra med lite fakta! :)
Skönt att det verkar okej att ge det så iaf, även om det vore absolut bäst att slippa ha ompackade balar.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
551
Senast: Elo
·
Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
879
Senast: Lejd
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Funderade på hur det funkar med hösilage, om man tar såna stora ball, men inte plastar in dom. Hur blir hållbarheten och kvalite på höèt...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 158
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024