Att packa väskan..

Koltinna

Trådstartare
Jag har börjat fundera lite på att börja packa väskan lite inför förlossningen.
Men hur packar man igentligen på smidigaste sättet? Hur gjorde ni och när började ni packa?

På lappen vi fick av barnmorskan står det att man bör/ska ta med sig:
-patientbricka, födelseplan, blodgruppering/odlingssvar
-toalettartiklar (även tvål och schampo)
-Bindor, typ "natt" med stor uppsugningsförmåga
-blöjor för nyfödda samt gärna mössa till babyn
- ev. amningskupor
-inneskor
-kamera
- ev. musikband eller CD
- ev. något att läsa
- TENS om du fått sån utprovad.

Hur mycket av allting ska man ha med? som t.ex blöjor och bindor?
Vad är det för toalettartiklar man behöver?

Sv: Att packa väskan..

Det där med blöjor och bindor beror ju så mycket på hur många dagar ni blir kvar. Dock brukar bådadera gå att köpa i sjukhusens "kiosker".

Toalettartiklar.... Tja, du ska ju sova borta så ta med det du brukar ;) Fast smink och sånt kan du kanske skippa. Man prioriterar inte riktigt det.

EGNA KLÄDER! Sjukhusets råfula "kaftaner" vill man bara inte visa sig i ute i dagrummet.... Ta med mjuka, sköna kläder, gärna med knäppning fram.

Annars löser sig det mesta... Finns ju affärer och dessutom kan "pappa" åka hem och hämta mer om ni blir kvar länge.

Till dig:
* Mysiga stora kläder, både till hemresan och till tiden på bb. Ta på dig såna kläder även när du åker upp så blir det ett ombyte mindre
* Tofflor är skönt
* Strumpor
* Lite godis, gott att ha efter förlossningen
* Läsa hade jag inte tid med trots lång förlossning, under värkarna gick det inte att koncentrera sig på att läsa och sen på bb hade jag fullt upp med ett titta på bebisen och läsa broschyrer vi fick där, men skulle man bli kvar längre så kanske man vill ha en bok men det kan man fixa då.
* Toalettartiklar, det du brukar ha men parfym och smink känns onödigt,
* Strumor och kanske trosor, men jag använde sjukhusets nätvariant.
* KAMERA! och extra batterier/laddare
* Lite småpengar ifall du vill köpa ngt i kiosken
* Patientkort/blodgrupperingslapp/journal, det kan variera lite vad man behöver ha med
*Bindor använde jag dom som sjukhuset hade (snodde även med ngr hem)
* Topp eller liknande och ngr ammningsinlägg
* Toapapper, köp mjukaste du hittar. Det på sjukhuset är hårt

Till bebisen
* Lite kläder, oftast finns det att låna på bb, men mkt roligare med egna. Vi hade med lite i str 50 och lite i 56.
* Mössa, vi hade ingen bra mössa, för stora dom vi hade med
* Strumor
* Ytterkläder (fast det behövs ju inte nu:))
* Blöjor fanns på bb, men bara ett begränsat antal så jag packade ner några
* Mysig filt

Till pappan
* Lite matsäck, det är inte säkert att kiosk/cafeteria är öppet och att han vill gå iväg vill gå iväg
* Ombyteskläder, och nattkläder om han ska stanna

Vi packade i två väskor, en med sånt att ha under/precis efter förlossningen och en till bb.

Senast ändrad:

Jag packade i en bag men vi hade nog någon mer väska med osså oxå, vet att jag roffade åt mig någon extra tröja, datorn och kameran på väg ut genom dörren. ;)

På mitt BB fick man blöjor så det behövde vi inga (och hade ionte heller packat ned några). Men vi gjorde ju lätt av med typ 5-8 på en dag i början så då beror det ju på hur länge man ska stanna hur många man behöver...
Bindor använde jag sjukhusets men hade med mig nattbindor. Hade inte behövts. Eller vänta, jag kanske använde någon typ sista dagen?
Hade med 3 eller fyra set med kläder till lilleman och det var ganska lagom för oss, han hade landstingets kläder på sig första da'n dock.
Mjuka kläder till dig är helt klart att rekomendera! Nu blev ju jag snittad så det var väldigt obekvämta tt ha byxor som spände över magen...
Tröja/linne som är lätt att dra upp/ner för att amma i är praktiskt. Jag hade ingen riktigt bra tröja med mig till bb och det fungerar ju annars oxå men det blir lite bökigare och man har ju inte snitsen inne direkt på en gång! Överlag hade jag med "vanliga" extrakläder åt mig och sambon (familjebb så sambon bodde kvar).
Tandborste och tankräm hade vi med oss, deo osv. Det jag dock lyckades åka ifrån var mitt balsam!! *ångra* Mitt hår var som svinto av landstingets schampoo...

Till förlossningen behövde man ha med blodgrupperingspapper och legitimation. Jag skrev förlossningsbrev och lade i samma kuvert som blodpapperet.

Sambon gick ner till kiosken och köpte godis och var iväg och handlade mat åt sig några gånger så då kunde han köpa om det var någonting som fattades oss.. :)

*kl*

Lämnar avtryck här så jag kan gå tillbaka :D Har ju 4 veckor kvar till beräknad

flera ombyten till bebisen, vi tog med tre st men lyckades skita ner alla de 48h vi var kvar på bb. stackars mamma fick köra 15 mil t/r för lite kläder... här har inte landstinget några kläder att låna ut pga besparingar..:cool:

rek egen saft att dricka med, jag kunde inte vara utan min, det gick åt en hel bob mixx (typ 10L färdigblandat) under min 39H långa förlossning...:p

och bekväma kläder!!!

Det verkar vara väldigt olika vad som finns på sjukhusen... På min bb-avdelning fick vi ta bindor fritt (mega-super-jättestora för natten och tjocka klumpar för dagtid, detta fattade jag inte förrän sista dagen så jag hade bara använt de superstora. Hoppsan :D) och blöjor till bebisarna. Tog något slut var det bara att be personalen fylla på. Å andra sidan fanns inget schampo/duschtvål men jag hade med eget ändå.

Jag tyckte flanellskjortorna man fick på bb var så galet sköna att jag med svår separationsångest tog av mig skjortan och på t-shirt och mjukisbyxor för hemgång. :cry: Alla ombyten jag packat ner var alltså helt i onödan...

Vi hade med tre bodys och två par byxor till lilleman, och mössa såklart. Vi fick användning av ett par byxor och två bodys. Allt som oftast hade vi honom naken mot huden eller insvept i filtar. Vi hade med 4 st filtar (alla gick åt +2 extra sista dagen efter en smärre kissolycka;))

En påse godis hade jag packat med. Jag är en godisråtta av ENORMA mått men de tre dagarna på bb räckte inte för att ta slut på godispåsen... Mysigt att ha dock!

Såvida mjölken hinner rinna till medan du är på bb så lär du behöva ilägg, väldigt slabbigt blir det i början...

Fast smink och sånt kan du kanske skippa. Man prioriterar inte riktigt det.

EGNA KLÄDER! Sjukhusets råfula "kaftaner" vill man bara inte visa sig i ute i dagrummet....

Man prioriterar inte smink men kläder? På min avdelning var det bara en mamma som hade egna kläder på sig. :)

Hej!

Ja, visst ska man packa väskan i god tid, det har jag lärt mig nu :crazy:

Jag sprang runt i huset och packade väskan när vattnet gått. Kutade upp och ner för trappen med ett badlakan mellan benen :o Nåja, allt kom med iallafall...

Det beror ju på vilket Landsting du hör till, men här i Dalarna så var det fri tillgång på STORA bindor. De räckte gott och väl from andra dagen. Riktigt stora blöjor får man bara 3-4 st av och rekomenderas att sparas till nätterna!! Jag tog inte med mig några egna.

Här får man 12 st blöjor till bebis, det bör räcka under BB tiden, beroende på hur länge ni blir kvar. Annars så ta med.

Två uppsättningar kläder till bebis får man låna. Jag tog med mössa, två byxor, tre bodys, en tjockare tröja (början av Maj) och en sparkdräkt. Det räckte för våra två dygn på BB.

Till mig: Toalettsaker som tandborste + tandkräm, deo, shampoo, duchtvål, bodylotion och smink (jag ville va lite fin ibland).
Stora trosor, t-shirts, två par joggingbrallor av mammatyp, stor tröja med dragkedja fram, tofflor och tre par mysiga strumpor. Dock gick jag mest runt i Landstingets kläder som var fruktansvärt sköna :angel:
Godis och tidningar samt en bok om förlossning och BB tid som jag fått av MVC. Lite pengar till ev kioskbesök.

Kamera och mobiltelefon + laddare är väl det viktigaste av allt!!!!!

Naturligtvis Leg och journal från MVC.

Kom också ihåg att ta med matlåda till sambon samt ombyte, toalettsaker och hans favvotidningar utifall förlossningen drar ut på tiden eller att han sover kvar på BB.

och jag var jätteglad att jag hade egna kläder med mig. Tyckte inte om sjukhusets skjorta, jag kände mig så sunkig i den. Fast på natten hade jag den. Såg bara två andra nyblivna mammor, en hade egna, en sjukhusets kläder. Och godis tyckte jag var rikitgt gott att ha efter förlossningen när jag inte hade ätit på typ 30h.

Det är det svåra när man packar, man vet inte alls vad man själv kommer vilja ha. Så väskan blir lät stor och hälften kommer hem igen oanvänt.

Senast ändrad:

Blöjor hade inte vi med, det fanns där.

Ta med stora (!) bindor, det kommer behövas.
Riktigt stora finns där och det råkade :angel: följa med ett gäng sådana hem här också.

Kläder till bebis, ta med i lite olika str eftersom man inte vet före vad liten kommer ha för str.
Vi hade tur att sonen kunde ha samma kläder som sambon åkte hem i som nyfödd:D

Mycket finns i kiosken men det är oftast dyrt där

*kl*

Ni som blivit snittade?
Vad har ni tagit med er & vad har ni behövt?
Vad jag har förstått, kommer jag ligga inlagd i 3-4 dagar.

Jag har genomgått vanlig förlossning, men eftersom den inte gick så bra, vet jag fortfarande inte vad jag behöver :(

Jag har packat ned till kommande bebisen:

6 bodys
2 pyjamasar med fötter
2 mössor
2 par strumpor
2 små filtar
1 liten babyfleece filt
20 st blöjor
1 pkt våtservetter
1 tub benphanten (stavning?)
2 nappar
1 nappflaska (mest ifall)
Andningslarmet babysense

Mig:
1 par stora mjukisbyxor
1 par capri linnebyxor
2 amningstrröjor/toppar
2 stora t-shirtar
2 par strumpor
Mina foppatofflor
8 par trosor
3 bh:ar, varav 1 amningsbh
30 amningsinlägg
1 pkt nattbindor
Necessär med deo, småflaskor med shampoo & balsam & gummiband.
En bok
Bröstvårtkräm
Min älskade bodybutter :love:
Ett gäng kexchoklad (beroende)

Har inte bestämt än om sambon ska sova på BB med oss & vara hemma på dagarna & fixa m gården inkl renorveringen.
Men vi har bara 20 min resa till BB hemifrån, så skulle någonting behövas så är det inte hela världen plus jag har mina föräldrar, svärföräldrar & vänner som kan ta med sig. ;)

Jag blev visserligen inte snittad, men det låter som du har mer än du behöver :)
Men att ha mer än man behöver gör ju inte så mycket, så länge man orkar bära väskan :D

Jag blev akutsnittad men det ändrade inte behovet i min väska mer än att jag verkligen inte ville ha några byxor med "hård" linning.

Tycker som turbo att det låter som du har med mer än nödvändigt. :)

En sak som vi hade med oss och jag tyckte var jätte bra var en babyfilt (som förövrigt även jag hade på BB när jag föddes) som vi låtit ligga i vår säng några nätter så både min och pappans lukt var in gosad i den, den använde vi senare som lakan i "akvariet".

En annan sak som vi inte hade med och jag ångrar det så nu var en videokamera!:cry: Jag hade så gärna velat sett förlossningen! Det hade ju inte gjort något om den stått där i nått hörn, hade jag inte velat se filmen sen så hade jag ju bara slängt den!

Slutligen ett tips: Ta kort på allt! Vi tog mycket kort men mest på Idun, hade varit kul att haft några mer kort på förlossningsrummet, Barnmorskorna, moderkakan (som jag är såååå nyfiken på hur den såg ut nu i efter hand)...

Vad ska jag ta bort?
Detta är en knölfull kabinväska, känns ganska pinsamt att den är så tvärfull :crazy:

Kommer självklart ta med systemkameran till BB, men eftersom den används så väntar jag med att stoppa ned den.
Sen fyller jag 30 nästa vecka & hoppas på en billig videokamera i födelsedagspresent av föräldrarna, då min gamla jag haft i 10 år dog ifjor. :cry: Kostar lika mycket att laga den som att köpa en ny.

Bärsjalarna får stanna hemma, tror inte dom behövs på bb.

Senast ändrad:

*kl*

Jag har packat ned till kommande bebisen:

6 bodys
2 pyjamasar med fötter
2 mössor
2 par strumpor
2 små filtar
1 liten babyfleece filt
20 st blöjor (får ni ngr blöjor på bb? Om ni får det så behöver du nog inte så många)
1 pkt våtservetter (behövs inte, skötbordet på bb brukar vara nära vatten och tvättlappar finns)
1 tub benphanten (stavning?) (verkar onödigt, om du bebisen behöver salva så tror jag du får det på sjukhuset)
2 nappar
1 nappflaska (mest ifall) (tror jag också du kan få låna på sjukhuset, om du ska amma så är det bäst att koppmata också i början)
Andningslarmet babysense

Mig:
1 par stora mjukisbyxor
1 par capri linnebyxor
2 amningstrröjor/toppar
2 stora t-shirtar (om du vill, annars skulle jag "likställa" dom men sjukhussjortan)
2 par strumpor
Mina foppatofflor
8 par trosor (du kommer nog helst vilja använda sjukhusets snygga nättrosor)
3 bh:ar, varav 1 amningsbh
30 amningsinlägg
1 pkt nattbindor (på dom flesta sjukhus finns det bindor)
En bok
Bröstvårtkräm
Min älskade bodybutter :love:
En sak till kom jag på, supermjukt toapapper

QUOTE]

Hhh! Ta med en trikåsjal till BB!! Jag myste runt halva BBtiden med sonen i sjalen!!
6 bodys
2 pyjamasar med fötter
2 mössor
2 par strumpor (Vi behövde inte så mycket kläder, men andra gör av med mer kläder ändå, tror vi hade med två eller tre bodys + byxor, två par strumpor, vinteroverall, en mössa och en pyamas. Bebis född i februari så det var kallt ute.)
2 små filtar
1 liten babyfleece filt (Jag tycker inte det känns nödvändigt med tre filtar? Tror vi hade med en och den användes knappt, BB hade mysiga filtar som vi lindade in bebis i...)
20 st blöjor (Vi fick blöjor från BB så det hade vi inga med men det kanske är annorlunda hos er?)
1 pkt våtservetter (BB hade pappersdukar som vi blötte i vatten och tvättade rumpan med, personligen är jag inte så mycket för våtservetter och framförallt inte sådär direkt i början.)

1 tub benphanten (stavning?) (Känns inte så nödvändigt direkt på BB? Så många dagar blir ni troligen inte där och skulle röd rumpa vara ett problem finns garanterat resurser på BB!)
2 nappar
1 nappflaska (mest ifall) (Många BB vill inte att man avänder napp innan amningen fungerar och behöver ni tilläggsmata får ni säkert göra det med snipa och det finns på BB det oxå.)
Andningslarmet babysense

Mig:
1 par stora mjukisbyxor
1 par capri linnebyxor
2 amningstrröjor/toppar
2 stora t-shirtar
2 par strumpor
Mina foppatofflor
8 par trosor
3 bh:ar, varav 1 amningsbh (Nu vet jag inte hur ofta du "brukar" byta kläder men det låter ut att vara mycket kläder. Jag hade nog egentligen med mig lika mycket men använde kanske hälften.)
30 amningsinlägg (jag hade med typ 10 st i en plastpåse och använde kanske hälften? Tror inte du behöver ett helt paket!)
1 pkt nattbindor
En bok
Bröstvårtkräm (Känns inte helt nödvändigt heller, man kan smörja med bröstmjölk, det är nästan mer effektivt...)
Min älskade bodybutter

Kom ihåg laddare till kamera/telefon/osv. :)

En annan sak som vi inte hade med och jag ångrar det så nu var en videokamera!:cry: Jag hade så gärna velat sett förlossningen! Det hade ju inte gjort något om den stått där i nått hörn, hade jag inte velat se filmen sen så hade jag ju bara slängt den!

Slutligen ett tips: Ta kort på allt! Vi tog mycket kort men mest på Idun, hade varit kul att haft några mer kort på förlossningsrummet, Barnmorskorna, moderkakan (som jag är såååå nyfiken på hur den såg ut nu i efter hand)...
Där sade du nåt.
Vi (sambon) fotade massor men precis som ni så blev det ju på sonen och oss. Inte själva förloppet. Jag överdoserade lustgasen en aning :angel: så hade varit kul och kunnat sett det i efterhand.

Tack :bow:

Då plockar jag bort :
Napparna
Nappflaskan
6 trosor
En t-shirt
En amningstop
1 par byxor Capri
Halva laddningen amningsinlägg
2 bodys
Salvan
Bröstvårtkrämen
Våtservetterna
En babyfilt
Fleece babyfilten

Blev typ halva väskan :crazy:

Och stoppar ned min ena bärsjal & lägger laddaren till mobben på vänt.

Jag vet inte hur det är med blöjorna, men det får jag nog reda på imorgon eftermiddag då vi ska vara på bb för att få den info som behövs inför snittet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka