Att lära hästen galopp??

Status
Stängd för vidare inlägg.
P

Pacific ocean

Hej!

Jag har precis köpt en 9årig travare som jag håller på och försöker vidareutbilda som ridhäst. Han går jättefint i skritt och trav, men han _vägrar_ verkligen att galoppera! Han sätter däremot igång i världens snabbaste travartrav (känns det som) och sänker huvudet jättemkt.

Har ni några tips på hur jag ska gå till väga? :)

Sv: Att lära hästen galopp??

Gör du halvhalter innan fattningarna? Om inte, så är det jättebra! Sen så att du gärna gör det i ett hörn, och ganska överdrivet så att han verkligen förstår. Och beröm på engång han gör rätt!: )

Har också en travare, när jag fick han kunde han galopp (sen har han varit utlånad) så när jag fick hem honom så fattade han ingeting, då han har vart lite av en problemhäst & inte visste vem ledaren var osv. Så troligtvis inte så mycket galoppfattningar på den tiden). :p Men de bästa var att öva med longerlina & säga ett kommando. Eller öva på småhinder och säga ett kommando. Klättra upp för backar m.m. Men med min häst var problemet att han inte orka bära upp sig. Men vi tränade & tränade och idag går det någorlunda bättre. :)

Överst på sidan finns en nålad tråd som handlar om ridtravare, bland annat många råd om galopp.
Jag stänger den här tråden nu.

Immer

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 102
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 485
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 108
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
469
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?