Att kvala till SM dressyr för ponny....

L

LAPTOP

hur går man tillväga då? När man läser om det så känns det som att man ska rida o klara en viss procent i en spec kvalklass? Är det så att man ska rida en godkänd kval ett klass o en godkänd kval 2 klass? Sen rider man de här olika klasserna även under sm dagarna eller?

Sv: Att kvala till SM dressyr för ponny....

Först måste du rida på en regional tävling ett program med skolor och enkla byten med minst 62% för att kvala till nationell. På Nationell finns det sedan 2 program, FEIs Lagtävlansprogram och FEIs Mästerskapsprogram (för C och D ponny) där du kan kvala SM. Tror inte man måste ha ett kval i varje klass, de kan vara i samma. Men du måste alltså ha två ritter med över 64% för att vara kvalad. Är där sedan fler som kvalar än vad där finns platser ( vilket det i stort sett alltid är) så räknar man vilka som har bäst medelresultat på sina två högsta resultat.

Så har jag fattat, men är inte helt insatt... Inget SM för mig i år iaf :p

Precis så är det.

Nytt för i år på SM är att B-finalen är borta, så merparten av ryttarna får rida försöken och inget mer.

Lite utanför ämnet men handlar om sm iallafa..

Är det bara jag som tycker gränsen för att kvala till SM är "låg" eller "lätt"? Nu påstår jag inte det är lätt för jag har aldrig tävlat dressyr och kan inte yttre mig om det, men jag menar eftersom det är så många som kvalar till SM. Vad jag fattat det som ;)

Jag upplever också att gränsen ligger lågt för ponny.

Den höjdes för något år sedan från 62% till 64% så ja det har ändrats för att "kräva" mer av dem som vill rida sm.

Okej det visst jag inte :)

Lite utanför ämnet men handlar om sm iallafa..

Är det bara jag som tycker gränsen för att kvala till SM är "låg" eller "lätt"? Nu påstår jag inte det är lätt för jag har aldrig tävlat dressyr och kan inte yttre mig om det, men jag menar eftersom det är så många som kvalar till SM. Vad jag fattat det som ;)

"Problemet" är ju att "eliten" på ponny blir bredare och bredare. För några år sedan var dett ett fåtal som totalt regerade, nu finns det många riktigt duktiga. De som är bäst blir inte speciellt mycket bättre men de som ligger stadigt mellan 64-67% har ökat sjukt mycket de senaste åren.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 419
Senast: hhere
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I dag lördag rids kvalen i lag-SM i dressyr, där 16 lag gör upp om medaljerna. Arrangör är Linköpings Ryttarsällskap och tävlingen äger...
Svar
0
· Visningar
256
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Kalla hamburgare

Hund, Katt, Andra Djur