Att koppla ifrån och slappna av..

Is

Trådstartare
Jag har extremt svårt att slå ifrån mig saker, jag kan se en sak typ här på buke och fundera över det i flera dagar(och då även bli upprörd). Allt jag gör analyserar jag in i minsta detalj i stället för att släppa och gå vidare. Detta leder till att jag är extremt spänd, gnisslar tänder, sover oroligt (mycket mardrömmar) och ofta får spänningshuvudvärk trots att jag är nöjd med livet i övrigt.

Jag har varit så här ända sedan jag var liten (grät alltid i sömnen osv) men nu känner jag att jag verkligen borde ta tag i problemet.

Så nu vill jag ha alla bra avslappnings tips, hur gör ni för att liksom klara av att släppa händelser, släppa vardagsproblemen och istället slappna av?
 
Sv: Att koppla ifrån och slappna av..

Jag har också varit så att alla konstruktiva tanker, blev borta i negativa tanker.
Jag hade svårt att koncentrera mig och konsruktiva idéer till hur jag skulle ta mig vidare i livet, drunknades snabbt i negativa tanker.
Jag frågade läkaren, för att jag mådde väldigt dåligt på grund av det. Jag fick ingen hjälp där, men på nättet hittade jag (bland mycket skräp) en lösning som har hjälpt mig mycket. Det popper fortfarande upp negativa tanker, men jag har nu lärt mig att få tyst på dom. :)
 
Sv: Att koppla ifrån och slappna av..

Jag är likadan och för mig har det hjälp med mindfullessövningar.
 
Sv: Att koppla ifrån och slappna av..

Jag är likadan. För mig har det hjälpt att träna. När jag har mkt i tankarna går jag och tränar. Sen efter ett pass så känns det inte lika jobbigt, jag har mer distans till sakerna och känner mig inte lika tyngd i kroppen.
Jag tror det beror på att jag ibland behöver göra ngt praktiskt. JAg har så lätt att fundera, och snurra in mig i tankarna och då behöver jag göra ngt som är här och nu. När jag förut hade hund och häst var det också bra.. för djur är här och nu..
 
Sv: Att koppla ifrån och slappna av..

Jag har också varit så att alla konstruktiva tanker, blev borta i negativa tanker.
Jag hade svårt att koncentrera mig och konsruktiva idéer till hur jag skulle ta mig vidare i livet, drunknades snabbt i negativa tanker.
Jag frågade läkaren, för att jag mådde väldigt dåligt på grund av det. Jag fick ingen hjälp där, men på nättet hittade jag (bland mycket skräp) en lösning som har hjälpt mig mycket. Det popper fortfarande upp negativa tanker, men jag har nu lärt mig att få tyst på dom. :)

precis så är de men Du kan inte förklara lite vad det va för lösning som hjälpte dig?:)
 
Sv: Att koppla ifrån och slappna av..

Jag är likadan. För mig har det hjälpt att träna. När jag har mkt i tankarna går jag och tränar. Sen efter ett pass så känns det inte lika jobbigt, jag har mer distans till sakerna och känner mig inte lika tyngd i kroppen.
Jag tror det beror på att jag ibland behöver göra ngt praktiskt. JAg har så lätt att fundera, och snurra in mig i tankarna och då behöver jag göra ngt som är här och nu. När jag förut hade hund och häst var det också bra.. för djur är här och nu..

Ja det kan jag också känna - att man liksom börjar maler när man blir understimulerad på nått sätt och det är väl därför det blir värre nu när jag sitter inne och pluggar hela dagarna och känner att jag inte har tid eller möjlighet att fylla dagarna med något handlingskraftigt, kroppsligt, som jag normala fall är van vid.

Det blir ju alltid sämre också under en viss period i månaden :o
 
Sv: Att koppla ifrån och slappna av..

Ja det kan jag också känna - att man liksom börjar maler när man blir understimulerad på nått sätt och det är väl därför det blir värre nu när jag sitter inne och pluggar hela dagarna och känner att jag inte har tid eller möjlighet att fylla dagarna med något handlingskraftigt, kroppsligt, som jag normala fall är van vid.

Det blir ju alltid sämre också under en viss period i månaden :o

Har du möjlighet att få in ngt praktiskt att göra ett par timmar i veckan? man knner ju ofta att man inte har tid men speciellt när det gäller saker som att plugga så tror jag man måste sätta ramar. Dvs säga att jag kan inte plugga dygnet runt utan jag ska plugga mellan vissa timmar och sen boka in andra saker andra timmar. dvs planering har hjälpt mig!
 
Sv: Att koppla ifrån och slappna av..

Min räddning är att jag är snål med tid och energi.
Jag släpper saker nästan omedelbart, är expert på att säga "Nä, nu tänker jag inte mer på det" och så gör jag inte det. Jag är väl lat och bekväm helt enkelt. :D
 
Sv: Att koppla ifrån och slappna av..

Jag släpper saker nästan omedelbart, är expert på att säga "Nä, nu tänker jag inte mer på det" och så gör jag inte det. Jag är väl lat och bekväm helt enkelt. :D

Det är dit jag vill komma, jag säger detta om och om igen men nästa tanke är ändå tillbaka på föregående :rage:
 
Sv: Att koppla ifrån och slappna av..

Har du möjlighet att få in ngt praktiskt att göra ett par timmar i veckan? man knner ju ofta att man inte har tid men speciellt när det gäller saker som att plugga så tror jag man måste sätta ramar. Dvs säga att jag kan inte plugga dygnet runt utan jag ska plugga mellan vissa timmar och sen boka in andra saker andra timmar. dvs planering har hjälpt mig!

Ja jag har börjat med att ha mer strukturerade studiedagar dvs kliva upp när sambon far på jobbet, gå en timme med hundarna och Sedan plugga tills det är dags att laga middag. Strukturen funkar men hjälper hittills inte så mycket till avslappnandet tyvärr men du har heltklart en poäng
 
Sv: Att koppla ifrån och slappna av..

Bli snålare och värdesätt din tid och energi mer.
I början kanske du behöver en avledande manöver? Tankarna börjar snurra = läs en bok, lyssna på en podcast, baka något, ring en vän du inte har pratat med på ett tag.

Det borde gå att betinga det :D

http://sv.wikipedia.org/wiki/Operant_betingning

Ja men precis ska prova avledande manöver :) är det till att onanera då när man ska sova :o:p?
 
Sv: Att koppla ifrån och slappna av..

precis så är de men Du kan inte förklara lite vad det va för lösning som hjälpte dig?:)
Måste vara svårt att studera när du har det så. Det var det för mig. :(
Det var helt omöjligt för mig att koncentrera mig på det jag borde, då jag ständigt blev stört av negativa tanker.
Jag vet inte om jag får länka här. Då är det kanske reklam, men jag kan skicka PM om du vill.
 
Sv: Att koppla ifrån och slappna av..

Måste vara svårt att studera när du har det så. Det var det för mig. :(
Det var helt omöjligt för mig att koncentrera mig på det jag borde, då jag ständigt blev stört av negativa tanker.
Jag vet inte om jag får länka här. Då är det kanske reklam, men jag kan skicka PM om du vill.

Tar jätte gärna ett PM :) ja de det har gått så långt att jag allvarligt funderara på om jag har koncentrations svårigheter ( har läs och skrivsvårigheter på papper) men jag kan ju uppenbarligen koncentrera mig på det som jag låser mig vid :meh:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp