Att köpa ett renoveringsobjekt.

Elinkan

Trådstartare
Ni brukar alltid komma med så bra råd och jag kan tänka mig att det finns hur många erfarenheter som helst där ute som jag hemskt gärna skulle kunna tänka mig att få ta del av.

En liten bakgrundshistorik, sambon och jag har fått ett erbjudande om att köpa ett hus, ca 150 kvadrat, två plan med källare. Kan inte exakt byggår men skulle gissa på 40-50 tal.

Utvändigt är det mesta gjort men invändigt är det kaos. Många renoveringar är gjorda i början av nittiotalet och de känns omoderna, dessutom är det fortfarande mycket kvar. Vi ser ju såklart ett gyllene läge att kunna göra om "allt". Köpa till ett bra pris och renovera, ja ni förstår.

Nu till problemet, eller möjligheten, hur man väljer att se det. Vi är ju inte sådär hysteriskt händiga någon av oss, alltså skulle vi ta väldigt mycket hantverkshjälp. Men jag tycker det är så svårt. Finns det inget/inga företag som erbjuder hela paketet lixom? Dels lite tips och hjälp med planlösningar, dels snickerier, målning och våtrum. Det skulle ju kännas så skönt om man kunde hitta något företag som kan vara med hela vägen.

Man hör ju så mycket om dessa hantverkar hela tiden :crazy:

Alla ni som har köpt renoveringsobjekt. Alla tips mottages tacksamt!

Sv: Att köpa ett renoveringsobjekt.

Ärligt.

Är man inte händig så skall man inte köpa ett hus öht.

Om man prompt vill ha ett så köper man ett NYTT. Och räknar sedan med att lägga sköna slantar på renovering till hantverkare om 30 år.

Att bo i ett gammalt hus innebär att man får lägga all ledig tid på att snickra, renovera, måla och sköta trädgård. Köper man in tjänsten så får man jobba på jobb för att få ihop pengarna, därpå ligga på hantverkaren. Få hantverkare är självgående utan måste drivas på är jag rädd.

Jag bor i mitt 200 år gamla ren.objekt och bygger dessutom nytt samtidigt. Det kan vara lite jobbigt ibland. Jag kommer ALDRIG MERA göra om det.
Nästa hus blir "turn key" dvs bara vrida om nyckeln och bo....

//Waern

om man inte är händig själv så är det nog ingen bra ide, för det betyder att ni kommer att få betala dyra slantar i bara arbetskostnad.

Vi håller på att renovera ett hus som vi ska få bo i gratis, dvs inte gett en krona. Och med tanke på att bara köket kommer att kosta minst 150' i bara materialkostnad (vi gör allt utom elinkopplingen själva och pappa hjälper till mkt) så har vi insett att det är billigare att köpa ett färdigt hus än att köpa ett och sen renovera.
Sen är det inte bara pengar som går år, det är mycket blod svett och tårar, och TID och TÅLAMOD framför allt.

Sen håller jag med om att lite händiga måste man vara för att bo i hus överhuvudtaget...annars blir det dyrt.

Vi köpte ett renoveringsobjekt i juli förra året, gav 150 000 för huset och har lagt ca 250 000 på renovering hittills. Huset är byggt på 20talet och renoverat nån gång på 50talet. Vi rev ut allt på nedervåningen, isolerade alla ytterväggar, nya innertak, nytt golv i ett rum och slipade och lackade golven i de andra rummen. Nytt kök, nytt badrum och ny el. Nya fönster i hela huset. Det hade regnat in på flera ställen i många år, så vi fick såga upp både tak, golv och väggar på vissa ställen.
Nu håller vi på med taket och övervåningen, där uppe var det helt oisolerat och fuktskadat.
Vi har gjort allt själva, pappa är elektriker har fixat elen och en kompis la in badrumsmattan. Min man har jag knappt sett sen vi köpte huset, men jag ångrar inte att vi köpte det. Men, hade vi inte kunnat göra allt själva så hade vi inte köpt det.
Vi har tur som känner folk som kan fixa sånt vi inte klarar, som el och våtrumsmatta. Maken har köpt mkt material genom jobbet, det har vi sparat en del pengar på.
Jag älskar vårat hus, skulle aldrig kunna köpa ett "färdigt" hus, nu har jag ett hus som ser ut precis som jag vill ha det. Men det är mkt jobb som sagt..

Vi håller ju på och renovera och ser det mer som ett livstidsprojekt än något som måste vara i hamn en viss tid.
Jag tror att det är smartare ekonomiskt att köpa ett mer "färdigt" hus om man inte själv är händig. Annars kommer hantverkarkostnaderna att vara mkt kännbara.
Vi gör ju allt själva (även vissa möbler) och faktum kvarstår att det tar otroligt lång tid, vilket kan kännas jobbigt. Både det faktum att man får bo i byggdamm men även att man hela tiden får göra omprioriteringar och jobba på huset under udda tider när barnen har lagt sig etc.

Å andra sidan är det ett gemensamt intresse som svetsar oss samman.
Kolla gärna in på vår hemsida www.hvilaro.blogspot.com

Jag håller med om det som svarats redan. Fråga er själva varför ni vill köpa och varför ni vill renovera. Att anlita hantverkare är inte billigt och det är inte troligt att ni går med plus på köpet då, att renovera så att huset är belånat upp till skorstenen är ingen bra affär. Dessutom att ha hantverkare springande och de problem som kan komma med flera olika små företag är inget kul att uppleva.

Även att göra allt jobb själva är tveksamt och inget jag rekommenderar någon, det är sånt man gör ändå om man verkligen vill och har drivet att göra det.

Så köpa ett hus som inte kräver renovering är ett tips för er som inte är så händiga. Lägg istället energin och pengarna på att tapetsera, måla och kanske lägga nytt golv.

Vi renoverar en lägenhet på 90m2 och har häcken full. Allt renoveras från byte av lysknappar, socklar, golv (ut med det gamla och in med nytt), väggar (ned med 8 lager tapet, spackla, slipa osv), slipning och målning av alla dörrkarmar, dörrar etc. Det tar en jäkla tid och är kostsamt. Det går att hyra in folk för allt, men då kostar det ännu mer. 2500- för tapeter (1 rum) och sen en hantverkare för det. Det kostar ett par tusenlappar att få in någon som smackar in ett klickgolv osv. Det är svårt att föreställa sig hur tusenlapparna drar iväg även om man gör allt själv...

Hej!

Om ni kollar med vänner/bekanta/grannar efter hantverkare som de har använt sig av och varit nöjda med är nog bästa referensen.

Min man har ett byggentreprenadföretag och han gör allt sånt som du frågar efter. Han hjälper sina kunder planera rummen, han har gjort en ritning till en granne som ville bygga nytt, tar fram förslag på färger och mönster till kakling, dvs allt som kunden behöver.

Hitta någon sån hos er, ett enmansföretag som i sin tur köper in tjänster på det han inte kan göra själv. Det viktigaste är att ni känner att ni kan prata med hantverkaren och ni förstår varandra. Fel kan det bli ändå men har man en bra kommunikation underlättar det.

Lycka till!

Exakt, det är det jag menar. Det känns ju som att det är en kontaktperson man vill ha. När man dessutom vil göra vissa förändringar på planlösningen så är man ju alltid öppen för vad andra har för idéer. Iaf är jag det.

Din man arbetar inte i östergötland ;)

Senast ändrad:

Jag kanske inte uttryckte med helt klart. Vi får ett bra pris på huset vilket lämnar plats över i budgeten för en ordentlig renovering. Vi har däremot inte råd att köpa oss ett nytt hus. Skillnaden på renoverat och nytt är väl ungefär 1 miljon.

Med händig menade jag inte totalt tummen mitt i handen. Men vi är däremot inga snickare och har varken tiden eller kunskapen att renovera hela huset själva.

Äh, göra vid väggar och smälla in klickgolv klarar de flesta. Så det kan ni ju spara in på, badrum, kök osv kan man ju iaf riva ut själv innan hantverkarna kommer. Är man bara lite om sig och kring sig så kan man säkert spara in lite pluring, men billigt blir det ju inte.

Menar du att du kommer ha huset färdigrenoverat då?

Alltså färdigrenoverat och slutnotan är en miljon billigare än om ni köper nytt?

//Waern

Har ni pengar till hela renoveringen? Det kan vara svårt att ta lån för att renovera i dessa tider. Ska kök och badrum göras om handlar det om 100.000 för badrum och... vad kostar ett kök? 80.000 har jag hört bud om? Vi har behållt de gamla stommarna och hamnar på 35-50.000 beroende på vad vi väljer för vitvaror.

Ja så har vi räknat, med tanke på hur huspriserna är här kontra nybyggt med tomt osv...

Bygga nytt kostar ungefär lika mycket oavsett var man bygger, däremot skiljer sig huspriserna åt desto mer. Vad jag kan tycka är vettigt är att räkna på köpeskillingen plus renovering (när det gäller renovering ska man ta i ordentligt, kostnaderna rusar iväg, särskilt om man anlitar firma) och sen ställa det mot förväntat värde när renoveringen är klar. Köpa för en miljon, renovera för en halv och sen ha ett hus som är värt 1,2 miljoner är i min värld en dålig affär. Sen vet jag att långt ifrån alla tänker i de banorna. En del vet ju att de ska leva lyckliga hela livet tillsammans och bo i just det där huset och då blir det förstås aldrig aktuellt med försäljning och där det enda man har kvar efter är skulder.

Kök köpte vi på ikea, 50 000:- gav vi för det. Då var även vitvaror med. Badrummet har kostat ca 20 000:-, då har vi gjort allt själva förutom mattan som en kompis la in.
Våran renovering har som sagt kostat ca 250 000:- hittills, vi lånade 300 000 så vi har lagt ca 100 000 själva. Huset var värderat till 219 000 när vi köpte, nu är det omvärderat till 550 000 och då har vi övervåning, tak och trädgård kvar. Förhoppningsvis kan vi höja lånet med 100 000 nu så klarar vi resten av renoveringen.
Vårat hus kommer att ha kostat oss runt 600 000 när vi är klara, så billigt hade vi aldrig fått ett färdigt hus i våran smak häromkring.
Kan ju bara gissa vad vi hamnat på om vi anlitat firma till allt...

Jag tror att det är smartare ekonomiskt att köpa ett mer "färdigt" hus om man inte själv är händig. Annars kommer hantverkarkostnaderna att vara mkt kännbara.

Å andra sidan är det ett gemensamt intresse som svetsar oss samman.
Det är ju inte helt ovanligt att det slutar med skilsmässa INNAN huset är färdigrenoverat. Lyckas man överleva renoveringen så är det inte helt ovanligt att det slutar med skilsmässa när det är dax att börja betala av kalaset samtidigt som man får äta blodpudding o makaroner var o varannan dag :cool:

Så lite krasst kan man säga att renovering är en biljett till skilsmässa, det enda man behöver ta ställning till egentligen är om man vill skilja sig med blodpudding eller med hantverkare. :)

Så lite krasst kan man säga att renovering är en biljett till skilsmässa, det enda man behöver ta ställning till egentligen är om man vill skilja sig med blodpudding eller med hantverkare. :)
.........:D eller skiljas FÖR en hantverkare ;)

Vi har tänkt ungefär som du skriver. Det är ett attraktivt område och jag har svårt att se att man kan göre en "dålig" affär. Sen kan man ju aldrig förutse framtiden men och andra sidan måste man ju våga kasta sig ut oxå...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka