Att linda hästens ben?

Karolajna

Trådstartare
Får hoppas jag la denna rätt.
Hur ligger det egentligen till? Ska man, som vissa säger, inte linda benen varje natt? Jag menar, vissa säger ju att man inte ska linda hästens ben varje natt för det kan vara skadligt.

Min häst, som för övrigt inte ens är skodd för tillfället (hovis kommer den 7e), skrubbar upp sår och revor på benen och jag vet inte om det var värre när han gick i skogen. Han har så vitt jag vet aldrig gått i skogshage innan, och han verkar väldigt oförsiktig med sina ben. Så han fick ha skydd på sig i hagen. Släppte honom utan skydd över en natt och när jag kom dit på morgonen hade han ett sår på utsidan av ena benet, och var svullen upp till knäet. Fick stå inne med lindor och steril kompress och grejer. Vägrade sen släppa honom i skogshagen igen, så jag byggde en hage på relativt plan mark utan saker att göra sig illa på, sånt som fanns i skogshagen, ex rishögar, stubbar, osv. De andra hästarna går runt men han hoppar över eller kliver rätt igenom om det är bråttom då det t ex vankats mat.

Till saken hör att benskydd på honom ute hängt med även i nya hagen, har inte riktigt velat prova utan för jag är less på alla dessa sår.

Men så i morse när jag kom ner och skulle släppa ut dom så har han rivit ner krubban och hinkhållaren från väggen. Och skrubbat upp ett till litet sår som sitter som ihop med det gamla. Dock inte svullen eller så. Han kan säkert vara uttråkad inne, han har alltid bråttom in på kvällen men det är säkerligen mest för matens skull. Han är 3 år, varmblod, hingst och ganska "lekig", inte rädd för ngt direkt.
Funderar på vad man kan hitta på till honom för att han ska vara stimulerad under den tid under natten han inte sover... Nån leksak eller så.

Funderar även på om han får sår även inne, att ha honom lindad nattetid. Men iom att jag har skydd på honom i hagen och skydd vid ridning, och så ska man även ha honom lindad på nätterna, hur blir det eg då? Jag känner att det säkert påverkar benen på något sätt.
Dessutom så får han skor med brodd nu när hovis kommer, och då känns skaderisken ännu större.

Har liksom aldrig haft egen häst förrän nu, skolans hästar tog vi inte hand om på det sättet, och har haft en nordsvensk i 1½ år fram tills han åkte hem för två veckor sen, och där har det inte varit tal om lindning av ben eller benskydd speciellt många ggr under dessa 1½ år. Så ni får ursäkta att jag är lite grön inom det här med lindning ;)

Oj, långt blev det och frågorna kanske känns luddiga, men jag hoppas att någon orkar läsa och förstå, och kanske ge mig ett vettigt svar?

Sv: Att linda hästens ben?

Hur vansinnigt jobbigt och tråkigt det är med alla dessa sår och slagskador man får på hästar som kommer från små platta hagar och som man släpper i stora kuperade hagar så skulle jag ta den smällen en period. Jag har själv gjort det med två hästar och vet hur himla trist och jobbigt det är i början men det vänder, dom vänjer sig vid o se sig för efter en period, den ena tog ett drygt halvår innan det var ok. Du köper dig ett långvarigt problem annars med specialhagar, lindning, benskydd och en massa passande och till på köpet en understimulerad hingst, inte kul i långa loppet. Så kan du bara, härda ut är mitt råd om du bara orkar och sårskadorna är hanterbara. Lycka till!

Härda ut orkar jag säkert, frågan är hur länge.
Håller på med inridning nu men törs liksom inte direkt göra någonting så länge han är sårig och svullen i benen, även om han för den skull inte varit synligt halt.
Samtidigt vet jag ju med mig att han knappast trampat sig till det där såret på utsidan av benet, han måste som skrubbat upp det på nånting i skogen.
Kan låta han gå utan skydd i den nya hagen, för att se hur det går, det är ngt som mest bara hängt med, det där med skydden i den hagen. Dom ska dessutom, som det verkar nu, inte gå i skogshage i vinter heller, utan på plant. Han som körde in hästen sa att han definitivt var en häst som inte skulle behöva skydd egentligen.
Seriöst så börjar jag nu ifrågasätta varför jag egentligen har skydd på honom när jag rider? Det ska jag sluta med och se vad som händer. Frågan är bara hur det blir när han är broddad och så oförsiktig med benen? Fast det kanske bara är att vänta och se...
Att rida mkt i skogen, kuperad mark, upp och ner, fram och tillbaka, och där han får lyfta på benen, borde väl kunna funka? Cavalettiövningar kanske också?

Angående att rida en häst med småsår och svullnader på benen...

Så länge han inte är halt så borde ju svullnader gå ner om han får röra på sig vid tex ridning. Så det ska du nog inte oroa dig över.

Sedan är jag av den uppfattningen att om man skyddar hästen för varje småsår osv så kommer den sedan bli så känslig att den får jätteproblem om den verkligen gör sig illa... Fast det kanske bara funkar på islandshästar :crazy: Mina killar biter varann ganska ordentligt vintertid så blodvite uppstår, men de har aldrig blivit svullna eller nått. Valacken fick också ett broddtramp i kronranden, då var han pyttehalt en dag sedan var allt fint igen.

Om du står ut så tror jag att du gör bäst i att låta din kille härdas lite.

Ett tips angående hästar som har bråttom in! Ha aldrig något kraftfoder eller annat godis liggande i krubban/boxen, är de glupska på hö så ha inte det heller där! Lägg in mat en stund efter att de gått in istället! De har inte lika bråttom in om det inte finns mat där!

Varmblod är ofta klumpiga av sig, jättebra att rida dem i skogen över stock och sten för att de ska lära sig att se sig för! Det beror ju på att många av dem körs bara på preparerade banor och slingor, och är uppväxta på jämna vallbeten!

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
410
Senast: sweep
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·
Hästvård Häst fick ett ordentligt balltramp för 1.5 vecka sen. Stort sår, men fint, ohalt häst som jobbat på. Varit inne på klinik för annat så...
Svar
17
· Visningar
1 745
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25