Att köpa islandshäst och ha kvar den på island..?

skuggi

Trådstartare
Ja, hur många gör så?
Varför?
Kostnader?
Vanligt att man blir lurad?

Berätta om era erfarenheter, jag är så nyfiken! :d

Sv: Att köpa islandshäst och ha kvar den på island..?

Hoppas det är ok med liiite trådkap. Men varför köper man häst och sedan låter den stå kvar? Har det med avel att göra? Jag vet att de hästar som lämnat ön ej får komma tillbaka.

Ganska många gör så som antingen köper unghäst eller avelssto.

Unghäst: Bra uppväxt på stora marker i stora flockar och relativt billigt (runt 7-8000svkr per år med underhåll av avmaskning och verkning av hovar osv) om man inte känner folket väl = kan få de något billigare. Men det blir ofta billigare än att ta hem dom och ha dom inakorderade någonsstans i Sverige.
Vissa väljer så att ta hem dom innan inridning påbörjas eller låter dom ridas in på ön, visas i avelsvisning, betäcks och skickas hem eller står kvar och blir avelsston och då skickar hem avkommorna efter hand.

Avelssto: Köpa (ofta avelsbedömt) sto som sedan betäcks på ön med hingstarna som finns att tillgå här och så skickas avkommorna ut allt eftersom enligt någon princip, unga eller inridna.

Vet inte hur du menar med lurad? Men lurad i vad hästköpen? Då har man skaffat sig jäkligt dåliga sammarbeten/kontakter på ön. Alla dom som jag vet som erbjuder uppväxt av unghästar sköter det på ett mkt snyggt sätt.

//Petronella - bosatt på ön

Tack för svar :bow:
Så det är ganska vanligt?

Kul :love:

Angående lurad så tänker jag att man då och då ser annonser där folk säljer unga hästar stående på island, och tipsar om att man kan låta hästen stå kvar för betäckning osv... Då tänker jag att det måste vara stor risk att man blir lurad? Hur vet jag att det är hästen på bilden/filmen jag köper?
Men de flesta kanske köper via befintliga kontakter, och inte via annons från "vem som helst"?

Jag känner en sadelmakare i Reykjavik, och honom skulle jag såklart lita på om han hade en unghäst att sälja som jag kunde ha hos honom tex.
Men hur ofta köper folk från "okända"?

Jag är ju alltid sjukt sugen att köpa (en till) häst... :angel: så jag blir så sugen när man ser annonser på vackra isisar som kan stå kvar för billig peng... :love: (eftersom jag inte har råd att ha fler här hemma...)

Det finns väl ett helt annat utbud där, för aveln tex..

Är det ok marknad att sälja för export till Sverige nu? Tänker att det verkar gått trögt att sälja häst övht i flera år nu..

Jag har lekt med tanken som en "kul" grej, men ... Det är ju då satans dyrt att få hem hästkraken! :-S
Det märks om man scannar marknade då o då, folk säljer unghöstar som de har stående på Island ... Det är ju kokande att köpa en för en spottstyver- men sen drar det ju iväg i alla fall i slutändan...

Sen känns det inte kul att betala en massa tusen för en häst som jag inte får se annat än på bild o film...

Jag har också funderat över det där med att bli blåst men tydligen så verkar det här fungera bra och man är "van" att hantera affärer på det här viset.
Däremot så är det ju att köpa grisen i säcken å det grövsta. :-/
Alla hästar är ju inte vad de ser ut att vara när det kommer till kritan och ett flaskors utseende är ju inte så mycket att hänga i julgranen om personliget och lynne inte passar med ägaren...

De flesta seriösa som gör så är enligt mitt intryck avlare som vill ha ett sto med tillgå till Islands utbud.

Stavar som en tok, skriver från en lur. Hoppas ni fattar vad jag menar!:p

Jag har hört en eller två historier om folk som blivit lurade, men med tanke på hur många såna här hästaffärer som blir gjorda bara av att folk ser en bild på ett föl/unghäst på nätet tror jag det är synnerligen ovanligt :)

Föll själv för en fölis 2009, köpte henne osedd på bild, åkte till den gården 2010 och jobbade (samt träffade nytillskottet) och 2011 kom det med en till pålle från samma gård... ;) Min 09:a står kvar på Island, betalar 5000 kr/år inkl allt och jag skulle nog fått betala det dubbla om jag haft henne inackorderad här nånstans i Sverige (har inget eget stall)

*kl*

Jag håller ju nu på att leta unghäst åt mig och min mamma, har det dock lite lättare då jag själv bor på Island och kan ta mig ut till de flesta ställen. Dock har jag några intressanta unghästar som finns på norra Island och där blir det ju att man köper osett, men jag har inga problem med det så länge man fått hela stamm, regnr etc på hästen + många bilder alternativt filmer!

Och angående att ha kvar hästen på Island kan man komma undan med MKT billigare än 7-8 tusen kr per år, själv betalar jag ca 2800 per häst per år där mina hästar står :)

Fast sen ska man ju ha hem hästkraken à 20 tusen cirkus till Norrköping och sen transport därifrån hem beroende på var man bor ... Så kostnaden jämnar ju ut sig...

Finns ju jättebilliga och fina unghöstar till salu i Sve också, visst lite dyrre kostnad men man har ju kanske bättre kontroll på processen och som sagt var man behöver inte betala en förmögenhet fle att få hem pållen ...

Ber återigen om ursäkt för syftnings och stavfel

Fast hästarna ÄR ändå billigare här. Jag köpte min valack för ca 23 tusen och han är mycket lovande med stooora gångarter. Trots importkostnad så ligger vi på ungefär halva värdet av det han hade kostat i Sverige.

Fast hästarna ÄR ändå billigare här. Jag köpte min valack för ca 23 tusen och han är mycket lovande med stooora gångarter. Trots importkostnad så ligger vi på ungefär halva värdet av det han hade kostat i Sverige.

Nä för helt klart är att köparna prutar friskt på importer, och dessa tycks bli svårare att sälja än svenskfödda. Har ett par bekanta med importhästar som fått stå länge med dem till salu medan svenskfödda i samma prisklass sålts snabbare.

Nä för helt klart är att köparna prutar friskt på importer, och dessa tycks bli svårare att sälja än svenskfödda. Har ett par bekanta med importhästar som fått stå länge med dem till salu medan svenskfödda i samma prisklass sålts snabbare.

Lovar att denna häst inte hade sålts för dålig pening i Sverige om jag nu hade velat exportera honom :) Det gäller bara att hitta rätt häst på Island för en billig pening som även är intressant för folk i Sverige om man nu tänkt att sälja hästen vidare. Men just anledningen till att köpa en häst på Island är ju just för att man nu när den isländska kronan knappt är värd något får så mkt mer häst för sina svenska pengar än vad man kanske hade fått för samma pening i Sverige :)

Jodå jag förstår att det lockar när situationen ser ut så, men är det lika intressant om fem år om man står där med en eksemhäst. För min del kan jag säkert svara NEJ, har levt med en eksemhäst i så många år nu och är oerhört glad och tacksam att jag funnit ett sätt som håller honom symptomfri men det är inte gratis det heller.

... Och jag köpte min Stors Lovande femgångsvalack med förstaklass femgångsstam för 20" som treåring.... Nu- inriden och fortfarande mycket lovande är prislappen betydligt högre och mer lär det bli. ;-) (fast jag sålde honom vidare dock, men håller kontakten)

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 664
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
623
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 081
  • Artikel Artikel
Dagbok Anonymt nick, och nej jag vet inte om personen är just mytoman, jag vet bara att hon ljuger om väldigt mycket. En vän har i många år...
Svar
12
· Visningar
1 148
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka