Att köra en 16 åring

Enya

Trådstartare
Jag har ett sto på 16 år som rids och har så gjort sedan hon slutade på trav ( vet inte exakt när, men vet att hon tränades i alla fall år 1998 har jag för mig).

Hon är en jättesnäll häst, helt gudomlig, men pga pigghet så behöver hon ut och rasta av sig lite. ju piggare häst desto nervösare ryttare och det blir som en ond cirkel för oss eftersom jag inte vågar släppa henne. Jag har aldrig kört henne och vet inte alls hur hon är, men jag kan tänka mig att hon är helt ok att köra. Jag tänkte som så att eftersom jag är tuffare som kusk än som ryttare så kanske jag ska börja köra henne lite.

Tror ni att det skulle vara något för en 16 åring?

Jag har inga grejer och vet inte vart det finns någon travbana att hyra/låna och träna på, men funderar på ifall man får hålla sig på tex jägersro utan att vara kusk eller tränare och ha en massa licenser?

Hon heter aktiv Tempo och ja, som det är nu så passar namnet:D

Sv: Att köra en 16 åring

Jag hade ju ett varmblod förut, världens raraste, mildaste och känsligaste lilla häst. Men när han hamnade framför vagnen genomgick han en smärre personlighetsförändring, växte nästan en halvmeter på höjden och ÄLSKADE att få springa fort! :D (Jag fick bara testa en gång.)

Har du kört travare förut? För det är inte som att köra "vanlig" häst, de har rutinerna kvar i kroppen och ju längre de får springa desto mer vill de och snabbare.

Hennes ålder är helt orelevant. :) Men försök hitta en banan att testa på först. Du har inget travstall i närheten? De brukar ju ha banor att träna på. Smidigare än att ta sig in på jägersro misstänker jag... ;) Ska du köra på sån bana måste du nog ha licens.

Bonusbild på mig och Rö. Utrustningen är lånad och ihopplockad ifrån bl.a. ponnytravare så det ser kanske inte så snyggt ut, så ignorera det. ;)

Senast ändrad:

Ah du hittade hit :D

Ja jag har kört lite grann men det är alltså evigheter sedan så jag är säkert gräsligt ringrostig om man säger så. Det känns dock som att trav faktiskt ÄR roligare än att rida:o

Jag misstänker att Akima också skulle älska det, det verkar så på henne tycker jag. Men visst kan hon bli en riktig häxa framför vagn, jag har dock mina förhoppningar om att hon INTE blir det:angel:

Ja jag vill ju allra helst testa på banan och köra henne på banan så att springa med sulky och ridning är två olika saker tänkte jag.

Jag tänkte nog att licens är ett krav på Jägersro:D Inte värt att ta det för en 16 åring med motionsbehov:rofl:

Jag har egentligen inte på Trav att göra, men hoppar in ändå :)

Jag har en 15-årig kallblodstravare, ej startad sen -99 (??) och bara riden sen dess. Jag har noll körvana sen innan.

Hon är oerhört het att rida men väldigt lyhörd och trevlig när man tömkör. Så i vintras, med kunnigt folk, spände jag för henne och testade. Och det gick kanonbra!!

Nu kör jag henne själv utan problem, hon tycker bara att det är kul. Om man travar genom en skarp kurva tar hon gärna det som en volt-start, men är man bara beredd så är det inga problem :p Visst blir hon piggare ju längre hon får springa, men inte så man tappar kontrollen på nåt sätt. Mycket lättare att köra än att rida, även för en nybörjare som jag.

ja du måste ha licens för att få köra på travbana.

sen tycker jag inte att DU ska vara deh första att prova, sätt upp nån som är mer van. Bara för att den är snäll att rida och hantera betyder den absolut inte alls att den är snäll att köra, har sett alldeles för många fall. (haft en själv)

fast det med att de vill att det ska gå fort stämmer inte, det beror på hur de är vana. Var det ut -pang-gärnet i en halvtimme och hon hade det så hela sin aktiva karriär sitter det nog i, men det är inte så himla många seriösa tränare som kör så.

sen att just vilja köra på travbana första gången är faktiskt rätt.. hrrm, våghalsigt.
De flesta travare blir mycket hetare när de kommer in där, för där är det tävlig och springa fort som gäller.
Så nej, testa i en lugn miljö, men nån som är van.
Sulky ska du inte ha, ha antingen en speedcart eller rockard. (jag föredrar rockard, skönare för ryggen :D)

"Har du kört travare förut? För det är inte som att köra "vanlig" häst, de har rutinerna kvar i kroppen och ju längre de får springa desto mer vill de och snabbare."

det var detta jag syftade på, men det stämmer inte. På vissa gör det det säkert, men inte alla.

Att travare vill springa länge och gärna fort? Ok...

De allra flesta f.d. travare som gått som ridhästar blir en aning förbytta när de hamnar i selen igen. Självklart minns de sin historia och kan förknippa sele + sulky med fart och arbete.

ja du måste ha licens för att få köra på travbana.

sen tycker jag inte att DU ska vara deh första att prova, sätt upp nån som är mer van. Bara för att den är snäll att rida och hantera betyder den absolut inte alls att den är snäll att köra, har sett alldeles för många fall. (haft en själv)
Alltså, den här hästen är inte min första häst eller ens min första travare.... så jag vet att de kan vara som förbytta med vagn, givetvis! Men som jag skrev tidigare, min förhoppning är att hon INTE är det. Det får jag väl ha?? Dessutom så vill jag vara den som kör henne, ringrostig betyder inte okunnig! Jag är tuffare i vagn än på ryggen på hästen och tror absolut att jag fixar det. Varför skulle jag inte?!
fast det med att de vill att det ska gå fort stämmer inte, det beror på hur de är vana. Var det ut -pang-gärnet i en halvtimme och hon hade det så hela sin aktiva karriär sitter det nog i, men det är inte så himla många seriösa tränare som kör så.

sen att just vilja köra på travbana första gången är faktiskt rätt.. hrrm, våghalsigt.
De flesta travare blir mycket hetare när de kommer in där, för där är det tävlig och springa fort som gäller.
Så nej, testa i en lugn miljö, men nån som är van.
Sulky ska du inte ha, ha antingen en speedcart eller rockard. (jag föredrar rockard, skönare för ryggen :D)

Våghalsigt eller inte så är det en bana avsedd för att springa på ( räknar även de hemmabanorna vissa har alltså och inte bara Jägers), den går runt runt runt och tar liksom inte stopp i ett träd i skogen eller i en bil på vägen. Så ifall hon blir sån att hon bara springer och springer ett tag så får hon en chans att springa tills hon tröttnar, istället för att jag ska hålla in för kung och fosterland på en bilväg eller skogsstig.... Märk väl att jag som sagt även räknar in folks privata hemmabanor i det här, om du läser in Jägers bara så är det alltså du som gör det, inte jag som skriver eller menar det.

Vad spelar vagnen för roll när det bara ska testats först och främst?

Jag har egentligen inte på Trav att göra, men hoppar in ändå :)

Jag har en 15-årig kallblodstravare, ej startad sen -99 (??) och bara riden sen dess. Jag har noll körvana sen innan.

Hon är oerhört het att rida men väldigt lyhörd och trevlig när man tömkör. Så i vintras, med kunnigt folk, spände jag för henne och testade. Och det gick kanonbra!!

Nu kör jag henne själv utan problem, hon tycker bara att det är kul. Om man travar genom en skarp kurva tar hon gärna det som en volt-start, men är man bara beredd så är det inga problem :p Visst blir hon piggare ju längre hon får springa, men inte så man tappar kontrollen på nåt sätt. Mycket lättare att köra än att rida, även för en nybörjare som jag.

Perfekt! Skönt att det finns sånna hästar också och inte bara skräckexempel :D

När hon väl ska köras så kommer jag givetvis inte vara ensam, detta är inget jag tänker göra en kväll i all hast helt ensam :)

Jag vet inte mycket om min travare då hon är dansk, tyvärr, annars hade det varit jättekul att få veta hur mycket tränad hon är och hur mycket tävlad och allt sånt.

Vad spelar vagnen för roll när det bara ska testats först och främst?

För det första så handlar det om säkerheten,sätter du på hästen i en sulky är du väldigt utlämmnad om du inte har körvana just i en sulky,en sulky används vid snabbjobb på banan eller tävling,alltså inget man kör i skogen med.
Långvagn eller Rockard är att föredra.

För det första så handlar det om säkerheten,sätter du på hästen i en sulky är du väldigt utlämmnad om du inte har körvana just i en sulky,en sulky används vid snabbjobb på banan eller tävling,alltså inget man kör i skogen med.
Långvagn eller Rockard är att föredra.

Det förstår jag också, det där med säkerheten. Tänkte köpa vagn och grejer när jag väl testat henne, så därför tänkte jag att vad för sort man har när man testar henne inte spelar nån större roll, eftersom man får svaret ganska fort : ja hon funkar att köra, eller nej, hon ska inte köras :angel:

Men ok, då ska jag med andra ord leta efter andra vagnar då istället, att testa henne med :)

Herre gud vilket liv för att köra en gammal häst :D är hon körd/tävlad i trav så går det kanske undan ett litet tag o sen är det lugnt sätt på en slagjord om ut i fall att hon skulle slå i ren pigghet/gladhet men kanske skulle låta någon som kör mycket köra första varven :) annars kanske longera ner lite energi på henne?

Ja :D

Slagjord har jag tänkt på.
ÄVen att jag ska gå bredvid när hon har vagn på de första gångerna samt också att longera henne innan så hon inte bara springer. Springa av sig kan hon göra i lina och inte med vagn, det första hon gör liksom :)

Min märr är väl lite allmänt känd för att ha varit lite kocko i bollen när hon gick sin korta travträningskarriär. Vi satte för sele/vagn och på med slaggjord och tog sällskap av gamle valacken, rutinerad/tryggheten själv som hon fick gå efter.

Enda problemet var att hon var rejält en aningens för framåt när hon körde själv så det var inte så tryggt, slutade med körningen pga det. Men då var hon allmänt stressad i sig själv. Gjorde uppehåll över ett år och satte igång henne med körningen i vinter igen, som en klippa! Jättetrevlig körhäst :bow: Hon är 13 år.

Förmodligen kommer det gå undan ;) Jag har en tant på 20 år som jag rider en del. Red mycket monté med henne förr även körd litegrann, aldrig ett galoppsteg! Pigg som en unghäst och fort vill hon gärna att det ska gå :d Fick för mig att ta en körtur för ett tag sen, inte körd på säkert 10 år. Jösses! Hon fullkomligt älskade det! Blev lite för glad och het så hade ett helvete att hålla henne, anade att detta skulle ske så min bror fick följa med, så får se om det blir ngn nästa gång? Men så roligt då man ser att de blir så glada :)

Fast jag skulle inte köra en häst som inte är körd på länge i en sulky... Slår hon (vilket kan hända) så träffar hon...

Tänk på att Jägersro får du inte köra på. Då hästen är över åldersgränsen för tävling så går det inte att plocka in den på någon träningslista, för att köra på riktiga banor måste hästarna stå i A- eller B-träning, annars täcker inga försäkring om något skulle hända. Kan bli dyrt för både dig och hästen.

Lycka till.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 110
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 422
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 768
Senast: Ramona
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 584
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar