iNHALE
Trådstartare
När jag svängde inom den lokala matbutiken påväg hem idag blev jag vittne till en situation som jag inte tänkt ens kunde uppstå. En medelålders person med ett till synes normalbetalt jobb stod och plockade åt sig varor från rea-disken där butiken samlar varor med kort datum som säljs till reducerat pris. Jag vet inte riktigt hur det hela startade då jag kom in mitt i diskussionen men en pensionär skällde ut hen efter noter för att hen "länsade" rea-disken och att hen borde skämmas för att hen stjäl varor som pensionärer och andra "fattiga" människor hade mer nytta av. Butikspersonalen lyckades lugna situationen ganska snabbt och förklarade för pensionären att alla kunder har rätt att köpa vilken vara som helst i butiken så länge eventuella åldersgränser uppfylls.
Detta fick mig att fundera lite. Att det skulle vara skamligt för oss med "tillräckliga" inkomster att köpa nedsatta varor har aldrig slagit mig öht. Jag har alltid sett detta som ett sätt att förhindra svinn genom att uppmuntra kunder att köpa sånt som annars kommer slängas inom någon dag när datumet går ut, inte att det primärt skulle vara någon slags välgörenhet, även om det såklart är bra för personer med begränsad kassa. Hur ser ni på det hela? Både ni som har tillräcklig inkomst och ni som har otillräcklig inkomst. Är det en oskriven regel att man lämnar såna varor till bättre behövande om man själv har det gott ställt och istället köper till ordinarie pris?
Detta fick mig att fundera lite. Att det skulle vara skamligt för oss med "tillräckliga" inkomster att köpa nedsatta varor har aldrig slagit mig öht. Jag har alltid sett detta som ett sätt att förhindra svinn genom att uppmuntra kunder att köpa sånt som annars kommer slängas inom någon dag när datumet går ut, inte att det primärt skulle vara någon slags välgörenhet, även om det såklart är bra för personer med begränsad kassa. Hur ser ni på det hela? Både ni som har tillräcklig inkomst och ni som har otillräcklig inkomst. Är det en oskriven regel att man lämnar såna varor till bättre behövande om man själv har det gott ställt och istället köper till ordinarie pris?