the_connemara
Trådstartare
Men lilla Tiger, syns han verkligen över kanten?
Mitt släp är gammalt o litet så ja, han syns. Och har tom fått svansen över en gång så han tappade svansskyddet på vägen till träningen
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men lilla Tiger, syns han verkligen över kanten?
Jag har märkt att mina hästar har uppskattat att kunna se varifrån ljudet kommer. Med öppen lucka bak och fönster att se ut genom där fram har de kunnat se mötande och passerande lastbilar och därför inte reagerat på dem. Jag har kört både yngre och äldre hästar så och både på landsbygden och på Essingeleden. inga problem. Och utmärkt luft i släpet. Enda gångerna jag stänger är vid ihållande ösregn eller snöfall.Jag förstår inte hur man kan köra trp med luckan öppen? Skulle aldrig i livet falla mig in. Då skulle nog de flesta av mina hästar hoppar ur av ren förskräckelse. Det är ju värsta oväsendet med luckan öppen. En av mina inack. hästar som jag brukar köra ibland åt ägaren - till honom kan man inte ens ha fönstren öppna. Han blir jätteorolig av allt oväsen. Speciellt om det är mycket tung trafik och på motorvägen.
Jag har inte vågat köra med den övre luckan öppen (kanske ska våga prova någon gång) men när lilla pållen röjer runt i trailern så är alla medtrafikanter ytterst korrekta - håller avstånd, stressar inte med omkörningar där sikten är dålig osv.Kom på en ny fråga!
Märker ni skillnad om ni kör med den övre luckan öppen resp stängs? Jag har den övre luckan öppen så länge det är torrt ute och jag inte kör motorväg. Jag märker väldigt stor skillnad i hur nära folk ligger bakom o hur "stressat" de beter sig.
angående att ha saker öppet så lyckades jag glömma att stänga front utlastningens övre lucka för ett tag sedan, 2 hästar i släpet och öppet bak. låg i bilen bakom så upptäckte det när jag såg att det var lite väl ljust fram i släpet
. men man såg ju hästarna, med öronen framåt och manen fladdrade i vinden. inget stress öht och hade den ena kunnat så hade hon nog hängt ut med huvudet som en hund
.
2 glada och helt lugna hästar när vi kom fram (var en 5min körning på småvägar men var ändå i 60kmh typ). inga problem med att gå på transporten en vecka senare heller, och detta är hästar som åker typ 5 gånger om året max.
Ja blir bra ventilation i alla fallPå Irland åker massor med hästar med lilla luckan vid fronturlastningen öppen. Och alla åker typ Ifor Williams![]()
Jag kan ge en förklaring på det, även om den kanske inte är rätt.
Många av de tunga fordonen ligger nära bakom för att de inte accelererar snabbt och vill komma om så fort som möjligt när tillfälle ges.
Kan ge mig själv som exempel igår när jag åkte hem med lastbil och släp (tungt lastad), hamnade bakom en traktor som första bil och när jag sedan såg att det var fritt (låg även en bit bakom traktorn) så började jag accelerera upp för att sedan gå ut i mötande fil och köra om, precis när jag blinkar vänster och börjar gå ut, då visar traktorn med sin högerblinkers att det är fritt att köra om, då är jag redan på väg men det tar tid för mig att komma om.
Jag väljer själv att inte ligga så nära, som jag ser att en del gör och jag försvarar definitivt inte att de ligger så nära. Jag kan ligga på behörigt avstånd för att accelerera upp lagom tills jag kan köra om istället. 9 av 10 gånger fungerar det.
Jag kör automat på lastbilen, man får lära sig lådan för att kunna planera sin omkörning. Blir som en halv flygande omkörning när man får till det, en helt flygande är klart det bästa.Jag har testat det med buss (automat) och det enda som händer när man ska om så är att bussen "stannar till" när den växlar ner och det tar ännu längre tid att komma om. För mig funkar flygande omkörning bättre. Men då krävs det ju lite mer planering.
Jag kör automat på lastbilen, man får lära sig lådan för att kunna planera sin omkörning. Blir som en halv flygande omkörning när man får till det, en helt flygande är klart det bästa.![]()
det händer fortfarande, än idag, att det kommer hästar lastade på öppna traktordragna vagnar till premieringsplatser... Främst då kallblod.På Irland åker massor med hästar med lilla luckan vid fronturlastningen öppen. Och alla åker typ Ifor Williams![]()
det händer fortfarande, än idag, att det kommer hästar lastade på öppna traktordragna vagnar till premieringsplatser... Främst då kallblod.
Jodå, jag har sett det med egna ögon.
Behöver inte bli "dyrt bränsle ekonomiskt". Allt hänger på planeringen.Men ack så dyrt bränsleekonomiskt. Men lite skoj när man gick tom uppför Hallandsåsen och bränna om fulllastade kollegor. (rätt löjligt beteende men nån gång ska man väl ha roligt på jobbet.
(ursäkta jag hakade på med ot.)
Men ack så dyrt bränsleekonomiskt. Men lite skoj när man gick tom uppför Hallandsåsen och bränna om fulllastade kollegor. (rätt löjligt beteende men nån gång ska man väl ha roligt på jobbet.
(ursäkta jag hakade på med ot.)
Behöver inte bli "dyrt bränsle ekonomiskt". Allt hänger på planeringen.
Alla fordon drar ju mer soppa ju fortare man kör? Man får ju ut fler kilometer per liter bensin om man kör lugnare?