Att lämna sin häst som promenad/sällskapshäst

V

Villeroy

Jag ska antagligen lämna bort min häst som promenad/sällskapshäst då han inte tycks hålla för ridning. Vi provar just nu PG-beslag. Om han inte blir bättre med dom måste jag ta bort honom...:(

Jag undrar vad ni har för erfarenheter av att lämna bort hästen som promenad/sällskapshäst?
Vad ska man tänka på?

Sv: Att lämna sin häst som promenad/sällskapshäst

Har ingen erfarenhet av just det men får man fråga varför han inte längre anses som ridbar!!! Bara nyfiken:) Kram:smirk:

Det jag tycker du ska tänka på om hästen ska lånas ut som promenadhäst är att: TYDLIGT specificera vad DU menar med promenadridning. Promenadridning tror nästan alla är skritt i skogen...men promenadridning kan inkludera träningspass med...fast inte träning inför tävling. Jag har haft promenadhäst, men i mitt tycke är INTE promenadridning enbart lunk i skogen utan alla gångarter samt något/några träningspass/veckan i paddocken, dock mera kravlös träning. I våran promenadridning ingick ej hoppning då hästen ej pallade för detta. Men jag vet en del som promenadrider och har lite kravlös hoppning med på schemat...mest för skojs skull...men ändå.

Iså fall tycker jag att du i kontrakt reglerar att hästen inte får säljas/avpolliteras vidare utan din kännedom, detta för att hindra så att hästen inte hamnar som en vandringspokal.
Alternativ två är att du lämnar hästen till den person som du har i tanken, men inte lämnar över ägarbevis/pass etc. Även det här kan regleras med ett kontrakt, du kvarstår som ägare men vårdnaden tillfaller en annan ungefär som ett livslångt fodervärdskontrakt.

Min erfarenhet är den om inte personlig så ändå sådant jag träffat på, att många hästar som inte funkar som ridhäst T-märks. De är sedan meningen att hästen skall användas som något i sällskapsväg, men ofta märker de nya ägaren att kostnaden för en sådan häst är lika stor som för en ridhäst och det blir inte lika roligt längre. Det finns även gott om människor som gärna skor sig på denna typ av häst, genom att gå den eller mot en symbolisk summa köpa den. Därefter säljer man den vidare som promenadhäst till mindre kunniga, detta resulterar ofta i att hästen åter får sina gamla problem på halsen med smärtor och allt.

Usch jag kan inte låta bli att känna mig orolig inför detta...
Min häst har haft problem från och till i fem år. Sedan 2001 har han aldrig hunnit bli så bra/igång att vi har kunnat tävla.
I måndags var vi på kliniken och han har strålbensurkalkning i ett framben och var halt på tre ben.
Jag har bara så svårt att tro att han faktiskt kan bli bra.

Vet tror att han skulle kunna hålla som promenadhäst förutsatt att han skrittas mestadels. Kanske nån kort galopp eller travsträcka på mjukt underlag rakt fram.

Vad är egentligen sannolikheten att någon kommer hålla sig till det?
Dessutom har han haft ryggproblem vilka troligtvis kommer att komma tillbaka om han inte rids...

Jag kan ju bara säga att JAG hade ALDRIG I LIVET hyrt en sådan häst!
Jag älskar honom men jag funderar faktiskt på om det bästa kanske ändå e att ta bort honom...:(

Läskigt det där med folk som skor sig på denna typ av häst...
Man vill ju ha koll på vad som händer med honom. Jag skulle aldrig sälja honom...Hittar jag ingen promenadfodervärd så tar jag bort honom tror jag.
Det är så svåra beslut!

Tror kanske att du innerst inne egentligen vet vad du måste göra? Eller har jag fel?

Det ÄR ett tungt beslut men man måste ju ibland.

Läskigt det där med folk som skor sig på denna typ av häst...
Man vill ju ha koll på vad som händer med honom. Jag skulle aldrig sälja honom...Hittar jag ingen promenadfodervärd så tar jag bort honom tror jag.
Det är så svåra beslut!

Jag har full förståelse för det, krasst sett lider inte din häst om den tas bort vilket den i sämsta fall kan komma att göra om fel personer får lägga klorna i honom.:(
Det här var väl inga tröstande ord precis, jag har själv en äldre häst som i nuläget kan fungera flera år till som ridhäst. Men skulle något liknande hända honom, då får han somna in hemma på stallplanen eftersom vi då vet att han ALLTID kommer att ha det bra efter den dagen.:crazy:

Usch jag kan inte låta bli att känna mig orolig inför detta...
Min häst har haft problem från och till i fem år. Sedan 2001 har han aldrig hunnit bli så bra/igång att vi har kunnat tävla.
I måndags var vi på kliniken och han har strålbensurkalkning i ett framben och var halt på tre ben.
Jag har bara så svårt att tro att han faktiskt kan bli bra.

Vet tror att han skulle kunna hålla som promenadhäst förutsatt att han skrittas mestadels. Kanske nån kort galopp eller travsträcka på mjukt underlag rakt fram.

Vad är egentligen sannolikheten att någon kommer hålla sig till det?
Dessutom har han haft ryggproblem vilka troligtvis kommer att komma tillbaka om han inte rids...

Jag kan ju bara säga att JAG hade ALDRIG I LIVET hyrt en sådan häst!
Jag älskar honom men jag funderar faktiskt på om det bästa kanske ändå e att ta bort honom...:(

urkalkning är inget kul :(
min kompis hade en jättefin ponny som de skulle sälja dyrt.. det visade sig att han hade urkalkningar i princip hela skelettet så de var tvungen att ta bort honom.

det är tungt att höra - men med den skadehistoria han även haft känns det kanske omöjligt att hitta någon? om det är bäst för honom - ta bort honom.. det är det bästa du kan göra för din vän i sådana fall :(

hej, va tråkigt med din häst. Jag skulle ha väldigt svårt för att lämna bort min häst om han var skadad så han bara kunde skrittas. man vet ju inte vad personen gör när man inte ser. skulle jag inte ha möjlighet att ha kvar honom själv eller lämna till en vän skulle jag hellre ta bort honom. Många hästar älskar att arbeta åxå och skulle inte må bra av att bara ta det lugnt. då är det snällare för hästen att låta den somna in tycker jag

Känns som att det där kan bli svårt, om det inte är någon du känner väl.

Jag har lånat ut min ena häst, som visserligen är fullt frisk, vi skrev ett fodervärdskontrakt (ett sådant du köper i ridsportaffärer).
Hon som lånar har hästen som sin och tränar och tävlar som hon vill, hon betalar dessutom allt utom försäkringen som jag betalar.

Det jag menade med att det kunde bli svårt för dig var att din häst inte är fullt frisk, och den som lånar kanske inte tänker på det så det bli värre.
Gör verkligen helt klart innan att det rör sig om en promenad/sällskapshäst, och skriv in vad som gäller angående grad av ridning/motion hästen klarar av.
Försök om möjligt hitta någon nära dig så att du kan kolla upp hästen med jämna mellanrum.
Tyvärr hör man ju talas om skräckexempel i sådana här fall...

Som nämnt kanske det bästa för hästen är att få sluta sitt liv medan han ändå är hyfsat pigg och glad? Jag VET att det är ett jobbigt beslut, tro mig, men vem lider mest av det? Du eller hästen? Sorgen försvinner så småningom och hästen slipper lida...

Senast ändrad:

Tack för era svar!
Jag tror väl att jag någonstans vet varthän det barkar...

Har någon av er tagit bort er häst?
Hur gjorde ni då? Hur var det?

Du kan ju höra omkring om någon vill ha honom som sällskap?? Sälj inte, lämna på foder...

Själv skulle jag aldrig göra mig av med en häst bara för att den inte håller för träningar längre men det är ju jag det. För mig kommer hästen före allt annat...

/centaur, som ägt sin nu 25 år gammla T-märkta häst i 11 år...

Tack för era svar!
Jag tror väl att jag någonstans vet varthän det barkar...

Har någon av er tagit bort er häst?
Hur gjorde ni då? Hur var det?

Jag tog bort en häst senast 2001, han hade en skada som gjorde att det inte längre gick att rida honom, inte ens promenadridning, hästen var då 7 år gammal (ung).

Hade det varit ett sto hade avelsvärdet varit högt då bl.a. Sandro låg nära i släkten, nu var det en valack och de är erkänt svåra att avla på.:crazy:

Visst var det jobbigt att ta bort honom, men han trivdes inte med livet när han inte gjorde något, jag hade inte heller råd att stå med en häst som inte gjorde något. :cry:

Jag var ledsen ett tag men det gick sedan över, visst jag funderar än idag vad det hade kunnat bli av honom då han hoppade höghus och hade en gång utöver det vanliga.
Jag tror dock att jag gjorde det bästa av situationen och nu har jag nya hästar som jag är hemskt nöjd med, båda är ston, så om något skulle hända väntar avelsboxen.:p

samma här. skulle inte heller lämna bort pållen om han blev oridbar.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
711
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 359
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 863
Senast: mars
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka