Att linda benen

F

Farouk

Jag har ett par vita, vanliga bomullslindor & ett par limegröna flashiga (:D) fleecelindor som bara ligger här hemma och skräpar.

Efter att ha varit hos Evergreen och sett hennes läckerbit till häst i beiga benlindor, så blev jag så taggad till att börja använda mina också! :D :o

Såå...

Hur ska man egentligen linda?
Man ska få dom att sluta så att, ifall dom lossnar, så ska det snöras upp åt ett visst håll, så hästen inte kan trampa på lindan.

Måste man ha underlägg på vanliga bomullslindor?

Nackdelar?

man lindar bakåt mot hästens svans.

paddar under alla lindor!
dom enda lindorna jag rider med utan padd är flecce för dom är ej elastiska

utåt bakåt, om du fattar.
är det vänster framben så ska du linda motstols
höger medsols.
Du börjar lite under knät (pratar om framben nu)
lindar typ 2-3 varv där, arbetar dej neråt snabbt, gör ett varv
överallt tills du kommer till kotan, linda ca 3 varv där
gå sen upp som du gick ner, och avsluta där du började.
Helst ska kardborren sitta utåt för det är snyggast :)
när man kollar på det framifrån ska det se ut som ett timglas :smirk:

jaapp som sweep säger, man lindar mot hästen svans,jag brukar tänka: utåt bakåt

Man kan visst ha lindor utan paddar! Om man har sådana här lindor som är hälften fleece och hälften elastiska, så varför ska man tjorva med paddar??
(Om lindorna är helt elastiska ska man givetvis ha padd under!) :smirk:

Det ska väl inte se ut som timglas framifrån??

Jag brukar linda så här med lindor som här hälften fleece och hälften elastiska.
Jag börjar strax under knät och lindar ca 1,5-2 varv för att "fästa". Sedan brukar jag tänka att det ska gå bakåt på utsidan för annars låser man hästens senor!! När man kommer ned till kotan (eller det beror på i vilket syfte man har lindorna, som alterbativ till benskydd, eller som "finbandage") Där brukar det bli två varv för att man ska börja med det elastiska på uppvägen. Sedan lindar jag uppåt så jämt som möjligt och slutar med kardborren på utsidan om det går! :) :) :)

fleccelindor är inte elastiska
det är dom flesta andra lindor

just därför kan man linda benen med fleccelindor utan padd för det är inte lika stor risk för brännskador/för hårt lindat

snälla lilla du läs mitt inlägg igen

FLECCElindor kan man ha på benen utan padd under och oj då.. vad består hälften av 50/50 lindorna av..

Tänk på: Du får inte dra åt lindan på skenan utan måste se till att "åtdraget" hamnar "fram" på benet. Nån som förstår hur jag menar?

Hoho! Tänkte bara fråga LINN_89, Har du ponny eller? På mina som är fleece halva tycker jag att fleecen är för kort.. tror inte att det är halva som är fleece ens, eller kanske är det så, men hur som helst så är min lindor 3 meter tror jag, allt som allt.Hinner knappt mer med fleecen innan elasticiteten kommer. Gillar inte dom lindorna så jättemycket just av den anledningen, men jag fick dom i julklapp och användet dom ibland. tycker att det är svårt att linda men jag har inte rätta handlaget med just dessa lindor, jag måste använda dom mer så jag lär mig snabbt! :)

ooh vad bra då fick jag också svar på min fråga :bump:

man behöver inte padd under fleece lindor?
vad bra.
men mina fleece lindor blir jätte konstiga på min ponny :smirk:

så ser det ut på min ponny också.
:crazy:

förrutom att kardborren är där UPPE. :smirk:

man behöver inte men man bör alltid ha padd men med flecce så är det inget måste
(jag brukar köra utan padd när jag har flecce för annars får min häst supertjocka ben)

vadå, man kommer ju alltid bakåt på ett lr annat sätt
därför kan man inte säga linda bakåt...
det säger väl inget om hur man ska linda?? :confused:

du BÖRJAR linda bakåt i alla lägen, alla lindor.
så varför kan man inte säga att man lindar bakåt?

hur ska man säga för att du ska fatta då

Din beskrivning är inte särskilt bra eftersom man kan linda bakåt åt två håll. Jag vet hur man lindar så jag förstår men de som inte vet blir nog konfunderade :smirk:

Utåt bakåt beskriver ju precis åt vilket håll.

Jag brukar alltid linda med paddar och några utav aerborns lindor (har fått en hel drös sådana) och de funkar bra. De är inte elastiska på längden, ngt på bredden.. Har några helt stumma stallbandage och några bomull, som inte används så flitigt.

3 m brukar bli lagom på min pålle, som är liten stor häst (arab, tunna ben). 4 meter är på tok för långa för honom. :smirk:

Liknande trådar

C
Hästhantering I november byter min c-ponny stall, och kommer behöva åka transport ca 20 minuter. Märkte idag att hundj*veln låg och tuggade på hennes...
Svar
12
· Visningar
1 401
Senast: _Runaway_
·
P
Utrustning Jag har aldrig lindat en häst i hela mitt liv, men skulle gärna testa. :angel: Tänkte köpa ett par och träna på pållen, kommer kanske...
Svar
1
· Visningar
544
Senast: Bison
·
T
Utrustning Hjäp !!! Min häst tokiga pojk som är 5 år ska börja på ponny lekis om ett par veckor och jag letar efter käcka ordentliga skor eller...
Svar
11
· Visningar
1 269
Senast: snuffsie
·
Utrustning Rådgjorde med tränaren igår och han tyckte att jag kunde byta bett på min häst när jag hoppar terräng. Jag har en vanligtvis väldigt...
2
Svar
23
· Visningar
3 426
Senast: seifur1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar