Att låta hunden ägna sig åt det den älskar

Sv: Att låta hunden ägna sig åt det den älskar

Varför ge sig in i en diskussion och sedan inte vill diskutera?

Jag har en utpräglad jakthund och hade vi inte jagat med honom så hade han drivit oss och omgivningen till vansinne. Nu är det snart slut på jakten och jag bävar faktiskt för de första månaderna när han inte får jaga. Viltspår får utlopp för en del av jakten men han är aldrig så nöjd som efter att ha fått jaga en hel dag.

Tidigare hade vi oxå en jakthund, inte lika utpräglad ras men han älskade jakten, sommartid tränade och tävlade han även i agility men skulle han välja så skulle han lätt ha valt jakten, trots att han även gillade agility så drog jakten starkare.

TS
Grytprov är väl relativt vanliga för terrierraser, prata med rasklubben och kolla vad de har för aktiviteter i närheten av er.

Jag hämtade min valp väldigt sent, varken mamma eller pappa hade extrem "vallningsinstinkt" och jag valde den lugnaste valpen i kullen just därför att jag visste vad jag köpte för hund.

Måste bara säga att jag tycker det är tråkigt att du aktivt väljer att stödja oseriös hundavel samt verkar tycka det är helt ok om andra gör det?
Du har självfallet rätt att ha din hund osv så länge du tar väl hand om den, och du verkar ju vara mån om att den ska må bra, men jag hoppas du någon gång kommer förstå varför folk inte blir jätteglada när oseriös avel uppmuntras så envist och tydligt. Det är DET som folk inte gillar, att det sedan förekommer variationer mellan individerna inom alla raser är ju självklart.

till ursprungsfrågan.

Jag jobbar med berikning på alla kunder jag har (jobbar med problemhundar) om man då tänker sig terrier så blir jaktprofilen att hunden vill jaga småvilt. Om du då tänker dig jaktscenariot så här:
Lokalisera, söka, lyssna, mushopp, infånga, gripa, skaka, bita, äta.

Allt det här är alltså berikande för din hund att få göra, sen är det bara att släppa loss fantasin för att göra övningarna så trovärdiga som möjligt.

Enligt min lärare i berikning ska det vara pipisar som låter på "utandningen" när man klämmer på dem, det är mer verklighetstroget.

Så; göm pipisar, låt en kompis/sambo gå undan från det rum hunden är i och pip i en leksak och låt hunden leta upp den. Gå ut och gräv ner den tillsammans. Pipisar i snöre, aldrig fel. osv

Göm godis i saker som måste både dödas och slitas sönder för att kommas åt.

Tack för tips. Jag ska fortsätta att jobba med hans pipleksaker, favoriten är en boll som låter så högt att jag och husse får tinnitus så den leks det väldigt sparsamt med. Hans kong-pip är en annan favorit som jag ska testa att gömma mer och låta hunden leta rätt på.

Jag visste såklart när jag köpte hunden att de är avlade för råttjakt, men det är mina föräldrars dvärgschnauzer också och han skulle inte veta vad han skulle göra med en råtta ens om den hoppade in och lade sig i munnen på honom.

Kolla med några terrierklubbar, vet att en del har konstgryt-träningar där hunden kan få lite utlopp för detta beteende (om det är en grythund vill säga, beror lite på VAD det är för terrier ;) ).

Det är en norfolkterrier så han är inte någon utpräglad grythund. Jag tror säkert att han skulle gilla grytjakt, men jag är orolig för skaderisk om han får för sig att göra något på egen hand.

Låna ut som råttfångare? Hans skulle gärna få leta igenom vårt hus...

Jag kanske ska sätta upp en lapp på ICA? :D

De flesta av våra bekanta bor i lägenheter inne i stan och de vill nog helst inte tänka på att det säkert finns både möss och råttor i deras kvarter, men jag ska verkligen fundera på om jag vet någon som behöver hjälp.

I en av norfolkterrierklubbens medlemstidningar stod det en berättelse om en noffe som följt med på besök hos några bekanta till husse/matte. Utan att människorna märkt det hade hunden hela besöket stått orörlig och stirrat in i ett hål i väggen. Efter par timmar hade det pipit till och hunden hade glatt burit ut den döda musen och lagt den på vardagsrumsgolvet. :laugh:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 295

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka