Att omplacera sitt hjärta.

LittleJohn

Trådstartare
Som jag nämnt i en annan tråd här på hund måste jag med största sannolikhet omplacera min ena hund. Och då hjärnan är som mos, och tårarna mest rinner hela dagarna är det lite svårt just nu att tänka på alla dem praktiska bitarna.

Att jag ska leta efter ett bra hem är självklart, men hur kan man , så gott det går, försäkra sig om att det är ett bra hem? Har lagt ut frågan bland nära och bekanta, men om man behöver vända sig till en total främling?
Ska man ta referenser? Hur pass frågvis kan man vara? Hur går själva processen till? Kan man ha provtid där båda parter känner av att det blivit rätt? Borde man ta något i betalning? Inte för att pengar har någon betydelse för mig, utan ifall det kanske kan sortera bort oseriösa ? Många frågor som snurrar runt, och väldigt mån om att allt ska bli bra och gå rätt till den dagen vi hittat ett annat hem.

// Littlejohn

Du kan absolut ta referensen och du kan vara precis hur frågvis som helst. Orkar folk inte svara på frågor kring deras tänk och hur hunden kommer ha det så hade inte jag velat omplacera till dem.

När jag tog över Minn så träffade jag henne först, några dagar senare tog jag hem henne på prov och efter bara några dagar bestämdes det att hon skulle bli kvar. Jag hade iofs koll på Minns kull och linjer sedan innan då jag funderat på att anmäla mitt intresse för kullen och jag och uppfödaren hade pratat en del på BK och i andra sammanhang när vi träffats. Minn var den valpen uppfödaren behöll och när hon tragiskt gick bort så kunde hennes man inte ha kvar Minn som då fick komma till mig. Hennes tidigare husse kände inte till mig men vi fick kontakt genom en gemensam vän.

Har omplacerat/sålt några hundar.
I första hand har det varit hundar som inte platsat i aveln. I de fallen har vi alltid skivit ett låneavtal som gällt under en prövotid.

6 månaders prövotid när det gällde staten och 6 v när det gällde privatperson.

Jag hade absolut tagit betalt just för att sortera bort oseriösa. Jag hade också gått via rasklubbs omplacering eller uppfödare om det gick, av samma anledning.

Fyfan :( Hunden har ingen uppfödare som du kan kontakta, som kanske har möjlighet att själv ta hunden eller vet någon bra som vill och kan? Rasklubbs hemsida?
Om du inte hittar någon i bekantskapskretsen, kolla lite bland annonser från folk som vill köpa hund, sådana finns både på Facebook och blocket (säkert fler ställen).

Om du ska sätta ut egen annons, skriv en välformulerad sådan och ta absolut betalt för hunden. På så sätt "skrämmer du bort" de mest oseriösa. Var så frågvis som du vill, fråga hellre för mycket än för lite, ta gärna referenser, ha prövotid, skriv ordentliga kontrakt...

Hoppas allt löser sig på bästa sätt för er!

Jag har köpt omplaceringar Sjölv och tycker bara det är seriöst och bra med en säljare som frågar mycket och som man sjölv kan fråga mycket för att bli så säker som möjligt att hunden passar.
Så fråga på.
Ofta tycker jag man mörker vid första mötet med om hunden och den/de nya verkar klicka.
Jag hade faktiskt även snokat en del om jag skulle sälja min hund.
En facebooksida eller blogg säger rejält mycket om hur vardagssanningen ser ut !
Om person är aktiv med uppdateringar.
Någon som hade tusen bilder på sig Sjölv sina naglar och planerade resor över hela världen hade jag blivit lite avskräckt från, en person som har bilder på Frilufsliv säger en hel del bättre :)

En facebooksida eller blogg säger rejält mycket om hur vardagssanningen ser ut !

Någon som hade tusen bilder på sig Sjölv sina naglar och planerade resor över hela världen hade jag blivit lite avskräckt från, en person som har bilder på Frilufsliv säger en hel del bättre :)

På min facebooksida ser man vad jag heter, var jag är född och typ inte så mycket mer än så och skulle man se vad som finns på den så skulle man se iofs en del naturbilder, en del nagelbilder och en del selfiebilder blandat med allsköns uppdateringar om små vardagsäventyr och annat skrymt.
Detta till trots så kan jag garantera att jag är en av de bättre hundspekulanter man kan ha oavsett det gäller valp/unghund eller vuxen hund..

Fast det där behöver faktiskt inte säga så mycket. Som exempel: söker man efter mig på internet hittar man i princip uteslutande hundrelaterade saker. Det går nog inte att hitta något om mina andra stora intressen. Tittar man på vad min mor lägger ut på nätet, då ser det ut som om hon mest skrotar runt hemma, kanske går ner till parken och tittar på några blommor... Sanningen är att hon ofta(!) är iväg på allt möjligt och har en miljard aktiviteter för sig.

Det går ju också att vara mycket intresserad av tjusiga naglar och resor men samtidigt ha ett brinnande hundintresse. De tjusiga naglarna kanske håller utmärkt vid hundaktiviteter och personen kanske skulle älska att göra hundanpassade resor eller har någon toppenbra hundvakt att anlita. Kanske personen passar på att resa lite just eftersom hen inte har någon hund... Folk anpassar ju sig.

Jag har en omplacering nu.
Jag har tidigare haft 2 omplaceringar från en uppfödare. När de gick ur tiden ringde jag henne igen IOM vår goda kontakt och tidigare bra samarbete.
Hon ringde runt och hittade min nuvarande hund genom sitt kontaktnät.

Det finns ingen sån uppfödare i er krets?

Jag hade nuvarande på prov 1 månad. Fd ägare ville att jag skulle känna om jag tyckte hunden passade.
Jag betalade några tusen för henne, ca 1/3 av pris för valp av uppfödaren som tagit fram hunden.

Är det golden-killen du behöver hitta nytt hem till?
I så fall hade jag dels tagit hjälp av uppfödaren om du har en bra kontakt med hen (eller iaf litar på hen, alla pratar ju inte och umgås direkt med sin uppfödare).

Jag tänker också att en annons på GRKs hemsida är en bra väg att gå, eftersom det innebär att du riktar dig mot de som faktiskt vill ha en golden och som har gjort liiiiite jobb för att hitta den (istället för att den kommer upp som första annons på blocket och folk tycker att han är söt). Så hade jag gjort iaf om jag hade varit tvungen att omplacera Svansson (och han hade varit omplaceringsbar).

Jag har köpt omplaceringar Sjölv och tycker bara det är seriöst och bra med en säljare som frågar mycket och som man sjölv kan fråga mycket för att bli så säker som möjligt att hunden passar.
Så fråga på.
Ofta tycker jag man mörker vid första mötet med om hunden och den/de nya verkar klicka.
Jag hade faktiskt även snokat en del om jag skulle sälja min hund.
Tur att alla inte tänker så. En av våra avkommor ägs av en nagelskulptris som driver en skönhetssalong. Ska man dömma henne efter instagram och Facebook så får man en jäkligt skev bild av henne.
En mycket kompetent ägare av en aktiv brukshund!!

På min facebooksida ser man vad jag heter, var jag är född och typ inte så mycket mer än så och skulle man se vad som finns på den så skulle man se iofs en del naturbilder, en del nagelbilder och en del selfiebilder blandat med allsköns uppdateringar om små vardagsäventyr och annat skrymt.
Detta till trots så kan jag garantera att jag är en av de bättre hundspekulanter man kan ha oavsett det gäller valp/unghund eller vuxen hund..
Har en valpköpare som knappt har något alls på sin fb-sida. Hon är helt enkelt ingen fb-person :) Nu har det dock börjat droppa ut några bilder ibland på valpen och då är det extra kul :D

Har en valpköpare som knappt har något alls på sin fb-sida. Hon är helt enkelt ingen fb-person :) Nu har det dock börjat droppa ut några bilder ibland på valpen och då är det extra kul :D
Har en sån valpköpare jag med, han är aktiv typ 12 ggr per år och då uteslutande på hösten när det är jakt och därmed uppdateringar om hur det går för (den numera medelålders) hunden :D

Har en sån valpköpare jag med, han är aktiv typ 12 ggr per år och då uteslutande på hösten när det är jakt och därmed uppdateringar om hur det går för (den numera medelålders) hunden :D
Jag brukar alltid bjuda in seriösa valpintressenter till min fb-sida då det alltid ligger fler bilder på valparna där - och även om dom kanske aldrig skriver speciellt själva på sin sida, så ser man ändå om det är en riktig eller fejkprofil oftast :D

Jag brukar alltid bjuda in seriösa valpintressenter till min fb-sida då det alltid ligger fler bilder på valparna där - och även om dom kanske aldrig skriver speciellt själva på sin sida, så ser man ändå om det är en riktig eller fejkprofil oftast :D
Jag har ju en egen sida för kenneln och där hamnar uppdateringar om hundarna här, ev valpkullar och vad ätteläggen till tidigare hundar hittar på i skogarna och i vardagen. Håller lite isär mitt privata jag och mitt "hundjag", men en del valpköpare finns på min privata fb-sida också

Jag har ju en egen sida för kenneln och där hamnar uppdateringar om hundarna här, ev valpkullar och vad ätteläggen till tidigare hundar hittar på i skogarna och i vardagen. Håller lite isär mitt privata jag och mitt "hundjag", men en del valpköpare finns på min privata fb-sida också
Så har vi också. Sen blir ju en del valpköpare mer än valpköpare, de blir vänner, och då kan de hamna på min privata fb :)

Svarar alla samtidigt tänkte jag ; har inte riktigt haft tid att vara inne på buke det senaste p g a alla omständigheter men tack för alla svaren! Läst igenom alla och tagit till mig tipsen.

Satte ut en annons med köpsumma, och utan bild. Och har hittills fått mestadels vettiga svar, och några som varit enkla att sortera ut direkt. Vi har troligen hittat ett potentiellt nytt hem, som känns bra och där vi varit och hälsat på. De skulle kunna erbjuda honom ett riktigt bra hundliv på en stor gård. Dock inväntar vi fortfarande svar från en bekant, som vi helst hade sett att han hamnade hos.

Har valt att inte gå genom uppfödaren, då vi inte riktigt delar samma syn på hundägandet. Även om hon är jätte trevlig.
Så nu funderar vi på hur lång period som ska vara på prov, är väldigt mån om att de ska hinna lära känna honom på riktigt och verkligen känna att det är en hund dem kan tänka sig att spendera livet med. Så han slipper flytta i framtiden förhoppningsvis.

Svarar alla samtidigt tänkte jag ; har inte riktigt haft tid att vara inne på buke det senaste p g a alla omständigheter men tack för alla svaren! Läst igenom alla och tagit till mig tipsen.

Satte ut en annons med köpsumma, och utan bild. Och har hittills fått mestadels vettiga svar, och några som varit enkla att sortera ut direkt. Vi har troligen hittat ett potentiellt nytt hem, som känns bra och där vi varit och hälsat på. De skulle kunna erbjuda honom ett riktigt bra hundliv på en stor gård. Dock inväntar vi fortfarande svar från en bekant, som vi helst hade sett att han hamnade hos.

Har valt att inte gå genom uppfödaren, då vi inte riktigt delar samma syn på hundägandet. Även om hon är jätte trevlig.
Så nu funderar vi på hur lång period som ska vara på prov, är väldigt mån om att de ska hinna lära känna honom på riktigt och verkligen känna att det är en hund dem kan tänka sig att spendera livet med. Så han slipper flytta i framtiden förhoppningsvis.
Skönt att ni hittat något hem som verkar lämpligt.
Vi tog nyligt hem en unghund(8 mån), uppfödaren ville ge oss 2 veckors prövotid, jag hade väl tänkt en vecka. Efter en vecka bestämde vi oss officiellt, även om det bara tog några dagar att känna att det var rätt. Sen har ju förhållandet utvecklats under flera månader, saker som kanske inte var perfekta från början är redan mkt bättre osv.
Två veckor tror jag bör räcka ganska bra, sen lär man ju hålla kontakten och kan revidera vartefter.

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 505
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 899
Senast: Fibusen
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 778
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund För en tid sedan tvingades jag inse att jag inte längre kunde ha kvar min kooikerhane, som jag haft sedan han var valp, snart fem år...
Svar
18
· Visningar
4 139
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka