Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag kan inte vara ensam här inne om att att ha en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Hur får ni era liv att fungera?
Och verkar bli allt vanligare...Det verkar tvärtom vara ganska vanligt.
Jag har ADD/ADHD. Fick diagnos för fem år sedan.
Det var skönt att förstå att jag inte funkar som andra, förvånande att inse att alla andra inte har cirkus i huvudet.
Jag är stolt över att jag har tagit mig dit jag är i dag utan att ha en enda omtenta på läkarutbildningen, trots obehandlad ADD/ADHD.
Det gjorde stor skillnad att få behandling också.
Jag är öppen med det och jag ser det inte så mycket som ett funktionshinder utan som en superkraft.
Annars är mitt största problem med sociala kontakter. Är väldigt ensam, och skulle absolut vilja ha vänner att umgås med, men det är ett stressmoment att lära känna nya människor, så det blir en ond cirkel av alltihop.
Vet inte om jag skulle säga att jag fungerar så bra, men ingen brukar misstänka att jag har någon slags problematik, så tydligen är jag åtminstone duktig på att skådespela.
Jag vet precis hur det är. Dock hade jag väldigt mkt tur och träffade en underbar människa som kunde se förbi mina problem. Genom henne träffade jag hennes man, och en del av deras kompisar. De har lotsat mig genom en massa sociala situationer och hjälper och stöttar mig något enormt.
Det är tillochmed så att visiter hos dem ger tillbaka mer energi än det tar, vilket inte är dåligt.
Det är ju ett av de stora problemen med kvinnor med asperger. Vi skådespelar. Därför blir vi oftast diagnosticerade senare samt inte trodda när vi påstår att vi har det.
Det är ju ett av de stora problemen med kvinnor med asperger. Vi skådespelar. Därför blir vi oftast diagnosticerade senare samt inte trodda när vi påstår att vi har det.
Det är typ ingen som vet om min diagnos och då är det snart femton år sedan jag fick denRutiner rutiner rutiner och ÖPPENHET. Både inför mig själv och min omgivning.
Jag har det senaste året försökt få hjälp av sjukvården då jag ofta kör helt slut på mig själv. Men får hela tiden frågan vad kan vi hjälpa dig med, hade jag vetat det hade jag ju inte sökt hjälp!
Sen att jag har klarat gymnasiet, universitet och nu jobbar heltid (vilket jag inte verkar fixa..), verkar göra att de tror jag jag inte har några problem i vardagen.
Jag har varit till läkare för att jag är trött och inte orkar något, men det slutar endast att de tar ett blodprov som är hur fint som helst.Har precis samma problem som du.
Mitt råd är att gå till vården (öppenvården) med väldigt specifika problem. typ "jag fixar inte att städa/handla/planera mat" snarare än "min vardag fungerar inte" - även om man kan tycka att dessa två betyder samma sak.
En bra arbetsterapeut kan hjälpa mycket, men igen, det handlar om specifika frågeställningar. Jag fick, beodrad, frånvaro från ATPerna tex. Möten med så många personer blev helt enkelt för mycket. Jag fick också mer 'luft' i mitt schema än en del andra. Men också ett kedjetäcke för att sömnen skulle bli bättre.
Jag har varit till läkare för att jag är trött och inte orkar något, men det slutar endast att de tar ett blodprov som är hur fint som helst.
Det här känner jag så väl igen. Hela inlägget kunde vara skrivet av mig.Jag har det senaste året försökt få hjälp av sjukvården då jag ofta kör helt slut på mig själv. Men får hela tiden frågan vad kan vi hjälpa dig med, hade jag vetat det hade jag ju inte sökt hjälp!
Sen att jag har klarat gymnasiet, universitet och nu jobbar heltid (vilket jag inte verkar fixa..), verkar göra att de tror jag jag inte har några problem i vardagen.
Har varit hos dem med och de anser att jag ska äta mediciner, som absolut inte fungerar. Slutade där när jag för tredje gången skulle byta läkare...Precis. Det är öppenvården (psyk) du behöver vända dig till. Du är hjärntrött, inte kropptrött.