Att lära sig personnummer

Glamoroza ox

Trådstartare
och andra viktiga siffror!


Har ni lärt er era barns personnummer ännu?
Alt. make/maka, sambo etc ?

Dotterns nr lärde jag mig på en gång på BB (neonatalen)
Hon har ju lätta siffror 021223-xxxx (liknar mitt mobilnr som jag haft sedan -99);)

Men det har tyvärr varit sämre med att lära mig sonens vilket resulterade i att jag inte fick ut hans medicin (receptbelagt) från apoteket :crazy:
Hade ju inte varit smart nog att lägga en lapp i plånboken/mobilen, så där stod jag :cool:
Kändes lite skämmigt :o

Jag tog en chansning & åkte till BVC som ligger "bara runt hörnet" från apoteket och fick som tur var reda på dem (de sista 4 siffrorna) där.
 
Sv: Att lära sig personnummer

Jag får alltid tänka till 3 ggr inna jag kan säga Jasons nummer.
När vi voltade med bilen på nyårsafton och farbror polisen ville ha våra nummer så blev hans helt fel. Det upptäckte jag inte förrän senare, men skyller på att allt var upp oh ner efter att han hängt upp och ner i bilen bokstavligt talat:crazy:

Sambons har jag hyfsad koll på, men måste ändå tänka till innna.
 
Sv: Att lära sig personnummer

Jag sa sambons personnummer när jag ringde förlossningen :rofl:


Rasmus personnummer är enkelt, de sista siffrorna alltså. Räcker med att man läser de 1ggr så kan man det sen *phu*



Där emot betalkortskoden! fick hem en ny dosa från nordea där ska man ju logga in i dosan med sitt kort, och jag skrev fel 2 ggr å 3e ggr vågade jag inte ens testa :o Kom inte alls på vad de var för kod å då har jag haft samma i alla år men att slå in det på dosan gick inte!
 
Sv: Att lära sig personnummer

Sambon blev av med sitt bankkort häromdagen.
Han tog fel kort när han skulle tanka & tryckte naturligtvis fel kod :smirk:

Det enda positiva är väl att han inte har kunnat handla små onödiga saker som vanligt :angel: ;)
 
Sv: Att lära sig personnummer

Den minstas personnummer har jag nu nästan lärt mig efter snart två år!

Sa alltid fel dag (!) på honom och det kändes otroligt pinsamt när tex. sjukvården etc inte kunde finna en pojke med det namnet och det personnumret!:o

Som tur var så firade vi honom på rätt dag förra året och lär förhoppningsvis göra det i år igen!:banana:
 
Sv: Att lära sig personnummer

6-åringen har jag inte lärt mig än.:o
Men jag kan 14- och 17- åringens så än finns det hopp.:D
 
Sv: Att lära sig personnummer

Alltså behöver jag inte känna mig alltför dum när jag inte har lärt mig efter ett ½-år *pustar ut*

När kan man börja räkna med att barnet själv ska kunna hålla reda på sitt personnr :angel: *hoppas alla svarar, när de börjar skolan!* :idea:
 
Sv: Att lära sig personnummer

Ja, typ när dom börjar skolan. Dom drukar träna på det då, men många kan det inte på förskolenivå.
 
Sv: Att lära sig personnummer

Barnes sista 4 har jag lagt i mobilen. Sonens 10 siffror kan jag. Samma med gubbens. Men dotterns är jäkligare.
 
Sv: Att lära sig personnummer

Jag lärde mig sonens rätt omgående, hans 4 sista siffror bara fastnade på något vis. Däremot kan jag ibland råka minnas fel dag på själva födelsedatumet :o

Hans pappas personnummer kan jag också, brukar oftast minnas det i alla fall.

I övrigt kan jag min mammas, min storebrors och.. ehm.. Ja, det var nog dom som fastnat.
 
Sv: Att lära sig personnummer

Men det är ju jätte bra att ha hans där ju. Kommer till nytta då och då. Tro mig.
 
Sv: Att lära sig personnummer

:rofl::rofl::rofl:

Du är inte klok!
Men det visste vi ju sedan innan!:angel:

Skönt i a f att se att det är fler föräldrar här inne som inte har riktig koll på sina barns personnummer!:p
 
Sv: Att lära sig personnummer

Jag kan otroligt nog både gubbens och dotterns!
Men jag har så dåligt sifferminne att jag istället måste föreställa mig tex ett tangentbord för att komma ihåg de 4 sista. tex *övre högra hörnet - mitten - mitten nere - övre högra hörnet* :p
 
Sv: Att lära sig personnummer

Personnumrena kan jag. Alla ungarnas och gubbens också.
Jag har sifferminne.

När mina döttrar fick sina personnummer hade de inte fått namn ännu så det såg lite roligt ut, två likadana brev i lådan med ungeför följande text: Din dotter född xxxxxx har följande fyra sista siffror xxyy och sen ett likadant fast med andra sista fyra siffror. Jaha, vem var vem ? det fick jag bestämma !

Bara en gång har viktiga siffror försvunnit ur skallen totalt, det var när jag hade haft sex veckor semester och skulle trycka in koden till passerkortet på jobbet. De var helt bortblåsta ! DÅ har man haft semester :-)
 
Sv: Att lära sig personnummer

Jag kan både makens och sonens. Sonens fastnade så fort jag läst det, det är som tur var väldigt enkelt med ett genomgående tema av fyror på slutet.
Annars har jag världens sämsta sifferminne. Kan numret hem till föräldrarna, vi har haft samma hela mitt liv så annars hade jag fått skämmas ordentligt. Ofta kan jag makens mobilnummer och ibland kan jag mitt eget.. Inte alltid och DET är pinsamt. Jag har haft samma nummer sen 2000, tror jag..
 
Sv: Att lära sig personnummer

Jag kan mina barns hela personnr, även deras pappors och några av mina kompisar. Har rätt bra sifferminne ibland.
Barnens måste jag dock tänka efter lite, den ena har 2379 och den andra 2794, det var lättare när jag bara hade ett barn.
Den som har 2379 har en pappa som är född 79, så det hjälper mig att komma ihåg, och mina fyra sista slutar med 27 så då måste jag bara komma ihåg de två sista i sonens nr.
 
Sv: Att lära sig personnummer

Jag har rätt bra sifferminne, så det lär inte bli något problem... :angel:

Sambons personnummer lärde jag mig en gång när jag var tvungen att ringa sjukvårdsupplysningen åt honom, sedan har det bara hängt kvar i huvudet.

Min mamma hade full koll på sina 4 barns personnummer, utan problem, så det kanske är ärftligt. :D
 
Sv: Att lära sig personnummer

Jag har ganska lätt för att komma ihåg siffror, så jepp, jag kan mitt nr, min sambos och min sons utan att tänka.

Det gäller även mobiltelenr.
 
Sv: Att lära sig personnummer

Tack och lov så har jag sifferminne

Kan, förutom mitt eget, dotterns (jättelätta 4 sista siffror, 0100) och mannens även min storasysters, mammas och pappas fullständiga personnummer.

Koder till bensinkort osv är inte heller några problem (kommer t.o.m. ihåg min pappas bensinkortskod, fast det var 9 år sedan jag använde det kortet sist)

Mobilnr osv är jag hyffsad på, om det inte vore för att folk envisas med att byta stup i kvarten.

Reg.nr på bilar tror folk att jag är fanatisk med, men de bara fastnar ändå... Kan reg.nr på alla de bilar och husvagnar vi haft sedan när jag var typ 12-13 år gammal (är 31 i år)...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp