Att leda sin häst på framhoppningen...

Arwyn

Trådstartare
...inte är det tillåtet? Jag har tyvärr bara TR från -03, men har uppdaterat den relativt noga, och i den står det att det inte är tillåtet. Detta är också vad jag fick lära mig på funktionärsutbildningen för några år sedan. MEN, jag har en kompis som har frågat en överdomare, och han påstod att man får det? Har jag så fel? :confused:

Sv: Att leda sin häst på framhoppningen...

På framridningen där man hoppar fram är kanske lite dumt att leda hästen, då folk rider fram bättre att gå utanför istället.
Men förbjudet ?? då vet jag många som bryter mot det när alla ska gå banan och lämnar över hästen till nån annan som leder den både på och utanför framhoppning.
Men det accepteras nog vid bangång just för att de flesta går banan och inte så många störs så av det eftersom de går banan, men att göra det mitt i en klass ser jag som ohyfsat just för att folk ska kunna rida fram ordentligt, leda hästen kan man göra nån annanstans.

Någonstans långt in i mitt inre så har jag för mig att jag sett en sådan ändring.
Så det stämmer nog.
Men det finns ju så många andra ställen att leda sin häst på en tävlingsplats, så varför just på framhoppningen???
Har för mig att diskutionen kom upp när ett barn ledandes en ponny blev påriden rejält av ett annat ekipage... men jag kan ha fel, det har ju hänt förr ;)

Om man får det vet jag inte, men man är ju faktiskt rätt dum och självisk OM man gör det.. :smirk:
Dels för sin egen säkerhet och för de ridandes säkerhet.
Dessutom så blir det lätt irriterat på platsen om nån håller på att leda en häst och det är trångt på framridningen, och man försöker rida fram..

På framridningen FÅR man leda hästen, på framhoppningen får man INTE leda hästen.

Ok, har du läst det i TR? Vill gärna kunna säga till min kompis var hon kan hitta informationen.

TR III, sidan 58 och rad 2. "Det är inte tillåtet att leda häst på framhoppningsbana och området bakom hindret ska vara fritt." TR:et är från 2003, men på den här punkten har inga ändringar gjorts.

Nä, det är ju samma TR som jag har, och jag kan heller inte hitta någon ändring. Tack!

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
623
Senast: Squie
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 078
Senast: zarmino
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 365
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
792

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka